Franţa a decis să impună pachetul de ţigări zis neutru, o măsură în vigoare până acum doar în Australia. Ce înseamnă exact acest lucru şi ce alte măsuri preconizează Parisul ca să combată tabagismul?
Pachetele de ţigări vor fi standardizate, vor avea de acum încolo – nu se ştie încă data exactă – aceaşi formă, aceaşi mărime, aceaşi culoare şi aceaşi tipografie pe ambalaj. Ambalaj fără niciun logo deci al vreunei mărci pe care însă vor apărea mai departe pozele şocante şi avertisementele privind daunele produse de fumat.
Printre celelalte măsuri preconizate de ministrul francez al sănătăţii se prevede interzicerea fumatului chiar şi afară, în spaţiile de joc pentru copii şi în maşinile care transportă copii de sub 12 ani. Marisol Touraine, ministrul sănătăţii, vrea astfel să limiteze expunerea copiilor la tabagismul pasiv şi să nu „debanalizeze” fumatul în faţa tinerilor. În fine ţigara electronică va fi şi ea interzisă în anumite locuri precum şcolile, transporturile colective şi toate spaţiile colective de lucru închise. Publicitatea pentru ţigările electronice va şi ea mai sever reglementată.
Trebuie spus că Franţa este elevul codaş al Europei, aici existând cel mai mare procent de tineri sub 16 ani care fumează. În Hexagon tutunul este astfel prima cauză evitabilă de deces. Circa 73 de mii de francezi mor anual din cauza ţigărilor.
Precedentul australian
În Australia, din decembrie 2012 încoace, toate pachetele de ţigări sunt la fel de mari şi de aceaşi culoare, verde măsliniu, toate cu poze care arată bolile oribile provocate de ţigări şi toate cu avertismente. Graţie acestei măsuri – contestate şi acolo de fabricanţi – ţara speră să reducă cu 10 până la 15 la sută rata fumătorilor adulţi şi asta până în 2018. Deocamdată, vânzările de ţigări şi de tutun în ţara cangurilor nu au scăzut decât cu 3 procente dar numărul fumătorilor care aprind zilnic o ţigară ar fi diminuat cu circa 13 la sută.
Două rapoarte realizate de atunci încoace demonstrează că aceste pachete « neutre » dau mai puţin chef tinerilor să cumpere ţigări sau să se apuce de fumat. Deasemenea s-a observat o creştere a dorinţei de a se lăsa de ţigări sau cel puţin de a le aprinde în public. Nu în ultimul rând chestionaţii spun că actul de a fuma e tot mai puţin sexy dar că în schimb s-a mărit percepţia privind pericolele, daunele provocate de ţigări.
Se poate deci deduce că pachetul neutru este esenţial ca să combată eficient tabagismul dar nu şi suficient pentru a limita total marketingul industrialişilor care continuă să comunice via alte produse – tutun aromatizat cu vanilie sau căpşuni de exemplu – sau pe internet şi prin intermediul starurilor cum ar fi celebrul rapper american Snoop Dogg, apreciat de tineri, care-şi promovează propria sa marcă de ţigări pe diversele reţele de socializare.