Dacă credeți că avertizările grafice de pe pachetele de țigări care prezintă imagini ale diferitelor afecțiuni ar putea reduce consumul acestora, un nou studiu demonstrează că bunele intenții ale acestei măsuri de control al tutunului ar putea fi zadarnice.
Potrivit unui studiu al Universității din Illionis, în spatele acestei concluzii stă faptul că imaginile grafice sunt percepute de mulți consumatori drept amenințare la libertatea, alegerea și autonomia lor. Iată de ce reacția consumatorilor este una corespunzătoare, scrie Unimedia citând Business Standard.
Cercetătoarea Nicole LaVoie a declarat că mulți oameni nu agreează aceste etichete de avertizare, fie că sunt fumători sau nefumători. Ea adaugă că aceste imagini supără consumatorii și aceștia au o opinie negativă față de ambalaj, pentru că au impresia că sunt manipulați. Nu în ultimul rând, aceștia cred că prin introducerea acestor etichete, Guvernul este prea dominant.
Potrivit autorilor, la elaborarea studiului au participat 435 de studenți cu vârsta cuprinsă între 18 și 25 de ani (vârsta medie – 20 ani). 17,5% din respondenți erau fumători, iar 82,5% – nefumători.
În cadrul cercetării, toți respondenții au primit același pachet de țigări produs de o marcă populară, precum și un chestionar conceput pentru a măsura anumite trăsături de caracter, precum și reacția lor în privința pachetului. Jumătate din respondenții fumători și jumătate din cei nefumători au primit pachete cu una din cele șapte imagini de avertizare, iar ceilalți – pachete care aveau doar mesaje scrise de avertizare.
„Numeroase studii efectuate în alte țări demonstrează că numărul fumătorilor tinde să scadă în urma introducerii imaginilor de avertizare, însă în majoritatea cazurilor, introducerea noilor etichete a coincis cu introducerea altor măsuri de control al tutunului, cum ar fi creșterea impozitelor sau interzicerea fumatului”, a declarat cercetătoarea.
Ea a adăugat că scopul lor este să gândească și să construiască mesaje care ar fi eficiente pentru toți și ar ținti în acele grupuri care cu adevărat au nevoie de ajutor. Studiul a fost publicat în revista Communication Research.