Vinul Moldovei reușește pentru al treilea an consecutiv să surprindă vizitatorii celei mai mari expoziții europene de vinuri și băuturi alcoolice – ProWein 2016, desfășurată între 13 și 15 martie la Dusseldorf, Germania. Standul Republicii Moldova a găzduit 200 cele mai bune vinuri, divinuri și spumante moldovenești produse de 30 de companii vinicole din Republica Moldova, prezentate publicului internațional sub egida brandului de țară „Vinul Moldovei. O legendă vie”.
Participarea țării noastre la eveniment a fost organizată și finanțată de Oficiul Național al Viei și Vinului, cu susținerea partenerului strategic de dezvoltare, Proiectul de Competitivitate USAID și suportul programului CBI.
Vasile Luca, viceministrul Agriculturii și Industriei Alimentare: „Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare acordă o atenție sporită dezvoltării sectorului vitivinicol, pe care îl considerăm un sector strategic pentru țara noastră. Împreună cu ONVV și partenerii noștri am reușit să creăm brandul vinicol de țară „Vinul Moldovei” și să inițiem un șir de proiecte care își propun reformarea sectorului, pentru a spori calitatea produselor vinicole create în Republica Moldova. Acum ne putem mândri cu rezultatele obținute și ne îndreptăm eforturile spre promovarea Vinului Moldovei pe piețele externe, pentru a crește exporturile de produse cu valoare adăugată înaltă”.
Pe parcursul celor trei zile ale evenimentului, standul Republicii Moldova, cu o suprafață de 180 m², a fost vizitat de peste 2.500 de oaspeți din toată lumea, printre care germani, cehi, polonezi, americani, francezi, olandezi, nigerieni, chinezi, români etc. Vizitatorii, inclusiv somelieri, jurnaliști, distribuitori și importatori de vinuri, au fost întâmpinați de promoteri în costume naționale, care le-au oferit cadouri cu sticle promoționale, informații despre tradițiile seculare ale vinificației în Moldova și sugestii privind destinațiile turistice vitivinicole din țara noastră. Cunoscătorii și pasionații de vinuri s-au arătat impresionați de vizibilitatea pe care o capătă în ultima perioadă Vinul Moldovei, apreciind calitatea și personalitatea vinurilor degustate, despre care au afirmat că pot face concurență celor mai bune vinuri din țările vinicole recunoscute la nivel mondial.
Dumitru Munteanu, directorul Oficiului Național al Viei și Vinului: „În fiecare an Vinul Moldovei reușește să înregistreze noi succese, adunând în jurul său tot mai mulți curioși și devenind mai cunoscut. Toți cei care au participat la evenimentele organizate la standul Republicii Moldova au avut doar cuvinte de laudă pentru produsele noastre. Consider că participarea noastră la ProWein a avut un aport important la consolidarea notorietății brandului Vinul Moldovei la nivel internaţional și sunt sigur că prin eforturile noastre vom reuși să-l facem cunoscut în întreaga lume”.
Ediția din acest an a expoziției ProWein a întrunit 6.200 de expozanți din 59 de țări, care și-au prezentat produsele celor peste 55.000 de vizitatori, inclusiv numeroși profesioniști. Evenimentul reprezintă o platformă eficientă pentru stabilirea relațiilor de parteneriat și de afaceri, dar și pentru identificarea oportunităților de creștere a exporturilor.
Sergiu Botezatu, manager de proiecte USAID Moldova: „Participarea la cea mai mare expoziție europeană, ProWein 2016, este foarte importantă pentru creșterea notorietății internaționale a brandului național vinicol „Wine of Moldova”. De asemenea, este o bună ocazie pentru a comunica profesioniștilor din domeniu schimbările și progresele sectorului vinicol al Republicii Moldova, exprimate prin calitatea produsului și prin aplicarea unor abordări moderne de marketing. Anume din acest motiv am susținut Oficiul Național al Viei și Vinului, prin organizarea unei campanii de PR până la și în timpul evenimentului, astfel încât să amplificăm efectul prestației cu un stand impunător”.
Expoziția a reprezentat și o pistă de lansare a produselor inovative. Astfel, vinificatorii moldoveni au oferit vizitatorilor spre degustare cele mai recente vinuri, unele dintre care încă nu au fost lansate în Moldova:
- Cabernet şi Merlot (2012), Fetească Neagră 2014 de la „Asconi”;
- Pinot Gris, Fetească Albă şi Cabernet Sauvignon Rose (2015) de la „Castel Mimi”;
- „5 elemente Orange” de la „Equinox”;
- Fetească Regală şi Sauvignon Blanc (2015) de la Chateau Vartely;
- Chi Vintage Fetească Neagră, cupaj Merlot&Fetească, cupaj Sauvignon&Chardonnay (2011) de la „Chi”;
- Fetească Regală (2015) de la „Carpe Diem” etc.
La ProWein 2016 producătorii din Moldova au reușit să reediteze succesul obținut la edițiile anterioare, materializat în noi colaborări comerciale internaționale și notorietate sporită pentru Vinul Moldovei.
Ion Luca, director „Carpe Diem”: „Wine of Moldova poate concura la cel mai înalt nivel! Şi chiar dacă va trebui să mai venim de 20 de ori la ProWein să demonstrăm lumii acest lucru – Moldova are cu ce se mândri și noi vom reveni peste un an să facem și mai multă gălăgie despre a noastră legendă vie”.
Radu Popescu, manager vânzări „Chateau Vartely”: „Pentru compania noastră, ProWein reprezintă cea mai importantă expoziție. Este o platformă ideală pentru întâlniri cu partenerii existenți, precum și o oportunitate ideală de a stabili noi relații de colaborare. Consider că ProWein 2016 va aduce succes companiei nostre, precum și întregii industrii vinificatoare moldovenești. Sper ca în acest an să strângem roadele negocierilor pe care le-am avut la stand”.
Elena Davidescu, director marketing „Vinăria din Vale”: „Un amalgam de impresii pozitive pentru Expozitia ProWein 2016! M-a impresionat interesul mare al potențialilor cumpărători anume pentru soiurile autohtone: Feteasca Albă, Feteasca Neagră. De asemenea, participăm la o schimbare de percepție a consumatorilor internaționali, și anume că R. Moldova are un potențial enorm în producerea vinurilor de înaltă calitate”.
În cea de-a doua zi a expoziției, la standul „Wine of Moldova” s-a desfășurat un masterclass dedicat importatorilor, distribuitorilor, liderilor de opinie, profesioniștilor, jurnaliștilor, pasionaților de vinuri și adevăraților cunoscători. Evenimentul a fost moderat de Robert Joseph, cunoscut expert internațional în vinuri și scriitor, care a ales personal pentru prezentare și degustare 10 cele mai reprezentative vinuri și divinuri moldovenești.
Iar pentru ca vizitatorii standului „Wine of Moldova” să cunoască cât mai mult despre tradițiile vinificației țării noastre, aceștia au fost invitați la o adevărată petrecere moldovenească, cu muzică populară, vinuri și bucate tradiționale ale bucătăriei moldovenești.
Robert Joseph, expert internațonal, scriitor: „E timpul să fim atenţi la ceea ce se întâmplă cu vinurile în Moldova. E timpul marilor schimbări! Rusia a făcut cea mai mare favoare Republicii Moldova, impunând embargoul din 2006. În ultimii zece ani, aici s-a produs o adevărată revoluţie în domeniul calităţii vinului”.
Evoluția calitativă a vinurilor din Moldova a fost apreciată de profesioniștii prezenți la masterclass, printre care și Caroline Gilby, Master of Wine, scriitoare și expertă specializată în Europa de Est.
Caroline Gilby, Master of Wine: „De fiecare dată când vizitez Moldova, adică an de an, descopăr ceva nou legat de vin, și anume aceasta este fascinant – vizibilitatea schimbărilor, uneori chiar revoluționare, materializate atât prin calitatea sporită a produsului existent, produse noi, crame și destinații turisticie noi, cât și prin atitudinea schimbată a autorităților și a principalilor actori din domeniu”.
Promovarea consecventă a brandului național vinicol „Vinul Moldovei” la expoziţia ProWein urmărește poziționarea Republicii Moldova ca un producător de vinuri de calitate în Uniunea Europeană și creșterea exporturilor de produse cu valoare adăugată înaltă pe noi piețe.