Propunere: Taxa de stat pentru examinarea cauzelor civile să fie achitată de partea care a pierdut procesul

TAX
Foto:Imagine simbol Photo Credit: timeshare-info.co.uk

Iniţiativa îi aparţine Centrului pentru Reformă în Sistemul Judecătoresc (CRSJ), iar aprobarea acesteia ar modifica sistemul de achitare a taxei de stat. Dacă în prezent această taxă se plăteşte la începutul procedurii judiciare, CRSJ propune ca plata să fie achitată la sfârşitul procesului, de către partea care a pierdut definitiv procesul. Proiectul este criticat de experţii care spun că astfel firmele înregistrate în zonele off-shore nu vor achita taxa de stat.

Autorii proiectului de lege propun amendarea Codului de procedură civilă al Republicii Moldova, afirmând că excluderea obligației de a plăti taxei de stat la depunerea acțiunii va proteja justițiabilul. „Considerăm oportună excluderea achitării taxei de stat la depunerea acțiunii și exercitarea căilor de atac, cu instituirea obligației pentru partea care a pierdut procesul să suporte cheltuielile ce țin de plata taxei de stat, fără careva scutiri în acest sens”, se menţionează în nota informativă la proiectul de lege.

Iniţiativa mai prevede ca taxa să se achite în termen de 30 de zile din ziua când hotărârea judecătorească va deveni irevocabilă. Dacă taxa nu va fi achitată benevol, instanţa de judecată va întocmi un titlu executoriu de încasare. Plata benevolă a taxei se va confirma prin prezentarea în primă instanţă a bonului de plată, de asemenea, în termen de 30 zile de când hotărârea a devenit irevocabilă. Valentin Lestaveţchi, şeful aparatului Curţii Supreme de Justiţie şi secretarul CRSJ, spune că autorii s-au inspirat din practica judiciară străină, în special cea franceză. „Cuantumul taxei de stat nu va fi modificat, doar că ea va fi achitată mai târziu”, argumentează secretarul CRSJ.

Această iniţiativă este criticată dur de unii experţi în domeniul juridic şi financiar. Economistul Veaceslav Ioniţă, fost deputat, spune că intenţia este una păguboasă pentru bugetul de stat: „Vă pot spune, inclusiv ca parte a câtorva procese, că bugetul de stat va fi sărăcit de circa 60 de milioane de lei anual. Un proces de judecată poate dura câţiva ani până când instanţa emite o hotărâre definitivă, timp în care taxa de stat nu va fi acumulată. Consider că actuala prevedere de achitare a taxei la începutul procesului trebuie păstrată”. Veaceslav Ioniţă mai spune că aceste modificări ar putea lovi în păturile social-vulnerabile, or, în cazul pierderii procesului, persoanele cu venituri minime, care acum sunt scutite de achitarea taxei de stat, vor fi obligate s-o plătească.

Avocatul Vadim Vieru de la Asociaţia „Promo-Lex” spune că, aparent, propunerea este una bună, deoarece povara achitării taxei de stat nu va cădea pe umerii justiţiabilului la începutul procesului şi va trebui achitată doar de persoana care a pierdut procesul. „În acelaşi timp, iniţiativa pare a fi lacunară în cazul companiilor mari care se judecă, mai ales a celor înregistrate în zonele off-shore. Aici vor apărea probleme la executarea hotărârii instanţei cu privire la încasarea taxei de stat. La momentul actual, noi nu avem mecanisme de a executa deciziile în acele zone”, afirmă avocatul. El menţionează că scopul achitării taxei de stat la începutul procesului judiciar este de a preveni abuzul cererilor, iar excluderea acestei taxe iniţiale va majora numărul cauzelor civile şi va creşte considerabil volumul de muncă al magistraţilor.

Din Legea taxei de stat:

Articolul 3: Tarifele taxei de stat se stabilesc la următoarele cuantumuri:

1)(a) Pentru cererile de chemare privitor la litigiile cu caracter patrimonial, cererile de contestare a unui titlu executoriu sau a unui alt document prin care încasarea se produce în mod incontestabil, 3% din valoarea acţiunii sau din suma încasată, dar nu mai puţin de 150 lei şi nu mai mult de 25.000 lei de la persoanele fizice şi nu mai puţin de 270 lei şi nu mai mult de 50.000 lei de la persoanele juridice.

 

O companie offshore este o societate înregistrată într-o ţară sau într-un teritoriu dependent al unei ţări cu legislaţie autonomă, dar care nu desfăşoară activităţi economice pe teritoriul respectiv, deci nu obţine profit în ţara unde a fost înregistrată, ci în afara graniţelor acelui stat.

Prin zonă off-shore se înţelege o ţară sau un teritoriu cu un regim de înlesniri fiscale, care, de obicei, limitează accesul la informaţiile despre operaţiunile financiare efectuate prin această zonă, motiv pentru care se consideră a fi un paradis fiscal.

Lilia Zaharia

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente