Admitere 2021: răspunsuri la cele mai frecvente întrebări despre procesul de admitere din Moldova

admitere

A mai rămas puțin de tot și începe perioada de admitere în instituțiile superioare de învățământ din țară. Proaspeții absolvenți au mai multe întrebări legate de acest proces. Astfel, noi am hotărât să oferim răspuns la 12 cele mai populare întrebări pe care și le pun tinerii în perioada admiterii.

#1. Unde găsesc informaţiile necesare despre admiterea în universităţile din Republica Moldova?

Informaţiile necesare le poți găsi pe site-urile universităţilor, pe cel al Ministerului Educației Culturii și Cercetării (MECC), sau aici, unde găsiți și lista tuturor universităților din Moldova.

#2. Când începe perioada de admitere?

În context, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, la solicitarea instituțiilor de învățământ superior, a stabilit termene comune de organizare şi desfășurare a sesiunii de bază a concursului de admitere la studii superioare de licenţă, sesiunea 2021, pentru toate universitățile, după cum urmează:
# 19-30 iulie – depunerea online a Dosarului de concurs;
# 3 august – anunțarea rezultatelor intermediare;
# 4-10 august – depunerea documentelor în original la instituția aleasă de către candidați, conform unui orar cu acces etapizat stabilit de instituție în diverse blocuri de studii, cu respectarea măsurilor de protecție împotriva răspândirii virusului COVID-19;
# 12 august – anunțarea rezultatelor finale.

#3. Cine are dreptul să participe la admiterea în universităţi?

Cetățenii Republicii Moldova care dețin diplomă de bacalaureat sau diploma de studii profesionale, fie un act de studii echivalent al studiilor efectuate în străinătate, recunoscute de către structura abilitată pentru recunoașterea și echivalarea actelor de studii și a calificărilor din cadrul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării.

#4. La câte universităţi pot depune actele?

Candidații la studii superioare de licență vor putea să se înscrie la concursul de admitere concomitent la mai multe specialități, la una sau mai multe instituții de învățământ superior, însă vor putea fi înmatriculați doar la o specialitate în cadrul unei singure instituții, unde vor trebui să depună actele în original.

#5. Ce acte trebuie să depun în copie sau în original la specialitățile/facultăţile solicitate?

Actele necesare sunt:
a) cererea de înscriere la concursul de admitere (model aprobat de Senat);
b) actul de studii, în original, cu anexa respectivă (absolvenți liceelor din România și alte state, promoția din anul admiterii, prezintă certificatul de studii, cu notele obținute la examenele de bacalaureat şi situația școlară pe anii de studii, urmând ca diploma de bacalaureat să fie prezentată ulterior);
c) instituția de învățământ superior poate solicita de la candidat prezentarea Adeverinței medicale (F086 e) și/ sau organiza un examen medical suplimentar la specialitățile /domeniile de formare profesională care necesită condiții fizice speciale;
d) diplomele de gradul I-III, obținute de către candidați la concursurile școlare republicane sau internaționale, la disciplinele de studiu, precum și diplomele ce atestă participarea la diferite concursuri (olimpiade), expoziții etc., organizate de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării sau de ministerele de resort;
e) patru fotografii 3×4 cm;
f) adeverința eliberată de organul teritorial de tutelă și curatelă, pentru copiii orfani și copiii rămași fără ocrotire părintească;
g) certificatele medicale corespunzătoare, care atestă gradul de dizabilitate al candidatului sau al părinților acestuia;
h) certificatul care confirmă că unul din părinții candidatului a participat la acțiunile militare pentru apărarea integrității și independenței Republicii Moldova sau în războiul din Afganistan ori la lichidarea consecințelor avariei de la Cernobîl, eliberat de organele abilitate; adeverință care confirmă participarea candidatului la operațiunile militare post-conflict cu caracter umanitar în Irak;
i) certificatul despre componența familiei și copiile certificatelor de naștere ale fraților/surorilor (pentru candidații care provin din familii cu patru și mai mulți copii);
j) confirmarea apartenenței la familii de romi;
k) extrasul din Carnetul de muncă (dacă este cazul);
l) recomandarea organului local de specialitate în domeniul învățământului sau adeverința de la locul de muncă al părinților – cadre didactice pentru înscrierea la concursul de admitere la specialitățile din domeniul general de studiu Ştiinţe ale educaţiei;
m) copia certificatului de naştere al candidatului la studii – reprezentant al diasporei moldovenești de peste hotare, sau al unuia dintre părinții acestuia, pentru a demonstra țara de origine (Republica Moldova);
n) livretul militar pentru candidații care au efectuat serviciul militar în termen în cadrul forțelor armate ale Republicii Moldova.

*În funcție de universitate și specialitate pot fi unele modificări în lista documentelor necesare.

#6. Unde și cum pot depune dosarul de admitere?

Înscrierea candidaților se desfășoară în sediile rezervate de instituție pentru Comisia de admitere, inclusiv online, conform metodologiilor stabilite de fiecare instituție de învățământ superior.

*În acest an, din cauza condițiilor epidemiologice, majoritatea universităților au anunțat că admiterea va avea loc on-line. Secțiunea pentru depunerea dosarului on-line o puteți găsi la categorie „Admitere” a fiecărei universități. 

#7. Poate depune altcineva dosarul în locul meu?

Conform regulamentului, înscrierea la concurs se face personal, pe baza buletinului de identitate (pașaportului) în original sau se poate face, în numele candidatului, și de o altă persoană pe bază de procură.

#8. Cum se calculează media de concurs?

La calcularea mediei generale de concurs instituțiile de învățământ superior pot utiliza:
# notele de la examenele de bacalaureat;
# media generală a examenelor de bacalaureat;
# nota medie generală a anilor de liceu, notele pe discipline din anexa la diploma de bacalaureat;
# notele și mediile din diplomele de studii profesionale;
# notele obținute la probele concursului de admitere, conform metodologiile proprii aprobate de senat.

Fiecare instituție stabilește propria modalitate de calcul a mediei de admitere, care poate varia în funcție de specialitate.

#9. Cum mă asigur de obținerea locului bugetar, dacă am fost admis(ă) la mai multe universităţi?

Confirmarea locului bugetar se face prin depunerea actelor de studii în original la universitatea și specialitatea la care te decizi că vrei să studiezi. De asemenea, este important să fii atent la data-limită de depunere a actelor de studii în original pentru a nu pierde locul.

#10. Cum sunt stabilite taxele de studii?

Fiecare universitate stabileşte taxe de studii aprobate de Consiliul de dezvoltare strategică instituţională, în funcție de specialitate/universitate.

Vedeți aici care sunt taxele de înscriere la cele mai importante universități din țară.

#11. Cine poate depune beneficia de facilități în procesul de admitere (cota de 15 la sută)? 

Pentru asigurarea dimensiunii sociale, 15 la sută dintre locurile bugetare la studiile superioare de licență sunt acordate următoarelor categorii de candidați, precum:
# orfani și acei rămași fără ocrotire părintească;
# cu grad de dizabilitate sever sau accentuat, care le permite urmarea studiilor și practicarea profesiei în specialitatea aleasă;
# cu ambii părinți cu grad de dizabilitate;
# ai căror părinți au participat la acțiunile militare pentru apărarea integrității şi independenței Republicii Moldova, la războiul din Afganistan sau la lichidarea consecințelor avariei de la Cernobîl; militarii-participanți la operațiunile militare postconflictuale cu caracter umanitar în Irak;
# din familiile cu patru și mai mulți copii aflați la întreținere;
# absolvenți ai școlilor din localitățile de est ale R. Moldova şi din municipiul Tighina (Bender), care au studiat conform programelor de învățământ aprobate de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova, precum și absolvenții Liceului Teoretic „A. Mateevici” din Sănătăuca, raionul Floreşti, originari din localitățile de est ale Republicii Moldova;
# din familiile de romi;
# tinerii care au efectuat serviciul militar în termen.

#12. Ce trebuie să cunoască absolvenții raioanelor de est?

Anual, Comanda de Stat prevede locuri cu destinație specială la studii superioare de licență pentru candidații absolvenţi ai instituţiilor de învățământ din localităţile de est şi din municipiul Tighina (Bender). 50 la sută dintre acestea se vor acorda absolvenților liceelor din localităţile de est şi din municipiul Tighina (Bender), care au studiat după programele de învățământ aprobate de Ministerul Educaţiei, Culturii și Cercetării, precum şi absolvenților originari din localităţile de est și zona de securitate care au urmat studiile în liceele situate în această zonă, iar 50 la sută vor fi acordate absolvenților instituţiilor de învățământ general din raioanele de est, care au studiat după programa școlii de 11 clase. Mai multe detalii despre aceste locuri bugetare găsiți AICI!

Bonus! Dacă ai timp și ești curios, poți citi întreg regulamentul de admitere din acest an semnat de Ministerul Educației Culturii și Cercetării. Îl găsești AICI!


Echipa #diez le urează tuturor absolvenților succes la admitere. Pentru a vă ajuta să treceți mai ușor prin această etapă, pe parcursul perioadei de admitere vom veni cu mai multe materiale informative, acestea vor apărea la categoria „Admitere 2021”.

Taguri: #Admitere 2021
Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Elena Baranov
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente