Echipa #diez a discutat cu Doru Dorogan – directorul MoldMart despre povestea primului târg al producătorilor autohtoni și necesitatea acestuia pe piața moldovenească.
Siguranța alegerii produselor alimentare proaspete și sănătoase vine de la fermă, asta e ceea ce ne sfătuiesc experții care au elaborat programul nutrițional al Uniunii Europene: From Farm to Fork (De la fermă la furculiță). Conceptul de existență a unui magazin al fermierilor provine din Anglia încă din anii 90 ai secolului trecut și s-a dezvoltat pe măsură ce cerințele consumatorilor s-au mărit. Acum, peste 500 astfel de magazine există în Marea Britanie, mai mult de 8000 în Statele Unite, iar din 2013 un magazin al fermierilor există și în Moldova.
De ce moldovenii au nevoie de un magazin precum MoldMart?
Deși ideea unui magazin al fermierilor rămâne a fi în Moldova, puțin cunoscută, aceasta este soluția perfectă pentru micii producători, mai ales că Moldova este o țară cu potențial enorm în dezvoltarea agriculturii. Și pentru consumatori este cea mai bună alegere din trei motive simple: calitatea produselor, prețuri mai mici, datorită eliminării lanțului de intermediari și un mediu social călduros, unde cumpărătorul se întâlnește cu producătorul: gustă, târguiește și în final alege ceea ce este mai bun.
Ce oferă în plus MoldMart față de piețile tradiționale pe care cu toții le cunoaștem?
Este adevărat că mulți dintre noi s-au obișnuit să-și facă cumpărărturile în supermarket-uri sau la piață, MoldMart însă combină avantajele de a cumpăra de la producător într-un spațiu amenajat plăcut, ce corespunde tuturor normelor sanitare, dispune de încălzire, ventilare, iluminare, apă. Oamenii cumpără în condiții de securitate, au parte de servicii profesioniste de deservire, și în același timp își pot umple coșul alimentar cu produse diverse, sănătoase și la prețuri accesibile.
Ce va putea pune în coșul său, cumpărătorul care alege să vină la MoldMart?
MoldMart își propune să ofere cumpărătorilor produse deosebite față de ceea ce găsim în magazinele obișnuite. Fructe, legume, carne, mezeluri, produse de patiserie, lactate sau mozzarella autohtonă, pește viu, condimente și mirodenii, miere și alte produse apicole, băuturi, printre care și vin de mure – toate sunt zonate pentru comoditatea clienților de le găsi mai ușor. La MoldMart fiecare fermier are spațiul său amenajat după preferința sa și în dependență de produsele pe care le recomandă, astfel încât îți transmite imediat atmosfera unui colțișor de țară. Pe lângă varietate, cumpărătorul va lua în coșul său și prospețimea, calitatea produselor crescute natural și cu siguranță va fi convins să se întoarcă periodic.
De ce fermierii și micii producători ar fi motivați să se alăture târgului?
Aici producătorii își pot întâlni clienții finali, le pot afla dorințele și preferințele, pot cunoaște mediul de piață, adaptându-l la cerințele reale. Întrucât orășenii au un interes tot mai sporit față de produsele ecologice, autohtone, fermierii le pot satisface ușor acest interes în condiții civilizate și în corespundere cu toate normele legale. În plus fiecare producător se bucură de tot suportul administrației în ceea ce privește instruirea personalului, consultanță în marketing și promovarea în comun. Mesajul meu pentru fermierii și producătorii autohtoni este să determine în ceea ce sunt mai buni și să ni se alăture. Împreună vom reuși să reîntoarcem prestigiul mărcii „Produs în Moldova” .
Ce se întâmplă la târgurile de artizanat organizate periodic de MoldMart?
Ne dorim să susținem și arta artizanală, care face și ea parte din ceea ce putem numi „produs în Moldova”. Tinerii începători sau veteranii în artizanat – sunt cu toții invitați să-și expună lucrările la târg, pentru a le vinde cumpărătorilor interesați de obiecte originale. Printre evenimentele pe care le-am găzduit se numără: „FebruArt 2014”, „Târgul Îndrăgostiților”, „Târgul Darurilor de Paști”, „CreARTivitate cu gust de vară” . Imaginație, artă și autenticitate în lucruri micuțe dar pline de culoare: bijuterii, accesorii, jucării, felicitări personalizate, cărți de bucate plus plăcerea de urmări artizanii în proces de lucru – asta e ceea ce se întâmplă la târgurile de artizanat.
În perspectivă, vă doriți crearea unei rețele naționale?
MoldMart este reprezentat la moment de un spațiu comercial de 600 m², aflat în sectorul Râșcani al capitalei, și este primul de acest fel în Republica Moldova. În viitor, tindem spre extinderea magazinului într-o rețea, care ne va ajuta să fim mai aproape de consumator, ajutându-l să cunoască beneficiile de a face cumpărăturile direct de la producător. Cu toții conștientizăm că suntem ceea ce mâncăm, și iată de ce a cumpăra produsul proaspăt direct din mâinile celui care l-a crescut, este un privilegiu pentru noi.
Mai multe detalii despre primul târg la producătorilor autohtoni, găsiți pe pagina de Facebook.