Cehia are puțin peste 10 milioane de locuitori. Potrivit unor statistici locale, doar în anul 2016 în cinematografele din Republica Cehă s-au înregistrat 15, 6 milioane de intrări. 4,6 milioane de vizitatori au ales să vadă producții autohtone cehe, iar 64 din cele 218 filme cehe proiectate au fost difuzate în premieră. Pe lângă cifre, filmul ceh mai adună și premii internaționale. Juriul festivalului de film Cronograf, ce se desfășoară la Chișinău încă din 2001, a acordat marele premiu filmelor cehe la edițiile din 2006, 2011, 2012 și 2017. În 2013 și 2015 – Cehia s-a ales cu premii speciale. Într-o vizită de studiu în Praga, am încercat să aflăm de unde își iau cehii inspirația și banii pentru a-i asigura industriei o creștere adaptată la noile cerințe digitale.

Să faci film în Cehia înseamnă în primul rând să absolvești o facultate de profil. Pentru aceasta, tinerii au la dispoziție mai multe școli din care ar putea să aleagă. Printre cele mai bune sunt școala de film a Academiei de Arte din Praga sau școlile private din Pisek și Zlin. După absolvire, tinerii profesioniști sunt suficient de pregătiți să filmeze. Ce urmează?

În căutarea unei finanțări…

Fondul de stat este o resursă importantă pentru tinerii cineaști. Fondul finanțează proiecte ce sunt destinate să ajungă în cinematografe și nu la TV și pune la dispoziție anual cam 200 de milioane de coroane cehe (un pic mai mult de 7 milioane de euro). Candidații sunt selectați printr-un sistem de pitching la diferite categorii: scenariu, producție, distribuție, promovare, participare la festivaluri internaționale, digitalizarea filmelor vechi, educația cineastă, organizare de festivaluri de film și altele. În funcție de categorie, candidații plătesc și o taxă de înregistrare. Cel mai mult se plătește pentru producție – 10 000 de coroane cehe. În continuare, sunt acceptați între 5 și 15 participanți, iar aceștia pot primi până la 200 000 de coroane cehe pentru filme documentare, 1 milion de coroane pentru filme de ficțiune, până la 40 de milioane pentru etapa de producție sau 6 milioane pentru etapa de dezvoltare. Contribuția poate acoperi până la 50 % din cheltuieli.

O sursă importantă pentru cineaștii cehi este subprogramul Media a programului Europa Creativă. Începând cu anul 2002, zeci de proiecte din industria filmului ceh au fost co-finanțate de europeni. În mare parte banii au mers pentru susținerea etapelor de dezvoltare și distribuție a filmelor, pentru organizarea festivalurilor, instruirilor în domeniu, procurarea echipamentelor, promovarea proiectelor. Managerii culturali cehi au obținut cei mai mulți bani în cadrul subprogramului Media în anul 2015 – aproximativ 2, 5 milioane de euro. În 2017, 700 000 de euro au fost oferiți candidaților cehi pentru etapele de dezvoltare, distribuție, organizare de festivaluri și acces la piață.

Câteva cifre din anul 2016

cehia1

cehia2

Infografic din Catalogul anului 2016, lansat de Centrul de Film din Cehia

Cinema online de filme documentare sau un altfel de Netflix mai puțin comercial

title293294281

„Nu am avut teama că vom pierde publicul din cinematografe odată ce punem la dispoziție filmele în mediul online. Dimpotrivă, am privit acest lucru ca o modalitate de a aduna mai multă audiență, doar că pe diferite canale”, spune Diana Tabakov, membră a Doc Alliance Films – un ONG care acum 11 ani lansa o platformă online de difuzare a filmelor documentare. Dafilms.com și-a propus să se dezvolte ca o rețea puternică internațională care să strângă la un loc cât mai multe filme documentare.

cehia3

Odată conectat la platformă, un utilizator are două opțiuni: fie plătește pentru descărcarea unui film, fie își ia un abonament de o lună sau de un an, care costă 5 euro și respectiv, 50 de euro. Bani colectați din abonamente sunt distribuiți în proporție de 60 % autorilor de film, iar restul de 40 % merg în contul organizației și sunt folosiți pentru menținerea platformei dar și implementarea altor proiecte dezvoltate de ONG. La momentul actual, site-ul are în jur de 850 de abonați, 40 % dintre care sunt din Cehia și Slovacia, urmați de cei din SUA, Marea Britanie, Franța, Germania, Austria. Timp de 11 ani, site-ul a reușit să colecteze circa 1500 de filme documentare.

„Nu concurăm cu Netflix, întrucât conținutul nostru nu este adresat aceluiași target. De asemenea, Netflixul nici nu este foarte adaptat la nivel local, nu au subtitrări în cehă, spre exemplu”, mai spune Diana.

 „Cehii sunt oameni talentați care știu să lucreze cu bugete limitate”

title844528800„Eu cred că motivația noastră vine de peste hotare, având în vedere faptul că suntem mereu în conectați cu mediul internațional. Din acest motiv, trebuie să continuăm această interacțiune și să aducem inspirația de peste hotare în Republica Cehă”, este de părere Barbora Doležalová, directoarea departamentului de Comunicare și marketing a Institutului de Artă și Teatru din Praga și co-fondatoarea festivalului de film polonez Bardzo. „Eu văd oameni talentați care reușesc să lucreze cu bugete limitate și să creeze mult. Managementul artei este încă ceva nou pentru cehi. De obicei, managerii sunt practicieni care își doresc ceva mai mult și se educă singuri pentru a conduce”, spune tânăra, care cred că scena a crescut într-un ritm rapid. „Sunt multe locații, multe inițiative, oamenii sunt mult mai activi în relațiile cu autoritățile.”

Barbora alături de câteva prietene lansa în 2014 festivalul Bardzo cu scopul de a face cunoscută cultura poloneză în Cehia. „Chiar dacă suntem vecini, nu prea cunoaștem nimic despre ei, și cultura poloneză nu e prezentă în Republica Cehă atât de mult pe cât cultura cehă e prezentă în Polonia. Astfel, ne-am dat seama că metoda cea mai ușoară de a facilita acest lucru este să aducem filmele poloneze aici. Festivalul se întâmplă de două ori pe an. Primăvara, într-o ediție de o zi și toamna, într-o ediție de patru zile, atunci când au loc ecranizările propriu-zise. De asemenea, mai completăm atmosfera cu mâncare și muzică tradiționale poloneze.

Filmele cehe – câștigătoare de cinci ori la festivalul internațional de film documentar Cronograf

Regizoarea cehă Helena Trestikova a fost de două ori câștigătoare a premiului mare în cadrul festivalului Cronograf. Dacă în 2008 reușea să impresioneze cu filmul „Marcela”, în 2017 ea a luat premiul cel mare pentru „O istorie conjugală”. Aceeași regizoare era premiată și în 2013 pentru filmul „Univers privat” la categoria Cea mai bună developare a temei dragostei în familie.

Premiul mare a mers la cehi și în anii 2006, 2011 și 2012 pentru filmele „Zdroi” (Martin Malek), „Tot ce strălucește” (Thomas Kudrna) și respectiv, „Eclipsă solară” (Martin Marecek). În 2015 premiul special al juriului mergea tot către o peliculă cehă și anume către documentarul „Povestea domnului Tandrețe”, în regia lui Dagmar Smržová.

***

Reprezentanți ai sectorului cultural din Armenia, Georgia, Moldova și Ucraina au petrecut cinci zile în Cehia, unde au avut parte de vizite la spații creative și culturale, cunoscând zeci de organizații culturale slovene. Pe lângă Praga, oaspeții au vizitat și orașul Pilsen – Capitală europeană a culturii în 2015.

Articolul a fost produs în cooperare cu Programul de Cultură și Creativitate al UE-Parteneriatul Estic 2015 – 2018 – culturepartnership.eu.