Artistul basarabean Pavel Brăila și-a prezentat prima expoziţie de amploare dintr-o galerie de artă din Bucureşti a lui Pavel Brăila. Intitulată New Year’s Dissections, ea s-a deschis chiar de Anul Nou pe rit vechi (13 ianuarie), printr-o petrecere de Revelion cu meniu moldovenesc şi un covor de confetti în galerie.
Multe dintre lucrările lui Pavel Brăila sunt inspirate de Moldova și Chișinău și sunt dedicate lor. În New Year’s Dissections, artistul folosește ocazia oferită de începutul de an pentru a reflecta asupra unui trecut guvernat de vechile obiceiuri și asupra unui viitor ce pare tot mai nesigur.
Printre lucrările expuse în premieră la Eastwards Prospectus se numără seria „Stolen Billion”, inspirată de ceea ce a fost numit „jaful secolului” – furtul miliardului de dolari din sistemul bancar al Moldovei în 2014. Pavel Brăila oferă o reprezentare vizuală pentru această sumă de bani într-o serie de şase serigrafii, fiecare dintre ele redând miliardul convertit în lei moldoveneşti şi descris în câte una dintre bancnotele ce formează sistemul monetar al ţării (1, 5, 10, 20, 50 şi 100 lei). El subliniază astfel caracterul abstract al imaginii unui miliard de dolari în mintea majorităţii locuitorilor din Moldova.
Desfășurată pe ambele etaje ale galeriei, expoziția va include, de asemenea, o serie de lucrări video, inclusiv New Year’s Dissections – un jurnal vizual al unei seri de Anul Nou, când oamenii ciocnesc paharele de șampanie la miezul nopții atât după ora Chișinăului, cât și după ora Moscovei.
„Reflecțiile lui Pavel Brăila sunt pline de ironie: în spațiul expozițional suntem întâmpinați de portretul unui gangster transformat în erou revoluționar și numărăm banii furați de politicieni transformați în hoți de bănci, în timp ce pășim pe straturi groase de confetti și sărbătorim o Moldovă care se întoarce când spre Est, când spre Vest, când spre Est, când spre Vest”, spune criticul de artă Raluca Voinea.
Tot în premieră sunt expuse câteva lucrări video noi ale artistului: Foaia de control, care ne amintește de alfabetele diferite folosite în funcție de împrejurările politice, prin intermediul unei mașini de scris ale cărei litere chirilice sunt înlocuite de cele latine, și Narrated History, o serie de interviuri de rememorare realizate de Pavel Brăila cu părinții și alți membri ai familiei.
Pavel a învățat inginerie la Universitatea Tehnică, pe care a absolvit-o în 1994. Pe atunci făbricile și alte instalații industriale se închideau în Moldova, motiv pentru care Pavel nu a reușit să se angajeze. Astfel, el l-a rugat pe un prieten să-l învețe să fotografieze. În acele timpuri nu era internet și toate publicațiile în domeniu era în engleză, motiv pentru care a început a studia această limbă. Pasiunea pentru fotografie l-a condus către Carbon Art – prima tabără de artă contemporană în Chișinău, unde a realizat prima sa lucrare de artă de performanță. Imediat după aceasta, a fost invitat la Amsterdam pentru prima sa expoziție și așa s-a început totul. Pavel Brăila a fost apreciat pe plan internațional datorită peliculelor „Încălțări pentru Europa”, „Dealul Baronului” și „Neterminat”.