Cât plătesc la stat proprietarii automobilelor în Moldova

news2_big

La mijlocul anului 2019, în Republica Moldova era înregistrat un milion de unități de transport. Cifra totală includea atât maşini noi, cât şi vechi, iar peste 625 de mii erau autoturisme. Experții economici prognozează că, în cel mult 10 ani, în Moldova va avea loc dublarea, până la două milioane, a numărului de mijloace de transport.

În acest context, moldova.org a analizat câte taxe la stat trebuie să achite un proprietar de automobil în Moldova.

Anual, posesorii de automobile achită trei plăți obligatorii – taxa rutieră, testarea tehnică și polița de asigurare auto. Dintre acestea, doar prima merge la stat, aceasta purtând lungul generic „taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova”.

#1. Taxa rutieră este achitată atât de persoanele fizice, cât şi de persoanele juridice posesoare de autovehicule înmatriculate în țara noastră. Potrivit legislației în vigoare, obiect al impunerii acestei taxe sunt autovehiculele înmatriculate permanent sau temporar în Republica Moldova: motociclete, autoturisme, autocamioane, autovehicule pentru utilizări speciale pe şasiu de autoturism sau de microbuz, autovehicule pentru utilizări speciale pe şasiu de autocamion, autoremorchere, remorci, semiremorci, microbuze, autobuze, tractoare, orice alte autovehicule cu autopropulsie.

Taxa se achită o dată în an printr-o plată unică şi în volum deplin. Trebuie de menționat că aceasta se calculează în funcție de capacitatea cilindrică a motorului.

#2. Următoarea plată care trebuie achitată de posesorii de automobile este cea pentru testarea tehnică a automobilului. Testarea Tehnică (TT) se efectuează pentru a verifica unităţile de transport auto dacă corespund normelor şi standardelor naţionale de securitate a circulaţiei rutiere şi a protecţiei mediului înconjurător. Aceasta este obligatorie și nu se va efectua fără prezentarea documentului de plată ce confirmă achitarea taxei pentru anul curent. Taxa se achită indiferent de rezultatele testării tehnice obligatorie.

#3. Cea de-a treia plată este RCA, care se descifrează ca asigurare obligatorie de răspundere civilă auto. Asigurarea RCA este o asigurare prin care terții prejudiciați în urma unui accident auto, produs din vina conducătorului auto asigurat, primesc despăgubiri pentru daunele materiale și/sau decesul ori vătămările corporale suferite. Plata pentru aceasta se stabilește în funcție de mai multe criterii, cum ar fi, numărul persoanelor admise la conducere, capacitatea motorului, dacă a mai fost sau nu asigurat automobilul, viza de reședință a proprietarului.

În ultimii șapte ani, cheltuielile anuale din fondul rutier au variat între 972,4 milioane de lei (în 2018 minim) şi 1 363,9 milioane de lei (în 2014 maxim) În 2019, urmau să fie repartizate peste 1,024 miliarde de lei din fondul rutier pentru întreținerea de rutină a drumurilor publice naționale, dar și pentru executarea lucrărilor de reparație.

Citiți articolul integral aici.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente