Campaniile de crowdfunding sunt cunoscute deja tuturor. Avem la îndemână platforme internaționale, dar și o platformă locală. Pe care să o alegem atunci când vrem să strângem bani pentru inițierea unei afaceri, cum să convingem oamenii să doneze pentru cauza noastră și cum să planificăm cheltuirea eficientă a banilor? Pe baza acestor curiozități, Lukas Piskoric, fondatorul Poligon Creative Centre din Slovenia, ne-a explicat aproape tot ce trebuie să știm dacă vrem să atragem ajutor financiar pentru a lansa un proiect de afacere.
Într-un articol anterior pe #diez v-am prezentat cele mai populare platforme la nivel global, unde ați putea să lansați o campanie de crowdfunding. De asemenea, de aproape un an de zile, a fost lansată și paltforma locală Guvern24.md. Detalii despre aceasta citiți AICI.
Ce trebuie să aibă o idee care stă la baza unei campanii de crowdfunding?
# Dacă vorbim despre produse, este important ca ele să fie inovative și să aibă un design foarte bun;
# Este bine să aibă și o comunitate de susținători. Trebuie să existe o bază de urmăritori care așteaptă ca acest produs să iasă. În acest caz, veți ști că atunci când campania va începe, ei vor fi deja pregătiți să doneze. Aceste comunități trebuie căutate pe forumuri sau pe rețelele de socializare;
# Este important, de asemenea, să discutați ideile și să obțineți feedback. Cu mulți ani în urmă, oamenii își ascundeau ideile, pentru că se temeau să nu fie furate, dar acum și-au dat seama că de la apariția ideii și până la realizarea ei este o cale lungă. În cadrul acestor discuții se va forma și comunitatea de care aveți nevoie. Ideea trebuie spusă, ca și oamenii să contribuie la conturarea ei. Consumatorii nu vor să mai fie simpli consumatori, dar vor să co-creeze proiectul, să fie parte a lui, atât prin participare la sponsorizare, cât și în cadrul altor procese.
Ce alegem: platforme locale sau internaționale?
Nu le poți alege pe amândouă. Trebuie să orientezi ideea spre o platformă. Comunitatea de susținători nu trebuie să fie dispersată. Dacă proiectul e local, atunci e bine să alegi o platformă locală. De asemenea, trebuie să te gândești și la tipul de produs pe care îl oferi, iar dacă el nu va putea ieși la nivel internațional, atunci e mai bine să optezi pentru suportul comunității locale. Cu toate acestea, este mult mai avantajos să targetezi audiențe internaționale, pentru că, în cazul piețelor mici, așa cum este Moldova, ai șansa să atragi susținători din întreaga lume.
Lansarea unei campanii de crowdfunding în pași
Ca să organizezi o astfel de campanie îți ia de la două la trei luni. Pentru aceasta ai nevoie de:
# Un business plan bun. Dacă ți se pare că ai nevoie de 10.000 de dolari pentru afacere, atunci trebuie să fii 100 % sigur că o vei putea face cu 10.000. Nu este un secret faptul că multe companii subestimează valoarea investițiilor proiectelor lor, neluând în calcul costurile ascunse și neprevăzute. Cele mai multe din campaniile sloveniene nu au reușit să înceapă afacerea cu banii strânși sau au ieșit în minus imediat după implementare.
# Un prototip. Cu un prototip îți vei da seama de ce va reprezenta în realitate produsul tău, cât va costa producerea, care vor fi potențialele probleme ce vor apărea.
# O echipă. Echipa este fundamentală. Ai nevoie de persoane care vor face: video, fotografii, design, copywriting, traducere. Nu o poți face singur. Cu crowdfundingul este diferit decât atunci când mergi la bancă să obții un împrumut sau atunci când vorbești față în față cu investitorul. În crowdfunding vorbești cu o audiență globală. Trebuie să ai și abilități de marketing, să știi cum să vorbești, ce țintești, ce canele vei folosi să ajungi la ținta ta: social-media, bloggeri, diferite canale media. Este un proces anevoios să găsești aceste mijloace care pot ajunge la audiența ta.
Care sunt cele mai mari provocări?
Sunt foarte multe idei, sunt studenți care au idei de pe băncile facultății, iar crowdfundingul este o soluție minunată ca într-o perioadă scurtă de timp să obții bani și chiar să începi o afacere. Este bine să lucrezi într-o comunitate creativă, într-un hub de creație unde sunt oameni ce te pot ajuta, oameni care cred că proiectul poate avea succes și care sunt dispuși să aștepte recompensa după ce proiectul devine într-adevăr de succes. O altă provocare este atunci când iei banii. Mulți nu au experiența necesară în a gestiona echipa, linia de producere. E foarte important însă ca odată ce ai câștigat fonduri, să poți duce la îndeplinire ceea ce ai promis și să-ți gestionezi timpul corect. Donatorii vor înțelege orice întârziere, dar pentru asta trebuie să le spui mereu ce se întâmplă, să le comunici noutățile și progresul proiectului tău.
E bine să fac o campanie repetată pentru aceeași idee?
Da, atât timp cât ți-ai îndeplinit promisiunile în prima. Dacă e vorba de un festival pe care vrei să-l organizezi al doilea an, spre exemplu, este foarte bine, pentru că tu deja ai o bază de donatori care au încredere că tu vei face lucrurile așa cum trebuie. A doua campanie poate fi și mai de succes în acest context.
Câteva sfaturi de bază la început de cale
# Crowdfunding-ul solicită mult efort. Trebuie să fii sigur de succesul tău, înainte de a începe. Multe campanii eșuează pentru că inițiatorii subestimează efortul necesar pentru a face asta. În primul rând, problema este că oamenii cred că, dacă doar vei plasa solicitarea ta pe o platformă, aceasta va genera bani automat.
# Trebuie să fii foarte activ și să pui un mare accent pe efortul de a aduce oamenii acolo pentru a te susține.
# Este important să fii sigur că vei face ce ai promis. Dacă nu faci asta, din punct de vedere legal, platformele de crowdfunding nu sunt responsabile pentru eșecul tău. Este mereu un risc, de aceea încrederea este un instrument foarte important. Dacă eșuezi, cei care te vor taxa vor fi susținătorii tăi, iar acest lucru îți poate închide oportunitățile pe viitor.