Cu cinci ani în urmă, o echipă de entuziaști s-a angajat în e-Transformarea guvernării prin utilizarea tehnologiilor moderne. Echipa #diez a reușit să discute cu o parte din reprezentanții Centrului de Guvernare Electronică (Egov), pentru a afla ce reprezintă eGov, dar și care sunt cele mai frumoase realizări în cei cinci ani de activitate.
Cine sunteți și cu ce vă ocupați?
Suntem o echipă care are, probabil, unul dintre cele mai interesante roluri pe care poate să le ofere Guvernul. Scopul nostru este cel de a dezvolta serviciile electronice pentru Guvern, cetățeni și bussines, dar și de a eficientiza funcționarea și comunicarea inter-ministerială, aplicând cele mai moderne instrumente IT. Nu în ultimul rând, eGOV a investit în simplificarea interacțiunii dintre stat și cetățeanul de rând, fie acesta acasă, peste hotare, om de afaceri sau un tânăr ce intenționează să aplice la studii peste hotarele țării.
Apropo, știm bine că printre cititorii voștri se regăsesc și tinerii ce vor să aplice la studii peste hotare. Sperăm că ei cunosc deja faptul că, spre exemplu, pentru obținerea cazierului judiciar nu mai este nevoie de stat la rând la ghișeu. Acum oricine poate aplica online pentru cazierul judiciar, dar și multe alte servicii publice. Lista completă a acestora o puteți accesa pe www.servicii.gov.md.
De unde a apărut ideea și cum s-a format echipa E-gov?
e-Guvernare este un proces complex, dar absolut necesar pentru țara noastră, inclusiv pentru schimbările care se cer în contextul parcursului european al țării.
e-Guvernarea este un proces practicat cu succes în multe țări care astăzi demonstrează creștere economică, un mediu prietenos de comunicare dintre cetățean și stat, transparență, și democrație. Aici ne referim la Estonia sau Singapore.
Noi credem că și cetățenii noștri merită un trai mai bun la ei acasă, confort și transparență în comunicarea cu statul. De aici a și apărut idea implementării eGuvernării și la noi acasă.
Ce a reușit să facă Centrul de guvernare electronică în acești cinci ani?
În cinci ani de activitate, credem că cel mai mare succes al nostru a fost că am reușit, totuși, să aducem o schimbare în mentalitatea multor funcționari din sectorul guvernamental, am reușit să demonstrăm că, prin instrumente moderne de lucru, putem aduce eficiență atât în Guvern, cât și în întreaga societate.
În tot acest timp, am muncit pe două direcții. Prima este cea prin care noi am creat serviciile, pentru ca cetățenii să le poată utiliza. Aici vorbim de o serie de servicii de maximă popularitate la acea vreme. Probabil, nu sunt cele mai solicitate servicii în toate țările lumii, dar pentru țara noastră astea sunt, fiindcă erau cozi interminabile la cazierul judiciar. Mulți dintre cei care plecau peste hotare sau se angajau la lucru aveau nevoie de o serie de acte care demonstrează că nu au avut antecedente penale sau dacă le-au avut, deja nu mai sunt valabile. Acum totul este mai ușor atât pentru instituția care eliberează acte, cât și pentru cetățenii care le solicită. Un alt serviciu care a fost lansat tot la acea vreme a fost obținerea licenței de activitate. Mulți întreprinzători solicitau prelungirea termenului licenței sau obținerea unei licențe de activitate într-un anumit domeniu, lucru care nu era atât de ușor. A urmat o serie de alte servicii, precum cele de la Starea Civilă. Acum pot fi solicitate online 21 de tipuri de acte. A urmat factura electronică fiscală, care a devenit obligatorie pentru autoritățile publice, ceea ce oferă mai multă transparență în administrarea și cheltuirea banilor publici.
Cât de securizate sunt serviciile electronice?
Serviciile electronice sunt cel puțin la fel de securizate precum cele tradiționale. În cazul în care vorbim de protecția datelor cu caracter personal, acestea sunt chiar cu mult mai bine fortificate în serviciile electronice decât în cele tradiționale. Noi suntem parteneri cu Centrul de Telecomunicații Speciale, care are mandatul expres de la Guvern de a securiza infrastructurile guvernamentale. Centrul, de asemenea, colaborează și cu o serie de alte instituții, precum Ministerul Afacerilor Interne și Serviciul de Informare și Securitate al Republicii Moldova.
Cu cine colaborează Centrul de guvernare electronică?
Centrul are mulți parteneri atât în țară, cât și peste hotare. Suntem foarte buni prieteni cu estonienii, care sunt, de fapt, lideri în Europa în domeniul IT. Guvernul Belgiei , ne-a împărtășit experiența pe schimbul de date. Am avut și parteneri din Israel, Olanda, Singapore, Australia, Marea Britanie, Noua Zeelandă, deci, practic, cu toți liderii din sfera IT guvernamentală. Un ajutor considerabil l-am primit, în special, de la Banca Mondială. Avem parteneriate și cu autoritățile publice locale, deoarece fără colegii din sectorul public nu ar fi real să duci această agendă mai departe. Să nu uităm de universități și licee. Anul acesta planificăm o serie de activități cu tinerii, căci avem deja un spectru generos de eServicii de care aceștia ar putea beneficia.
Cum se finanțează proiectul E-gov?
Proiectul este finanțat din resursele Băncii Mondiale. Avem și contribuția Guvernului, dar, între timp, am mai beneficiat și de donații de la USAID, de la un fond olandez, UNDP, Fundația Bill și Melinda Gates prin proiectul IREX.
Care servicii E-gov sunt destinate în special tinerilor?
Cred că sunteți de acord că orice cetățean, mai devreme sau mai târziu, interacționeză cu statul, fie că este vorba de acte de stare civilă, fie declarația fiscal etc. de aceea, nu putem spune că noi ne focusăm asupra unei anumite categorii de populație, căci dacă ar fi așa, nu am fi echidistanți.
Însă, cu siguranță, o parte din eServicii sunt destinate exclusiv tinerilor. Admiterea la studii, de exemplu, va fi disponibilă online, de la distanță, sperăm noi începând cu anul viitor. Tinerii mai pot beneficia de inițiativa datelor deschise și platforma date.gov.md, unde fiecare instituție publică își plasează informația de care poate beneficia societatea civilă. De exemplu, un student care are de scris o teză de licență despre evoluția economică a Republicii Moldova, se poate foarte ușor informa de pe acest portal despre indicatorii economici publicați acolo de către Ministerul Economiei, sau ar putea să monitorizeze ajutorul extern pe care l-a primit țara noastră pe parcursul câtorva ani.
Însă, să știți că ușile noastre sunt mereu deschise tinerilor. Căci tinerii sunt viitorul țării! Spre exemplu, deja a devenit o tradiție ca în echipa noastră se află stagiarii, iar recent, am lansat inițiativa dedicată tinerilor eAmbasadori. Despre aceasta puteți afla pe platforma noastră online. Și pe această cale încurajăm cu drag toți tinerii să ne pășească pragul, să fie parte activă acestei perioade istorice prin care se transformă formula de comunicare dintre Guvern și cetățean.
Ce planuri are pentru viitor echipa E-guvernare?
Avem planuri ambițioas, și sperăm foarte mult ca toți actorii-cheie implicați în procesul de eGuvernare să ne susțină.
Asfel, sunt o serie de eServicii pe care ne dorim să fie extinse în toate regiunile țării. Aici ne referim la plățile electronice sau taxa pentru grădinițe. De asemenea, credem că e important ca alte servicii, precum sunt cele de depunere a anumitor cereri pentru primăriile din regiuni, să fie posibile în format electronic. Un alt instrument pe care dorim să-l extindem ar fi semnătura electronică, care, din păcate, e mai mult utilizată în regiunea urbană decât cea rurală.
Însă cea mai mare provocare pentru noi va fi să ajutăm cetățenii să înțeleagă că telefonul mobil și internetul sunt resurse enorme astăzi, care pot fi explorate pentru multe alte nevoi, decât comunicare. Serviciile publice electronice îți permite să economisești timp, resurse financiare, ba chiar și potențiale erori. Tindem să avansăm extrem de rapid în procesul de digitizare și vom asista ministerele să-și defineasca lista de servicii publice care trebuie digitizate în mod prioritar. Obiectivul nostru este ca până în 2020 toate serviciile care pot fi oferite online, să fie accesibile online.