În acest an, sectorul hotelier din Moldova suportă pierderi de aproximativ 30 de milioane de euro, potrivit prognozelor economice. Industria stagnează din luna martie, atunci când toate cele 270 de structuri turistice din țară au fost închise din cauza pandemiei de COVID-19. Săptămâna trecută, unitățile HoReCa și-au reluat activitatea, însă, în ciuda relaxării restricțiilor, doar câteva hoteluri sunt cu adevărat pregătite să funcționeze în condițiile noi.

Prima companie a fost Summa Hotels, deținătoarea de francize ale giganților hotelieri internaționali Radisson și Marriott în Moldova. Recent, compania a anunțat despre implementarea unui nou protocol (Radisson Hotels Safety Protocol) privind măsurile de siguranță și procedurile speciale de dezinfectare a spațiilor pentru a împiedica răspândirea virusului. Protocolul a fost elaborat în parteneriat cu o companie internațională – SGS –, lider mondial în domeniul serviciilor de inspecție, examinare, testare și certificare. În data de 25 iunie 2020, hotelul Radisson Blu Leogrand Chișinău a obținut certificatul SGS, care atestă normele de curățenie și siguranță implementate.

După cum a declarat Ümit Yüksel, directorul regional al Summa Hotels Moldova, noul complex de măsuri include nu doar recomandările autorităților locale, ci și standardele interne ale rețelei internaționale, care sunt mult mai stricte.

„De exemplu, în conformitate cu reglementările locale, indicatorii de distanță socială ar trebui să fie de 1,5 metri. Însă la noi, acești indicatori sunt stabiliți la o distanță de 2 metri, după cum prevăd normele rețelei. Pentru brandul Radisson, este obligatorie implementarea unui protocol de siguranță care include 20 de măsuri pentru hoteluri și 10 măsuri suplimentare pentru desfășurarea evenimentelor.

Acest nou regulament a consolidat semnificativ regulile stricte de igienizare, ceea a impus atât responsabilitate sporită, cât și investiții substanțiale. Din luna martie, nu am încetat să investim în pregătirea hotelurilor pentru funcționare în noile condiții. Trebuie să menționez că Radisson Blu Leogrand Chișinău oferă o gamă largă de servicii (camere hoteliere, restaurante, SPA, săli de conferințe), iar fiecare dintre aceste încăperi necesită echipamente speciale și măsuri suplimentare de protecție.”

Aceste măsuri presupun nu doar dezinfectarea frecventă a anumitor zone, dar se concentrează asupra detaliilor. Astfel, de exemplu, la intrare este instalată o stație cu soluție antiseptică și mănuși de unică folosință. Tuturor vizitatorilor le este verificată temperatura și li se oferă măști de unică folosință. Portierul hotelului dezinfectează mânerele bagajelor înainte de a le livra în cameră. Tot personalul este echipat cu măști și mănuși, iar recepționerii lucrează în spatele unui panou de protecție. Cheile camerelor sunt dezinfectate într-un aparat special cu raze ultraviolete timp de 59 de secunde. Spațiul ascensorului este marcat și pot intra doar doi oaspeți concomitent, care stau cu spatele unul la celălalt. Dacă oaspeții sunt rude, atunci în ascensor se admit maximum patru persoane.

După plecarea oaspeților, camerele sunt dezinfectate riguros, iar următorii oaspeți pot fi cazați doar după 72 de ore. Acestea sunt recomandările OMS, după care se ghidează Radisson. Apropo, rețeaua a dezvoltat noile măsuri de curățenie în colaborare cu cel mai mare operator al soluțiilor de igienizare Diversey. Împreună au combinat cele mai bune practici de curățenie și igienizare cu tehnologiile proprii pentru protejarea sănătății.

„Ne ghidăm de trei factori, aceștia fiind: siguranța, curățenia, precum și protejarea sănătății oaspeților și a personalului nostru”, a declarat Ümit Yüksel. „Anume în această direcție investim activ, în pofida pierderilor financiare din ultimele luni. Noile măsuri de siguranță ne vor afecta serios veniturile, din motivul menținerii camerelor vacante timp de 72 de ore, rata de ocupare a hotelului poate scădea până la 30-35 %. Până în anul 2020, acest indice a fost de 73 %, în timp ce în lunile de vârf (mai-iunie, septembrie-octombrie) rata de ocupare a hotelului a atins nivelul de 90 %. Timp de un an, am primit 40 000-45 000 de oaspeți, iar acum acest flux va fi redus semnificativ. Același lucru este de așteptat și în cazul serviciilor oferite de Convention Center în ce privește organizarea de evenimente. Anterior, capacitatea sălii era între 500 și 1 000 de persoane simultan, dar acum, după introducerea noilor norme de funcționare care presupun o distanță de 2 metri, în sală este permis să se afle maximum 200 de persoane.”

Directorul regional al Summa Hotels este sigur că, în ciuda pierderilor financiare, planurile de investiții nu ar trebui să sufere. Iar în această perioadă, este important să păstrăm principalele active – oamenii.

„În țările dezvoltate, guvernul susține afacerile hoteliere în timpul pandemiei, dar acest lucru nu s-a întâmplat și în Moldova. Cu excepția micilor reduceri de impozit, în special o reducere a cotei TVA de la 20 % la 15 %, hotelierii nu au primit nicio înlesnire. Și piața se schimbă: dacă mai devreme rata de ocupare a hotelurilor din Moldova era de 50 %, acum va scădea până la 20 %. Evident, mulți operatori se vor afla în fața unui faliment iminent. Ne asumăm toate riscurile, încercând să menținem afacerea viabilă și planificăm ca în următorii trei ani să ajungem la nivelul la care eram înainte de începerea pandemiei. În cele patru luni ale stării de urgență, compania noastră a reușit să mențină tot personalul (200 de persoane la Radisson și 70 la Marriott). În aceste condiții, doar fondul de salarii ne-a costat 200 000 de euro pe lună. După implementarea noului protocol cu măsuri de siguranță, nu doar păstrăm distanța socială, ci oferim mai mult spațiu. Nu doar asigurăm confortul oaspeților, ci vrem ca aceștia să fie în siguranță. Și nu doar respectăm noile reguli, ci avem grijă de oaspeții noștri. Așadar, bun venit la Radisson Blu Leogrand Hotel!”