(foto) Surprinși de ospitalitate, bucate și metoda de achitare în microbuze. Doi tineri din Spania povestesc despre experiența de a călători în Moldova

alvaro e sergi
Foto: Galerie personală

Alvaro Aguado și Sergi Tella sunt doi tineri din Spania, care călătoresc și descoperă împreună noi țări, locuri și oameni interesanți din toate părțile lumii pe care le-au vizitat. Tinerii au stat patru zile în Chișinău, iar în ultima zi petrecută în Moldova, au oferit un interviu pentru #diez, în cadrul căruia puteți afla ce i-a impresionat și ce le-a plăcut cel mai mult la noi în țară.

Sergi Tella este un cameraman din localitatea Martorell, provincia Barcelona, căruia îi place să filmeze și să încerce permanent ceva nou. La vârsta de 19 ani și-a procurat prima cameră și de atunci a înțeles că aceasta este pasiunea sa. El a început a scrie și două cărți despre dezvoltare personală, prin intermediul cărora vrea să ajute oamenii să-și descopere potențialul.

Alvaro Aguado este din orașul Barcelona. Prima sa călătorie a făcut-o la vârsta de 19 ani, plecând în Japonia, unde, după spusele tânărului, această țară i-a schimbat viața radical: „Japonia, este ca o lume nouă, dacă o vizitezi măcar o dată în viață, această țară îți va intra în inimă și îți va schimba viziunea în care oamenii pot conlucra împreună și atinge ceva măreț.”

Tinerii călători au spus că sunt abia la începutul drumului și au în plan să viziteze cât mai multe țări: „Noi am început a călători împreună recent și am descoperit că este mult mai interesant să călătorești cu cineva decât dacă ai face-o singur. Avem în plan să vizităm mai multe țări, dorim să începem cu țările Europei de Est precum Ucraina, Bulgaria, Georgia și să ajungem până în Asia și America Latină.”

Foto: Galerie personală

Alvaro și Sergi au vizitat împreună deja Marea Britanie, Norvegia și America de Nord, iar călătoria lor i-a adus până în România și ulterior în Republica Moldova, ultima, nici nu a fost planificată: „Noi, de obicei, nu avem o listă exactă cu țările pe care să le vizităm. Într-o zi, Alvaro s-a apropiat de mine și mi-a spus că mergem în Republica Moldova. Credeam că glumește, însă el avea procurate deja două bilete, iar prietenii ne spuneau că nu ar trebui să venim aici, precum că este un fel de Zambia. Am rămas plăcut surprinși când am descoperit ce oameni minunați și mărinimoși locuiesc în această țară”, a spus Sergi.

„Asemenea călătorii au tenta de a ne scoate din zona de confort și ne oferă posibilitatea să trăim cu adevărat. Când locuiești la tine în țară, ai senzația de parcă ai fi un prizonier, dar, odată aflat peste hotare, te simți mult mai liber și deschis pentru noi descoperiri”, a spus Alvaro.

Tinerii au menționat că pentru a călători este necesar să cunoști limba engleză, spaniolă și germană dar, totuși, nu permanent îți vor fi de folos: „Când am fost în Norvegia, a fost foarte dificil pentru noi, majoritatea oamenilor de acolo nu cunosc alte limbi în afară de cea vorbită la ei în țară, de aceea am folosit limbajul corpului pentru a ne descurca în anumite situații.”

Făcând o paralelă cu Republica Moldova, Alvaro și Sergi au menționat că la noi oamenii vorbesc puțin limba engleză, dar, chiar dacă unii nu o cunosc, mereu poți interacționa prin gesturi și oamenii sunt dispuși să îți arate sau să te ghideze până la locul de care ai nevoie: „Am avut aici o situație, poate ordinară pentru cei ce călătoresc – telefonul mi s-a descărcat și nu puteam contacta pe nimeni și atunci am apelat la ajutorul unei persoane din stradă, care a fost dispusă să îmi ofere propriul telefon ca să pot ieși din încurcătură. Ba chiar mai mult! M-a și ghidat până unde aveam nevoie, este uimitor!”, spune Alvaro.

Foto: Galerie personală

Sergi și Alvaro au vizitat aici, în Chișinău, monumentul lui Ștefan cel Mare, câteva muzee și parcuri, dar scopul lor a fost și este să cunoască cât mai mulți oameni și să afle adevărata cultură a țării prin intermediul lor: „Am întâlnit aici mulți oameni minunați și ne-am împrietenit cu mulți dintre ei. De asemenea, am întâlnit studenți de la ASEM, care ne-au făcut o excursie prin universitate și ne-au servit cu mâncare de la cantina universității, a fost foarte drăguț din partea lor. În călătoriile noastre, noi dorim să strângem cât mai mulți oameni în jurul nostru, fiindcă doar de la ei poți afla și înțelege adevărata istorie și cultură a unei țări.”

La întrebarea ce le-a plăcut cel mai mult aici, în Moldova, tinerii au spus cu fermitate „oamenii”: „În toate țările unde am fost, oamenii sunt diferiți pretutindeni. În Anglia și Norvegia oamenii sunt mai retrași și mai reci într-o oarecare măsură, ei nu iubesc când cineva intră în spațiul lor personal, lucrul dat îi deranjează foarte mult. Noi am observat această latură a felului lor de a fi și deja știam cum să ne comportăm și să interacționăm cu ei, deși ne-a fost cam greu. Dar când am venit în Moldova, am sesizat că oamenii sunt foarte deschiși și permanent gata de a te ajuta cu tot ce pot. Aici noi ne simțim ca acasă.”

Alvaro și Sergi au spus că cel mai mult i-a impresionat modalitatea de achitare a călătoriilor în maxi-taxi: „În acest timp, de când ne aflăm în Moldova, noi nu am folosit de prea multe ori taxiul, preferăm să călătorim în transportul public. Când am urcat pentru prima dată în microbuz, oamenii transmiteau banii pe la capetele noastre și nu prea înțelegeam ce se petrece. Atunci noi am înțeles cum se întreprinde modalitatea de achitare și am riscat și noi, am transmis banii înainte și, ca prin minune, experimentul a funcționat. Am primit restul transmis la fel, din mână în mână.”

Foto: Galerie personală

Tinerii spun că în călătoriile lor nu se opresc în hoteluri, dar folosesc aplicația „Couchsurfing”, care permite turiștilor să stea gratis pe un anumit termen la o familie gazdă: „Aici, în Moldova nu am stat la hotel, ne-am oprit la o familie gazdă, care a fost foarte drăguță cu amândoi. Noi alegem permanent să stăm în asemenea companii de oameni în toate locurile pe care le vizităm, fiindcă doar așa putem simți mai bine atmosfera și cultura autentică a unei țări.”

Despre mâncarea tradițională din Moldova, ambii au afirmat că le-a plăcut foarte mult: „Am încercat și bucate tradiționale moldovenești în Chișinău, care au fost foarte delicioase, au fost pe gustul nostru. Cel mai mult ne-au plăcut sarmalele și mămăliga, care au fost ceva nou pentru noi în plan gastronomic.”

Spaniola, fiind o limbă romanică, are multe similitudini cu limba română, de aceea tinerii spun că nu le-a fost greu să intre în conversație cu oamenii de la noi din țară, iar Alvaro știe și puțină română, fiindcă locuiește de trei ani în Iași cu iubita sa, care este originară din România: „Când am venit la Chișinău din Iași, am rămas surprinși de faptul că mulți oameni vorbesc limba rusă aici, dar asta nu ne-a încurcat să interacționăm cu ei și să menținem un dialog.”

La întrebarea dacă consideră Republica Moldova o țară prielnică din punct de vedere financiar pentru turiști, ei au răspuns că au rămas plăcut surprinși de prețurile mici care sunt la noi în țară comparativ cu cele din Uniunea Europeană: „Prețurile aici la transportul public, mâncare și alte necesități sunt mult mai mici dacă e să le comparăm cu prețurile care sunt la noi în țară. Am cheltuit mult mai puțin decât ne-am așteptat și acesta este un lucru pozitiv, care ne-a ajutat să economisim ceva bani.”

Foto: Galerie personală

Tinerii, în seara de 22 ianuarie, au plecat înapoi spre acasă. Alvaro se va opri la Iași pentru câteva zile, după care va pleca la Barcelona, iar Sergi va pleca direct acasă, în Martorell.

La întrebarea dacă se vor reîntoarce să viziteze țara noastră și dacă o vor recomanda și altor prieteni, Alvaro și Sergi au spus că o vor recomanda cu siguranță tuturor cunoscuților și se vor reîntoarce de fiecare dată când vor avea posibilitatea: „Vrem să ne reîntoarcem în Moldova, aici locuiesc oameni foarte buni și deschiși la inimă, sper că vom face o tradiție din aceasta, să ne reîntoarcem aici după fiecare călătorie. În Moldova ne-am simțit foarte bine, ca la noi acasă.”

„Dumnezeu ne-a dat o viață ca să o trăim și să-i savurăm fiecare clipă, iar prin călătorii avem posibilitatea să vizităm locuri foarte frumoase, inclusiv să întâlnim oameni minunați de pretutindeni și este păcat să nu ne folosim de această oportunitate”, a spus pe final Alvaro Aguado.