Cele mai gustoase și verzi buchețele de ceapă, pătrunjel sau mărar le găsiți doar la Piața Centrală. Totodată, ajungem acolo nu doar atunci când avem nevoie de lucruri materiale, dar și când simțim necesitatea de a reveni la folclor. Piața Centrală din Chișinău, una dintre cele mai mari și renumite din Capitală, este, pe lângă un centru de continuă „vânzare-cumpărare”, și o destinație turistică pentru oaspeții Capitalei, dar și pentru locuitorii orașului.
# Să mănânci un beleaș
Nu, nu e vorba despre pateu. La Piața Centrală mănânci beleaș (un soi de pateu cu brânză, carne sau cartof). De regulă, beleașurile sunt scăldate bine în ulei, de aia, trebuie să grijă atunci când le mănânci. Totuși, nu poți ajunge la Piața Centrală și să treci indiferent pe lângă tarabele care emană aroma copturilor, e o tradiție să muști din beleaș când intri pe porțile pieței.
# Să probezi ceva pe cartonaș
Fie că e vorba despre încălțăminte, îmbrăcăminte sau accesorii, la Piața Centrală, toate manevrele de dezbracă-îmbracă, scoate-pune, se realizează doar pe cartonaș. Fiecare vânzător e mândru de cartonașul său și îl individualizează așa cum îi place. Prin urmare, nu uitați atunci când călcați pe bucata sacră de carton să fiți amabili, iar în schimb veți primi zeci de complimente din partea vânzătorilor.
# Să asculți diferite tipuri de muzică
De la Zinaida Julea până la Eminem și mai departe, Piața Centrală e locul în care coloritul muzical îți va atrage atenția și te va face să dansezi după ritmurile dictate de vânzătorii de boxe. (Acum 10 ani, muzica în Piața Centrală și ritmul după care mergeai erau dictate de către vânzătorii de CD-uri, dar între timp acestea au devenit neprofitabile și treptat și-au sistat activitatea.)
# Să guști „ceva” bunișor
Moldova se face cunoscută cu oameni muncitori, mândri de rezultatele muncii lor. Prin urmare, dacă treceți prin halele de lactate, carne, pe lângă comercianții de murături sau fructe și legume proaspete, fiecare vă va servi cu câte o bucățică de „ceva” bunișor, și nu e neapărat să cereți, vânzătorii cu mare drag, singuri vă vor propune să vă delectați cu gustoșeniile de pe tarabe.
# Să intri într-o speluncă
În Piață, timpul se oprește pe loc, iar acest lucru este sesizabil atunci când te hotărăști să intri într-o speluncă. Caricaturi pe pereți, alcool la pahar și miros de sandvișuri, cam așa e atmosfera acolo unde, de regulă, se adună oamenii pentru a se „reîmprospăta” cu 50 de grame de ceva ce depășește 40% de alcool.
# Să te cântărești
Cu doar doi lei poți face ziua cuiva mai bună și să afli cât cântărești. Vei fi uimit să afli că în perioada de vară ai adăugat pe tine câteva kilograme în plus sau ai pierdut semnificativ din greutatea ta. E o experiență unică să urci pe un cântar, înconjurat de oameni curioși și să recunoști că deși nu ești perfect, arăți foarte bine.
# Să iei un suvenir neobișnuit
Brobezile din Moldova sunt pline de culoare și ornamente. Acestea pot fi ușor asortate cu rochițe ușoare de vară sau paltoane masive de toamnă. Prin urmare, pot deveni un accesoriu perfect și un suvenir deosebit atunci când vreți să-l luați cuiva peste hotare.
# Să cunoști folclorul
Măturițe din mălai, în Moldova, se fac de mult timp. Mergând prin piață, pe lângă tradiționalele mături, putem vedea și adevărate opere de artă executate manual. Pentru ca să-și etaleze lucrările pentru care lucrează câteva zile sau chiar săptămâni, meșterii vin de departe. Totuși prețurile unor asemenea măturițe rămâne simbolic.
# Să-ți antrenezi atenția
„Atent la picioare! La dreapta, la dreapta!” Pe lângă cumpărături, la Piața Centrală poți să-ți antrenezi atenția și flexibilitatea mișcărilor, deoarece persoanele care duc în caruri produsele îți stabilesc un nou itinerar al mersului. În aceste momente, prioritate pe drum nu deții tu, așa că ai grijă.
# Să-ți faci o cheie (la inima iubitei/iubitului sau la apartament)
Dacă te temi să pierzi cheia de la ușa iubitei sau de la apartament, la Piață, cu doar 15 lei îți poți face o copie și să te simți în siguranță. Ai grijă doar să n-o pierzi, că poate altcineva să profite de ea.
În cadrul campaniei „Hai la mine acasă”, dedicată diasporei moldave și nemijlocit cetățenilor, fiecare se poate aventura în a-și explora țara și ulterior, a o promova printre prietenii săi internaționali.
Campania cuprinde și un concurs cu premii, distribuirea de materiale informativ-turistice la intrarea în țară și în mediul digital, precum și o campanie de comunicare națională și externă pe piețele țintă. Pentru a fi parte la concurs, participanții sunt îndemnați să-și împărtășească experiențele pe rețelele de socializare pe Facebook și Instagram, utilizând hashtag-urile #hailamineacasa și #beourguest. Bloggerul Mișa Țurcanu, jurnalista Nata Albot și interpretul Adrian Ursu se alătură campaniei și provoacă localnicii, diaspora și turiștii să-și
folosească talentul de povestitor și creativitatea de a relata despre călătoria prin Moldova:
- Postează un scurt video cu impresiile despre destinațiile și experiențele frumoase pe care le-ați vizitat împreună cu oaspeții tăi.
- Etichetează în postare pe unul dintre cei trei mesageri ai campaniei: Mișa Țurcanu, Nata Albot sau Adrian Ursu.
- Neapărat folosește hashtag-urile #hailamineacasași #beourguest.
- Accesează un kit digital cu sugestii de locuri și experiențe pe care le poți organiza în Moldova pe http://www.moldova.travel/.
- Mișa Turcanu, Nata Albotși Adrian Ursu vor alege pe 15 Septembrie câte 3 câștigători, care vor fi premiați cu torbe pline de lucruri frumoase și utile cu logo-ul Moldovei, vinuri legendare și surprize. Câștigătorii vor fi aleși după originalitatea și creativitatea video-ului, dar și potrivit impactului pe rețelele de socializare, ceea ce ar include numărul de like-uri și share-uri. Fii creativ și activ!
- Pentru cel mai inspirat participant se oferă un premiu mare: un weekend pentru 2 persoane la orice vinărie din țară*.
Cele mai captivante experiențe și noutăți din cadrul campaniei vor putea fi urmărite pe pagina de Facebook: Moldova: Discover the routes of life și pagina de Instagram Moldova.travel.
Campania este inițiată de Asociația Națională de Turism Receptor din Moldova (ANTRIM), în colaborare cu Poliția de Frontieră, cu sprijinul partenerului strategic al industriei de turism, Proiectul de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID, Suedia și UK aid.