Pe parcursul semestrului I al anului de studii 2015-2016, angajații din sistemul educațional au raportat 4.951 de cazuri de violență asupra copilului, produse în familie, școală sau comunitate. Numărul cazurilor de violență, conform datelor colectate de la instituțiile de învățământ general și profesional-tehnic, este în descreștere cu 2.292 față de semestrul I al anului precedent și cu 1.036 fată de semestrul II al anului de învățământ 2014-2015.
Cele mai multe cazuri – 2.494, se referă la violența fizică, alte 1.246 – la violența emoțională, iar 1.112 – la neglijare. În același timp, în perioada de raportare, au fost semnalate 72 de cazuri de exploatare prin muncă și 27 de cazuri de abuz sexual.
De remarcat faptul că în perioada septembrie – decembrie 2015, instituțiile de învățământ au adus la cunoștință organelor cu atribuții în protecția copilului de nivel local 736 de cazuri grave de violență asupra copilului.
Totodată, se observă o tendință în creștere a numărului de cazuri identificate și sesizate de către adulți cu responsabilități legale față de creșterea și dezvoltarea copilului. Astfel, din cele 4.951 de cazuri înregistrate în semestrul I, circa 3.563 de cazuri au fost raportate de către profesori, personalul non-didactic din instituții și părinți, iar alte 1.421 – de către copii.
Scăderea numărului de cazuri de violență față de copii se explică prin faptul că directorii și responsabilii de protecția copiilor și prevenirea abuzului față de ei din toate instituțiile de învățământ general și profesional tehnic au beneficiat de mai multe formări în domeniul identificării și sesizării cazurilor de abuz, neglijare, exploatare și trafic al copilului.
De asemenea, la nivel municipal și raional, direcțiile de învățământ au reușit să implice mai mulți angajați, începând cu cadrele didactice din instituțiile preșcolare, în activități ce țin de formarea și promovarea programelor de prevenire primară a violenței și terminând cu părinții care au fost instruiți în vederea utilizării eficiente a metodelor de educație pozitivă a copiilor.
Procedura de identificare și raportare a cazurilor de violență de către angajații instituțiilor de învățământ face parte dintr-o strategie complexă de prevenire și combatere a violenței față de copii lansată de Ministerul Educației, în februarie 2013.