Echipa #diez este prezentă la cel mai mare eveniment din domeniul ICT al anului, Moldova ICT Summit, la secțiunea pentru antreprenori: ICT4Entrepreneurs, de unde vom încerca în timp real să vă spunem ce se întâmplă aici și despre ce vorbesc speakerii.
11:09: Ce poate lua Moldova din experiența Letoniei și Estoniei
10:50: Multe companii din Estonia au fost create de către foștii angajați Skype.
Un avantaj al Estoniei a fost crearea acceleratoarelor, însă acum sunt foarte multe pe piața internațională. Apoi a fost creat Business Angels Network – o rețea de antreprenori care sunt gata să investească în startupuri. Ideea e să educe investitorii și să vadă perspectivele. Din 2013 până în 2015, aceștia au crescut aproximativ de 3 ori.
10:48: Krists Avots ne va vorbi despre funding.
10:47: Persoanele care se mută de la un job la altul doar pentru că unul plătește mai mult ca altul, nu sunt tocmai inovatori. Inovatorii sunt cei care lucrează la ceea ce le place.
10:45: Drepturile de autor în Moldova ar trebui luate mai în serios.
Paradoxul e că cei care creează software, îl creează pe unelte piratate. Vor să facă bani din produsul creat, însă nu vor să plătească pentru uneltele utilizate.
10:31: Găsiți o nișă în ceea ce voi deja știți, în ceea ce deja lucrați. Găsiți parteneri din nișa voastră, dacă faceți ceva legat de muzică, nu vă duceți doar la conferințe de tehnologie, ci de muzică, pentru a oferi serviciul celor care chiar au nevoie. Și acolo găsiți parteneri care să vă ajute să vă dezvoltați produsul.
10:25: Companii care creează produse B2B: Exemple de la ICT Summit: Testlio (Estonia), infogr.am (Letonia), Xylo (Lituania).
Mai multe despre Xylo și ceea ce fac ei vedeți aici: Xylo Corp.
10:22: Pentru a obține cotă de piață, trebuie să rezolvi a Business Need și nu a Consumer Problem.
10:21: Producerea de vinuri e un B2B, înseamnă mereu contracte mai mari și sume mai mari. Companiile nu vând vinul direct la consumator și nu fac bani din asta. Ei vând altor companii, care vând altor companii, iar acestea vând consumatorului final.
10:19: Poți să ai o idee bună, dar dacă nu ai condiții, aceasta nu va crește. Gândiți-vă la startupurile pe care vreți să le creați ca la producerea vinului în Moldova și condițiile pentru aceasta.
Felul în care se produce vinul e similar în toată lumea, însă condițiile de mediu diferă.
10:17: Chișinău nu e Silicon Valley. Și mulți antreprenori din Chișinău vor să recreeze ecosistemul din Silicon Valley. Prea mult urmăresc ce se întâmplă acolo și nu ceea ce se întâmplă în Moldova. Deoarece sunt realități diferite și există condiții diferite, nu vei putea crește lămâi în Siberia, oricât de mult ai citi și urmări cum se cresc lămâile.
10:16: Daneil Ray va vorbi despre cum să vă găsiți nișa
10:09: Logistică 1: Branduiți/ folosiți cât mai multe hashtaguri: #moldovaftw sau #localsmd de exemplu. Mereu când există ceva bun în sector pentru Moldova, persoanele ar trebui să vorbească despre asta chiar dacă sunteți concurenți sau nu e afacerea ta care a obținut o investiție sau a fost vândut unei companii mari, etc.
Logistică 2: Costruiți comunități
Nu așteptați corporațiile sau guvernul să vă ajute, investiți voi și creați voi ecosistemul.
Logistică 3: Educație
Școlile, liceele, universitățile și startupurile ar trebui să conlucreze într-un spațiu comun, să nu existe separarea asta între nivele de educație.
De asemenea, nu așteptați rezultate imediate, oferiți-le timp. Dacă ne uităm la cele mai frumoase catedrale din lume, acestea au fost construite de-a lungul a sute de ani și cei care le-au început nu au văzut niciodată rezultatul urmașilor lor. Luați cazul Gaudi și Sagrada Familia.
Fiți harnici, nu vă fie frică să munciți.
10:05: Valorile care trebuie cultivate în Moldova: Openess și Sharing: trebuie să fim deschiși, trebuie să împărtășim ideile și ceea ce facem. Nu trebuie să gândești că dacă ai ceva, trebuie să păstrezi doar pentru tine.
Împărtășirea experienței pe care deja o aveți. Dacă nu împărtășiți din experiență, poate veți avea un avantaj la început, însă acesta nu va ține mult.
Self-improvement: Pigeonly – modalitate de a suna ieftin fiind în închisoare, creat de o persoană care deja a fost la închisoare. Ideea e că mereu trebuie să observăm necesitățile din jur și să vedem oportunitatea, însă dacă nu investim mereu în noi, nu vom avea acest obicei de a observa.
9:58: Pașii pe care trebuie să-i facă Moldova (recomandări pentru companii mari și guvern):
#1. Păstrați mințile inteligente. În Vilnius există un program în care absolvenții lituanieni ai celor mai bune universități din străinătate sunt invitați să lucreze în Guvern și să aibă salarii ca și pe wall street.
#2. Incentivize Specific Jobs: Dezvoltarea unor anumite joburi specifice, care sunt necesare și cu salarii bune.
#3. Ajutați cele mai bune startupuri deja existente să învețe și mai multe: Să-i trimiteți într-un mediu unde pot să învețe și mai mult de la persoanele care au deja experiență. În Silicon Valley există un program care lucrează cu Guvernele care ajută startupurile din acele țări.
#4. Atrageți talente în Moldova: Ex. Start-up Chile: În loc să investească 10 milioane într-un program în care cei mai buni startupuri din lume să vină în Chile și să-și creeze afacerile în Chile, au dezvoltat domeniul și au implicat și chilienii în aceste afaceri, creând locuri de muncă la preț mai mic.
Keep in mind, don’t just Copy Paste. Programele deja existente trebuie adaptate și trebuie să existe valori.
9:55: Trebuie să trecem de la crearea tehnologiei la crearea produselor.
În Moldova încă există ideea sovietică că: Ingineria și crearea e ceva bun, iar a face afaceri e ceva rău. Să faci business nu e ceva rău. Dacă pui accent pe ingineri, aceștia pleacă și, de asemenea, în loc să creeze produse pentru ei, aceștia creează produse pentru alte companii.
WiFi a fost creat de inginerii din Rusia care au emigrat în SUA.
Trebuie să creăm antreprenori, nu ingineri.
9:51: De ce în Moldova nu se întâmplă un succes tehnologic mare?
#1. Educație: Învățământ de calitate;
#2. Libertatea (de a emigra): Cele mai bune minți pleacă;
#3: Nu există strategie: Totul se întâmplă haotic;
#4. Setări de obiective: Nu se știe exact spre ce ne îndreptăm.
Cazul Japoniei: Ei au vrut să devină cei mai buni, au investit în asta și au devenit: Cazul Chinei: China își trimite studenții în SUA și Europa pentru a învăța de la cei mai buni, pentru ca apoi aceștia să se întoarcă și să dezvolte produsele la ei în țară.
9:50: În Moldova există cercetare în domeniu și forță de muncă, însă nu există product expertise și nici condiții pentru un succes în domeniu.
9:45: Cum putem crea un ecosistem în Moldova în care să repetăm povestea Skype-ului: O companie fondată în Moldova să se vândă la prețul bugetului statului?
În lume sunt aproximativ 40 companii de IT care valorează peste un milion, ele sunt numite companiile Unicorn. Și în fiece an, câteva companii se alătură acestui grup. Cum poate una din Moldova să ajungă în acest grup select.
9:44: Max Gurvits va vorbi despre cum Moldova poate fi observată pe harta IT a lumii.
Sesiunea 9:30 – 11:00: You can do it.
Max Gurvits
Max Gurvits este unul din cei mai activi membri a scenei regionale de startupuri. Un talent ambițios și entuziast în lumea VC.
Max este un antreprenor și investitor american/european. Fiind absolvent al școlii de drept, Max a fondat o companie de servicii legale online în Amsterdam în 2008. În 2011, a vândut afacerea și s-a mutat în Bulgaria, unde este co-fondatorul uneia dintre cele mai mari programe regionale de accelerator tehnologic (Eleven Startup Accelerator). Activ în Europa și Orientul Mijlociu în calitate de mentor de startupuri și angel investor, Max se focusează în special pe Europa de Est și Balcani.
În 2014, Max este co-fondatorul CCC Startups, un parteneriat focusat pe investiții și contruirea ecosistemelor în Europa și Orientul Mijlociu, organizând evenimente de Startup AddVenture și lansarea unui nou fond regional de investiții în 2015.
Mai multe despre Max pe TechCrunch și Angel.co.
Daniel Ray
Antreprenor focusat pe inovațiile în artă și educație.
Daniel Ray este Fondator și CEO al Xylo, o platformă de productivitate socială pentru educația în muzică.
În calitate de antreprenor, Daniel a fondat mai multe companii. De asemenea, el este fondator la Artspark, un ONG care creează programe de artă pentru tinerii din regiunile dezavantajate. A fost partener la S2.
Daniel a studiat Music Education în cadrul California State University și Music Composition la The Juilliard School în New York City.
Krists Avots
Krists este marketing și growth hacking la infogr.am, o aplicație pentru non-designers pentru a crea infografice și informație vizuală.
Lector de antreprenoriat la Stockholm School of Economics din Riga și University of Tartu. Anterior a lucrat ca COO la Fundația Garage48, o organizație non-profit care organizează evenimente hackathon și bootcamps.