Echipa #diez este prezentă la cea de a cincea ediție a Moldova ICT Summit, fiind aici vom încerca să facem livetext de la cele mai interesante sesiuni. Acum suntem la sesiunea pentru antreprenori.
11.01: Pauză. Următoarea sesiune de la panelul de antreprenori va fi: How to build a Scalable Company. Speakeri: Ragnar Sass, Robert Knapp și Daniel Ray
10.56: Când faceți un proiect – distrați-vă, faceți poze și selfies, duceți-vă la petreceri, beți cu potențiali parteneri, deoarece dacă nu vă distrați vă veți plictisi, dacă vă plictisiți moare entuziasmul și la fel și proiectul vostru.
10.52: Ceea ce face diferența dintre oamenii norocoși și nenorocoși e că primii încearcă lucruri, și atunci când încerci mai multe lucruri, norocul vine de la sine. Folosiți oportunități-le care apar.
Edmundas s-a dus la hackathon doar pentru eveniment și întâmplător a câștigat evenimentul și așa a început succesul proiectului lui, și acolo a cunoscut oameni întâmplător cu care pe urmă a lucrat.
Proiectul de succes a lui Edmundas e de fapt al patrulea său start-up, primele trei, au eșuat total, avea datorii. Așa au căutat competiții care să câștige mici bani, și la acele conferințe a lucrat la toate cele 100% știind că trebuie să câștige.
10.50: Aveți grijă ca toate persoanele sunt implicate în proiect să fie dedicate, dacă persoanele se plictisesc, proiectul nu este o prioritate pentru el atunci nu cheltuiți timpul lor, căutați oamenii. Dacă începeți un proiect în timpul liber, după un timp ori duceți-l la un nivel nou sau omorâți-l, nu-l întindeți și cheltuiți timpul și energia voastră în zadar.
10.47: Găsiți oameni care sunt mai buni ca voi în diferite domenii, dar și un pic diferiți decât voi.
10.42: Proiectul de succes a lui Edmundas este TrackDuck.
90% din start-up-uri suferă eșec din start deoarece cofondatorii nu se înțeleg. Aveți grijă să vă alegeți un cofondator bun, e la fel ca într-o căsătorie, când faceți un start-up gândiți-vă ca la o nuntă și că veți petrece următorii ani împreună, la bine și la rău.
Cea mai bună metodă de a testa dacă ați găsit un cofondator bun, este să vă îmbătați criță, și atunci vedeți persoana așa cum este, dacă devină agresivă și apar primele neînțelegeri, atunci știți deodată că acea persoană nu este potrivită.
10.40: Dacă vreți să aveți succes propuneți-vă să vindeți prin aplicația sau proiectul vostru, nu începeți ceva doar pentru că e cool. Și e foarte important să vă construiți o echipă bună și nu luați oameni în echipă doar pentru că arată frumos, ci căutați oameni care știu ceea ce voi nu știți.
10.38: Edmundas Blacikonis povestește cum să ajungeți de la un proiect hackathon la un start-up care vinde
10.24: E greu a da o cale exactă cum să ajungi de la idee la succes, sunt multe lucruri care influențează, de aceasta trebuie să fiți flexibili și să vă construiți ecosistemul din jurul vostru. E important să lucrăm împreună și să ne ajută,m și să ne inspirăm.
E important să facem mai mult acțiuni decât să vorbim despre aceste acțiuni.
Prezentarea Ancăi Albu o puteți găsi pe ceechangers.org/moldova
10.21: Plasați-vă informația despre start-up-ul vostru în media. De exemplu portaluri ca Tech Crunch, media vă poate ajuta foarte mult la început. Nu vă așteptați ca media să vină după voi, voi duceți-vă după presă.
Resurse informative despre start-up-uri: The Next Web, Mashble, TechCrunch
10.20: O parte componentă în a face un start-up este și birocrația, care de multe ori poate ucide de la început o idee. Birocrația există și nu trebuie să vă oprească.
10.17: Unele din cele mai interesante acceleratoarte pentru start-up-uri sunt: Y com, Tech stars, 500, eastlabs, hub:raum, How to Web, Wayra. Dacă vă duceți la un accelerator faceți foarte multă cercetare.
10.14: Când sunt întrebați de ce fac un start-up, majoritatea spun pentru a face bani. Dacă faceți ceva din pasiune puteți folosi crowd-funding. Se spune că atunci când creați ceva doar pentru a face bani, aceasta nu va rezista, creați lucruri din pasiune, așa veți obține succes.
10.11: Când vă întrebați unde sunt banii care să vă ajute la început există 2 categorii de oameni: Angel Capital și Angel Investors. Primii sunt interesați doar de bani dacă văd potențial de a face mai mulți bani, vă vor ajuta la început, dacă nu – nu. Angel Investors sunt cei cărora le place de idee și de potențialul impact și s-ar putea să vă ajute chiar dacă la final acel start-up nu va aduce profit.
10.10: E foarte important să aveți un mentor, dar este foarte important să fie o persoană care vă înțelege și care chiar vă va da sfaturi. Nu căutați deodată persoane de foarte mare succes și populare, ele de cele mai multe ori nu sunt cei mai buni mentori
10.08: Căutați co-working space, așa învățați să lucrați unii cu alții. În Moldova la fel există unul, ca de exemplu GreenMena.
Astfel aceste spații sunt conectate și au oficii în toată lumea, trebuie doar să știți unde, deoarece dacă vă construiți afacerea, veți călători mult.
10.04: Trebuie să învățați să vă întâlniți și să vă cunoașteți persoanele din domeniu. Și sunt foarte multe evenimente internaționale pentru asta: Startup Weekend, Garage48, How to Web, The Next Web Conference, TechCrunch Disrupt, Startup Pirates.
Începeți de la evenimente mici, apoi duceți-vă la mai mari, așa vă veți construi experiența și curajul. Dacă vă veți duce deodată la un eveniment mare, vă veți simți incomod că nu veți cunoaște pe nimeni, însă mergând la evenimente mici și construindu-vă rețeaua, veți ajunge la evenimentele mari și deja din start veți ști mulți oameni.
10.02: E foarte important să aveți o echipă de încredere lângă voi.
Pentru un ecosistem bun în care să lucrați acesta trebuie să aibă următoarele elemente: Market, Capital, People, Culture, Infrastructure and Regulations. Construiți un grafic să vedeți la ce nivel sunteți.
10.00: Anca spune că trebuie să identifică ecosistemele campioane din regiunea voastră ca de ex. Yandex, sau identificați companiile mari de lângă voi ca de exemplu Skype din Estonia, Rovio din Finlanda sau Spotify din Suedia.