Dacă sunteți pe cale de a lansa o afacere creativă, este important să aveți o viziune strategică și o definire clară a activității pe care doriți să o desfășurați, iar mai mult decât atât, acestea trebuie să fie împărtășite de către toți membrii echipei care vă ajută în construirea afacerii. Urmând Cursul de planificare strategică oferit de Programul de Cultură și Creativitate al UE-Parteneriatul Estic veți învăța să vă organizați eficient munca în echipă, dar și cum să fiți atenți la eventualele amenințări sau oportunități ce vin din exterior.
Cursul este oferit de David Parrish, specialist în industrii culturale și creative. Acesta a elaborat o două liste de verificare utile. PRIMEFACT – pentru analiza internă și ICEDRIPS – pentru analiza externă.
PRIMEFACT
Personalul – punctele forte și slabe ale angajaților
Reputația – cum sunteți priviți de către clienții țintă
Proprietatea intelectuală – ce proprietate intelectuală aveți și cum o puteți transforma în încasări
Cercetarea pieței/informații despre piață – care sunt tendințele pieții și ce necesități au clienții voștri
Etosul (sau valorile și cultura) – ce cultură organizațională aveți și dacă este acceptată de către toți membrii echipei
Finanțe sau mijloace bănești – câți bani trebuie să investiți sau cât vă puteți împrumuta
Agilitatea (receptivitatea sau abilitatea de schimbare) – analizați dacă sunteți pregătiți pentru a accepta noi oportunități și dacă sunteți dispuși să schimbați ceva
Colaboratori (alianțe, parteneriate și rețele) – ce relații aveți cu alte întreprinderi sau organizații, inclusiv cu cele administrative
Talente (competențe și abilităţi) – analizați setul de abilități de care echipa voastră dispune și dacă sunteți dispuși să învățați mai multe
Pe lângă aceasta, autorul cursului recomandă și analiza SWOT clasică. Orice metodă folosiți, important este să faceți aceste analize în mod subiectiv, astfel încât să identificați toți factorii interni care pot influența evoluția afacerii voastre.
ICEDRIPS
Toate întreprinderile și organizațiile activează într-un mediu în schimbare și sunt expuse la forțe care sunt mai puternice decât ele și pe care nu le pot controla. De aceea, orice strategie de afaceri trebuie să țină cont de toate aceste forțe, pentru a identifica oportunitățile și amenințările și croi un drum către succes adaptând punctele forte interne la oportunitățile externe. Printre antreprenori este cunoscută și analiza PEST, care presupune gruparea tuturor forțelor externe în 4 categorii: politică, economică, sociologică și tehnologică. Totuşi, pentru a privi în opt, şi nu doar în patru direcţii, utilizați lista de verificare ICEDRIPS. David Parrish, autorul listei, recomandă să notați, conform schemei, cât mai multe idei, preferabil în cadrul unui grup, iar ulterior să le selectați pe cele mai importante.
Inovația – noile tehnologii, specifice domeniului vostru de activitate
Concurenții – atenția trebuie concentrată nu doar către cei existenți, dar și către noii veniți pe piață, care pot aduce produse noi
Factorii economici – inflația, crizele economice, cheltuielile publice
Demografia – toate statisticile ce vizează schimbările demografice: vârsta, genul, amplasarea geografică a audienței voastre
Mediul de reglementare – legi, acorduri, convenții
Infrastructura – rețele de comunicație, transporturi, servicii publice
Partenerii – ce alianțe strategice puteți stabili cu alte organizații
Tendințe sociale – urmăriți cum se schimbă tendințele, inclusiv cele legate de preferințele clienților, dar și de noile tehnologii
***
Articolul a fost produs în cooperare cu Programul de Cultură și Creativitate al UE-Parteneriatul Estic 2015 – 2018 – culturepartnership.eu.