Acum cinci ani, Executivul de la Chișinău a anunțat cu mare fast că vom avea un „Guvern fără hârtie” în care toată documentația va circula în format electronic, astfel fiind făcute economii serioase la buget. Dacă la nivel central s-a reușit parțial această performanță, în raioane aleșii locali mai așteaptă să trăiască ziua în care vor munci „fără hârtie”. Acum au grijă de birourile folosite pe post de arhivă, unde sunt depozitate zeci de mii de acte, iar funcționarii mai sunt nevoiți să tipărească fel de fel de certificate și bonuri de plată, care sărăcesc anual bugetul unei primării cu câteva zeci de mii de lei.

Recent, primarul satului Feștelița din raionul Ștefan Vodă a făcut publice câteva fotografii în care apare perceptorul fiscal din sat cărând un braț de hârtii. Erau niște chitanțe aduse de la poștă, care ulterior vor fi păstrate timp de cinci ani la primărie.

„Vine perceptorul cu kilometri de hârtie în secolul XXI. Așa arată o zi de lucru a unui perceptor fiscal când încasează 10 000 de lei de la 45 de persoane fizice, câte opt chitanțe de la fiecare. În total: 360 de chitanțe. Apoi, la poștă 360 de plăți introduse pe fiecare chitanță separat, ceea ce durează cam patru ore. Plus la asta, trebuie de introdus în registre la fiecare cont, să faci borderouri. E-guvernare ziceți? Reformă teritorială ziceți? Poate mai întâi ne gândim la oameni și facem descentralizare, e-guvernare reală?”, îi întreabă retoric pe guvernanți primarul Nicolae Tudoreanu.

Fără titlu

Tone de hârtii în arhivă

Toate actele perfectate de funcționarii locali se păstrează mai mulți ani în birourile „specializate” ale primăriilor, care cu timpul devin neîncăpătoare. „Avem tone de hârtii în arhiva noastră. Bine că este la etajul doi și nu ajung șoarecii acolo”, glumește primărița din Slobozia Mare, Cahul, care mai adaugă faptul că „te ia amețeala”, dacă ești nevoit să cauți vreun act mai vechi prin arhivă. Potrivit Valentinei Carastan, e-guvernare la sat nu există deloc. Mai mult, funcționarii locali fac o muncă zadarnică atunci când sunt nevoiți să elibereze diverse acte pe hârtie, în timp ce informația există în format electronic la nivel central.

Zeci de milioane de lei anual pentru e-guvernare

În anul 2010, la Chișinău a fost creat Centrul de Guvernare Electronică, finanțat anual cu zeci de milioane de lei, în mare parte bani luați cu împrumut de la partenerii externi de dezvoltare. În bugetul de stat pentru anul curent au fost prevăzute 18 milioane de lei pentru continuarea unor proiecte de e-Transformare. Au fost inițiate negocieri cu Banca Mondială pentru finanțarea unui nou proiect „Modernizarea serviciilor publice guvernamentale”. Chișinăul a cerut un avans de credit de 1,7 milioane de dolari de la Banca Mondială.

Articolul, semnat de Stela Mihailovici, îl găsiți complet pe viitorul.org.