Membrii Consiliului Național al Elevilor (CNE) s-au întrunit în această săptămână pentru cel de-al treilea atelier de lucru.
28 de copii, membri ai Consiliului Național al Elevilor (CNE), au monitorizat pe parcursul lunilor noiembrie 2013-februarie 2014, respectarea dreptului la educație în instituțiile de învățământ din localitățile din care vin. Rezultatele monitorizării au fost prezentate joi, 6 martie curent, în cadrul unui briefing de presă cu participarea ministrului Educației, Maia Sandu. Ședința actuală a CNE are loc în zilele de 6-8 martie curent.
Constatările și recomandările consiliului s-au axat pe: organizarea activităților extracurriculare în școli, utilizarea tehnologiilor informaționale și de comunicare în procesul educațional și gestionarea bugetului școlii.
Ministrul Educației, Maia Sandu, a menționat că această platformă de dialog cu elevii și raportul prezentat de ei sunt foarte utile. ”Încurajăm toți managerii școlari să creeze la nivel de instituții structuri similare, acolo unde acestea nu există. Aceste platforme ne vor ajuta să cunoaștem din prima sursă necesitățile elevilor, pentru că școala este pentru elevi”, a spus ministrul. De asemenea, Maia Sandu a îndemnat elevii să participe activ la concursul pentru selectarea noii componențe a CNE pentru anul următor, care va fi lansat în curând de Ministerul Educației.
În următoarele zile, elevii vor discuta împreună alături de experții în educație despre curriculumul școlar, Planul-cadru pentru învățământul primar, gimnazial și liceal, precum și despre modalitățile de ghidare în carieră a elevilor.
CNE este un organ reprezentativ, constituit pentru un an și este pentru Ministerul Educaţiei un partener de discuţie privind respectarea dreptului la educaţie al elevilor. CNE se află la a treia întrunire, iar următoarea ședință a acestuia va avea loc în luna mai curent.
Membrii CNE, elevi din clasele V-XII, se convoacă trimestrial, în timpul vacanţelor şcolare, pentru a discuta cu angajații şi conducerea ministerului problemele care îi preocupă, în special cele ce ţin de accesul şi calitatea educaţiei.
După modelul CNE, direcțiilor raionale/municipale de învățământ și instituțiilor de învățământ li s-a solicitat, printr-un ordin semnat de ministrul Educaţiei, să creeze Consilii ale Elevilor la nivel de raion/municipiu și la nivel de instituție. Consiliile la nivel local, raional şi naţional vor activa în baza unui Ghid metodologic privind crearea şi funcționarea acestora, în care sunt specificate rolul, funcțiile, obiectivele şi responsabilităţile consiliilor, colaborarea acestora cu directorul școlii, profesorii, comitetul de părinți şi cu ceilalţi elevi care nu vor face parte din consiliu.
Această inițiativă vizează, mai întâi de toate, asigurarea dreptului la participare şi libera exprimare la nivelul instituțiilor de învățământ preuniversitar, prin crearea unui cadru general de constituire şi funcționare a structurilor/organelor de autoconducere şcolară a elevilor.