Alex Railean: Nu cred că lecțiile online vor avea un impact dramatic asupra gradului de pregătire al studentului

736160_10151213404393020_411818923_o
Foto: Alex Railean, profesor universitar la UTM PC: Facebook/Alex Railean

Alex Railean este profesor la Universitatea Tehnică din Moldova și este implicat activ în noul proiect lansat de Privesc.eu – cursuri universitare online. Profesorul ne-a povestit despre ideea proiectului și care ar putea fi impactul lecțiilor online asupra studenților din Moldova.

Alex Railean ne-a spus că ideea de a filma unele cursuri universitare și a le pune la dispoziția studenților prin intermediului internetului, este bună și mai mult decât atât utilă: „Regulat privesc lecții filmate în universitățile din străinătate și aflu multe lucruri din ele. Iar acum încerc să fac astfel încât aportul meu la suma cunoștințelor umanității să fie mai mare ca zero”.

 Vor fi în felul acesta mai bine pregătiți studenții?

Nu cred că aceste lecții vor avea un impact dramatic asupra gradului de pregătire. Înțeleg că sună un pic pesimist, dar a trecut destul de mult timp de când am început să public unele fragmente de lecții pe Youtube și nu am observat nici-un „boom” în competența studenților. Situația rămâne neschimbată – progresează acei care vin regulat la universitate, care acordă întrebări și care depun efort la lucrările de laborator.

„Trebuie să admitem că deocamdată cel mai vizibil efect pe care îl au tehnologiile este numărul de „imagini cu pisici” publicate pe rețelele sociale.”

E puțin probabil că persoanele care nu vin la lecții compensează acest fapt prin vizionarea înregistrărilor. Pe Internet sunt surse nelimitate pentru studenți: cărți, screencast-uri și lecții organizate de oameni a căror competență o depășește pe a mea. Aceste resurse sunt disponibile de mulți ani și oricare dintre noi le poate accesa gratuit, oricând. A observat cineva că studenții din Moldova au devenit hiper-capabili peste noapte? Trebuie să admitem că deocamdată cel mai vizibil efect pe care îl au tehnologiile este numărul de „imagini cu pisici” publicate pe rețelele sociale.

„Acei care se descurcă, s-ar fi descurcat și fără lecțiile noastre pe Internet”

Performanța studenților depinde în măsură mult mai mare de motivația lor internă, decât de factori externi – precum prezența unor informații online. Acei care se descurcă, s-ar fi descurcat și fără lecțiile noastre pe Internet.

Impactul cursurilor online într-o lume ideală:

# Liceenii care încă nu sunt siguri ce vor să facă mai departe – vor putea evalua universitatea pe care „au pus ochii” și decide cu fermitate că doresc să ajungă acolo (sau din contra, s-o evite).

# Universitățile care oferă cursuri mai interesante vor deveni mai atractive, respectiv celelalte instituții vor fi impuse să-și îmbunătățească calitatea serviciilor, sau vor dispărea de pe radar.

# Profesorii lecțiile cărora sunt filmate, investesc mai mult efort în organizarea cursului (altfel, o prestație proastă poate fi văzută de oricine de pe planetă, nu doar astăzi – ci și mulți ani după ce apunem).

# Dacă lecțiile noastre sunt într-adevăr valoroase, poate ajungem și pe site-uri precum Academic Earth (site ce pune la dispoziția studenților prelegeri de la universitățile de top din lume) și lumea va citi cuvântul „Moldova” într-o propoziție unde lipsește sintagma „cea mai săracă”.

Efecte mici dar probabile:

# Câteva persoane chiar vor însuși ceva, compensând o absență sau faptul că nu-și pot permite să studieze la universitate;

# Cineva va găsi erori în povestirile mele și mă va corecta, astfel voi fi mai atent în semestrul viitor;

# Cei ce privesc filmele pot influența direcția cursului, spunând că în episodul următor vor să afle despre X, sau că vor mai multe exemple cu Y.

Cum e atmosfera la ore, în timp ce se filmează?

Spre surprinderea mea, nu am observat diferențe. Studenții continuă să fie activi și nu se tem să-și exprime opiniile sau să răspundă la întrebările mele. Credeam că vor deveni mai tăcuți, dar nu e cazul, cu susținerea lor, nu m-am schimbat nici eu. Lecțiile se desfășoară într-o atmosferă relaxată, cu un anumit procent de umor dar și seriozitate.

Desigur, am încetat să jucăm cărți în timpul orelor – nimeni nu vrea să fie exmatriculat sau concediat în baza dovezilor video, care sunt disponibile în calitate foarte înaltă, grație echipamentului sofisticat care ne-a fost oferit. Vreau să mulțumesc studenților care continuă să vină la lecții în pofida presiunii psihologice cauzate de camera video.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Alina Gîrneț
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente