Ingineri, doctori, profesori, contabili, manageri, actori, elevi, studenți și mulți alții au umplut miercuri seara sala teatrului Ionesco. Iată trei motive pentru care tu nu ai fost acolo.
# Motivul 1: Berea
Poate e mai ușor să accepți o invitație la o bere sau înghețată, la una din terasele nostre, cu prietenii, colegii de la serviciu. O invitație de miercuri seara la închiderea stagiunii concertiste a Filarmonicii Naționale ”Serghei Lunchevici”, pe scena teatrului Eugene Ionesco, este cel puțin prea lungă, comparativ cu ”hai, la o bere!”. De aceea tu ieri nu ai avut parte de un spectacol cel puțin interesant pentru o orchestră de la o filarmonică, deoarece pe scenă s-a dansat. S-a dansat românește. Cu sunete de viori a fost acompaniată lucrarea compozitorului român Dan Variu ”La bulgiugu mirelui”. Scrisă în 2007 aceasta are ca sursă de inspirație o baladă din Țara Oașului. Desemnând momentul de despărțire și rostirea ”iertăciunilor” în cadrul ritualului de nuntă – bulciugul. Istoria mirelui și miresei care mai este și răpită de turci, ne-au prezentat-o pe scenă, în strigături și tropoteli, grupul de dansatori al Ansamblului ”Fluieraș”. Iar cei care au încântat publicul definitiv au fost Ovidiu Crișan, România, în rol de recitator, surorile Osoianu și bineînțeles Natalia Duminică, cu dansul oriental.
# Motivul 2: Lenea și grija
Probabil nu te-am văzut ieri în sala plină a teatrului Eugene Ionesco pentru că a fost abia mijloc de săptămână și urma a doua zi să mergi la serviciu sau să stai acasă pentru că ești în vacanță. De aceea tu nu ai văzut cum Capela Corală Academică ”Doina” a fost ridicat pe schele deasupra orchestrei. Împreună cu cei trei soliști aceștia au încântat publicul cu una din cele mai proeminente opere germane ”Carmina Burana”. Aceasta se bazează pe melodii și texte medievale din secolele XII-XIII descoperite în manuscriptul ”Codex Buranus”, într-o mănăstire benedictină din regiunea Alpilor Bavarezi, în anul 1803. Chiar dacă puțin aveai să înțelegi limbajul direct, claritatea, puterea, sonoritatea vocilor Tatianei Tretiak, soprano din Belarus, Ion Timofti, tenor și Alexei Digore, bariton, avea să te cucerească din prima și să te convingă că ești în locul potrivit la timpul potrivit. Prestația Capelei Corale a fost un omagiu adus Valentinei Garstea, primei femei dirijor din Republica Moldova și care 50 de ani a condus acest cor.
# Motivul 3: Nu ai știut
Ca pe viitor să nu ai parte de asemenea motive și justificări urmărește zilnic pagina diez pe toate rețelele de socializare. Astfel vei fi la curent cu toate evenimentele interesante care au loc în Chișinău. Chiar dacă ieri a avut loc concert de închidere a stagiunii Filarmonicii, doamna Svetlana Bivol, directoarea institutiei a declarat pentru #diez ca ei nu prea vor avea parte de vacanta. În iulie îi aşteaptă un eveniment la Teatrul Verde, împreună cu Ambasada Germaniei. În luna august se preconizează un atelier de muzică şi peste câteva săptămâni Filarmonica îşi va deschide din nou uşile.