Membrii Consiliului Național al Elevilor (CNE) s-au întrunit în această săptămână pentru cel de-al doilea atelier de lucru. Ieri, 31 octombrie, elevii și-au prezentat primul raport de monitorizare axat pe respectarea drepturilor la educație și condițiile de studii în școli.
Aceștia au constatat că există cazuri în care copii nu au acces la educație, din mai multe cauze: cele familiale, discriminatorii sau din cauza violenței. Condițiile sanitare și lipsa apei potabile în instituțiile de învățământ, sunt alte probleme cu care se confruntă unii elevi zi de zi. Totodată, o mare parte a școlilor nu sunt acomodate cu rampe pentru copiii cu necesități speciale și deocamdată nici nu pot fi acomodate pentru aceștia. Deasemenea, în unele instituții e prezentă problema cu încălzirea blocurilor de studii în perioada rece a anului din lipsă de fonduri.
„Elevii din clasa a XII au participat la o consultație unde au putut veni cu completări și sugestii asupra Metodologiei Bacalaureatului din 2014. Totodată, membrii CNE au discutat despre noua formulă de finanțare per elev a instituțiilor de învățământ și despre cum ei ca elevi pot monitoriza modul în care sunt cheltuiții banii publici în școli, dar și despre corupție în instituțiile de învățământ. De asemenea, am avut acces la o pătrundere generală și viziunea care urmează să se materializeze până în 2020 în ce privește educația în RM. Personal am rămas foarte încurajat de această strategie. Am văzut un suflu nou, și am încrederea că va fi cristalizat în următorii ani. Chiar dacă nu o sa beneficiez eu de această reformă, atunci cel puțin prietenii mei vor fi încă pe băncile școlii”, a declarat Mocanu Dan, elev în clasa XI la liceul „Spiru Haret”, din capitală.
„Tehnologiile informaționale constituie o parte foarte importanta din viața noastră. Însă integrarea lor în procesul educațional este una mai înapoiată. De acea am scris printre constatările noastre faptul că tehnologiile informaționale nu sunt utilizate la un nivel maxim posibil, cea ce se datorează în unele cazuri lipsei acestora, alteori incompetenței cadrului didactic”, a menționat un alt membru al CNE.
Elevii își doresc ca să se țină cont de lucrurile abordate de ei în raport, având și ei o contribuție în acest mod la soluționarea problemelor cu care se confruntă majoritatea instituțiilor din Moldova.
Ministrul Educației, Maia Sandu le-a promis elevilor îmbunătățiri în domeniu. În multe cazuri, însă, soluțiile trebuie căutate la nivel local, îndemnându-i pe elevi să monitorizeze modul în care sunt cheltuiți banii alocați școlilor. „Raportul este unul foarte util și m-am bucurat să văd multe din constatări reflectate exact așa cum le-am reflectat și noi în diagnoza care am făcut-o pentru strategia dezvoltării educației pe termen lung. Asta înseamnă că noi la minister înțelegem corect problemele și în multe cazuri am găsit aceleași soluții. Sunt și lucruri noi care ne-au fost sugerate în acest raport iar noi o să le analizăm”, a mai declarat doamna ministru.
Reamintim că 33 de elevi, din clasele V-XII, din 24 de raioane ale țării, municipiul Chișinău și Bălți, au fost aleși în calitate de membri ai CNE pentru anul școlar 2013-2014. Membrii CNE se convocă trimestrial, în timpul vacanțelor școlare, pentru a discuta cu angajații şi conducerea ministerului problemele care îi preocupă, în special cele ce țin de accesul și calitatea educației. Următoarea ședință a CNE va avea loc în vacanța de iarnă.