În familia Mikaelei Chirița, interesul și pasiunea pentru oportunitățile de peste ocean se transmit din generație în generație. Mama elevei este absolventă FLEX, iar ea a obținut în anul 2023 o bursă de peste 80.000 de dolari pentru a învăța la o școală privată din Statele Unite ale Americii. Datorită programului ASSIST, Mikaela și-a petrecut clasa a XI-a la Western Reserve Academy, un liceu localizat în orașul Hudson din Ohio. Cum i-a reușit să obțină bursa, ce a făcut timp de nouă luni în America și cu ce impresii a revenit în Republica Moldova tânăra ne-a povestit în acest material.
Despre posibilitățile pe care le oferă SUA Mikaela știa încă de când avea în jur de 10 ani. Pe atunci, aflase despre programul FLEX de care beneficiase mama ei, iar ideea unui schimb de experiență o fascina. „La momentul respectiv nu înțelegeam ce înseamnă un schimb de experiență și cum este, de fapt, să înveți în alte țări. Îmi imaginam că astfel de posibilități existau doar în trecut.” Cu toate acestea, în perioada gimnaziului, s-a convins că asemenea oportunități, din contra, s-au amplificat. Își amintește că ideea de a merge în SUA a reapărut după pandemie, în momentul în care a început din nou să interacționeze cu prietenii săi și să navigheze pe rețelele sociale. „Mi-au apărut niște postări cu surorile unor prieteni care au mers în America grație programului ASSIST. Atunci am înțeles că nu e imposibil să ajung și eu acolo, era ceva real, am conștientizat că și noi avem o asemenea posibilitate.”
„Simțeam că o să câștig bursa, era acel gut feeling despre care vorbesc americanii”
Deși era abia clasa a IX-a și mai trebuia să treacă un an pentru a deveni eligibilă, Mikaela s-a interesat între timp de criteriile de eligibilitate și a decis să aștepte momentul potrivit pentru a depune dosarul. „Eu am petrecut jumătatea din clasa a X-a peste hotare, ceea ce mi-a permis să mă gândesc mai bine la decizia de a merge sau nu în America. În vara anului 2023, am hotărât să completez formularul și să încep procesul de aplicare propriu-zis. Simțeam că o să câștig bursa, era acel gut feeling despre care vorbesc americanii.”

Eleva recunoaște că și-a dorit să parcurgă singură toate etapele de obținere a bursei, așa că a evitat să comunice prietenilor, părinților sau profesorilor despre intențiile ei. „Doar mama a aflat în proces, pentru că aveam nevoie de unele acte financiare pentru a completa formularul. Tot ea m-a ajutat cu foaia matricolă din partea școlii. Prietenii mei au aflat doar prin vară, după ce le-am spus că urmează să plec. S-au bucurat pentru mine și am simțit căldura lor sinceră.”
Gândul că urma să petreacă nouă luni peste ocean, să cunoască cultura, educația și oamenii din America o entuziasma pe Mikaela la fel de mult ca în copilărie. Vedea această experiență ca pe o ocazie perfectă de a crește și de a se descoperi. „Eu am fost bucuroasă să plec. Am aflat răspunsul chiar de ziua tatălui meu și a fost un șoc inclusiv pentru el, căci existau unele dubii din partea lui privind plecarea mea. Îndoieli au existat și din partea profesorilor, dar, cu toate acestea, au încurajat-o să accepte oportunitatea. „Eu, în schimb, eram sigură că nu voi întâmpina obstacole. Eram sigură că bursa este pentru mine, că vreau foarte mult și că nimic nu mă poate opri. Știam că plec vara în SUA și pentru mine acesta era punctul culminant pe care voiam să-l ating.”
Procesul de obținere a bursei ASSIST
Cu aceeași doză de încredere, tânăra a trecut prin toate etapele de selecție. Povestește că a fost un proces îndelungat, care a început în septembrie și s-a finalizat prin februarie. „Deși a fost mult de lucru, mie mi-a plăcut enorm să aplic. Am completat formularul, am atașat notele, am scris eseuri. Datorită aplicării, am reușit să adun foarte multă informație despre mine și să-mi reamintesc ce am mai făcut între timp.” În procesul de redactare a eseurilor, a scris despre ea, despre hobbyurile pe care le are, dar și despre o persoană dragă ei. „În cazul ultimei lucrări, care era opțională de altfel, am povestit despre bunicul meu. Am povestit despre toată susținerea lui, despre copilăria mea alături de el. El este cel mai bun prieten al meu. Eseul acesta a fost preferatul evaluatorilor. M-au întrebat doar despre el, probabil din motiv că i-a impresionat cel mai mult. Am înțeles că a fost un punct forte al aplicației mele.”
Cea de-a doua etapă constă în testarea cunoștințelor lingvistice. Potrivit elevei, cunoașterea limbii engleze cel puțin la nivelul B2 te va ajuta să te descurci mai ușor la studii și să treci cu lejeritate prin procesul de selecție. În cazul în care ajungi la această etapă, vei susține un test Duolingo, care durează o oră și este gratuit. Testul evaluează atât competențele orale, cât și cele scrise. Mikaela l-a susținut în format online, de acasă. „Este un test obișnuit și constă din mai multe exerciții, distribuite în secțiunile citire, ascultare, scriere și vorbire. Dacă știi engleză, nu ai de ce să te stresezi. Mi se pare că orice copil care învață poate să susțină testul.”

Procesul se încheie cu redactarea unui eseu final și cu susținerea unui interviu în format fizic la Chișinău, care durează circa 15-20 de minute. Mikaela nu era în Republica Moldova și a solicitat să vorbească cu evaluatorii online, iar eseul l-a scris după revenirea în țară. „Mie nu prea îmi plac interviurile online, deoarece simt că nu pot să mă prezint la fel, nu pot folosi gesturi, expresii. Am impresia că uneori pierd idei, ezit să spun anumite chestiuni. În schimb, de această dată a mers foarte bine. Întrebările s-au bazat pe ceea ce am indicat în formular, așa că mi-a fost ușor să dezvolt ceea ce am scris.” În cazul eseului, organizatorii îți vor acorda posibilitatea să alegi între două subiecte. Mikaela a ales să scrie despre un scop pe care l-a îndeplinit și de care este mândră. „Nu-mi amintesc exact momentul despre care am relatat, cert este că a fost unul personal. Cea mai curioasă parte este că această lucrare a fost expediată școlii la care urma să fiu repartizată. Cei de la ASSIST te repartizează la o instituție, dar trebuie să fii și acceptat(ă) acolo. E necesar să existe o compatibilitate între interesele tale și profilul școlii.”
„Nu știam că o să-mi placă atât de mult să trăiesc într-o comunitate”
După publicarea rezultatelor, momentul plecării devenea din ce în ce mai neobișnuit pentru Mikaela, fiindcă îi era greu să realizeze că acesta chiar se întâmplă. „Nu-mi dădeam seama că, de fapt, aceasta e realitatea mea. Trebuia să-mi iau aproape toată casa cu mine, dar să încapă și într-o valiză. Pentru că nu am obținut o bursă completă, mi-am cumpărat de sine stătător biletele pentru avion. Când am ajuns în State, mi-am dat seama că nu mi-am luat neapărat toate lucrurile necesare: prosoape, lenjerie de pat, haine mai groase. M-a ajutat mama, care a mers cu mine. Profesorii și prietenii au contribuit și ei la adaptarea mea.”
Timp de nouă luni, Mikaela a învățat la Western Reserve Academy din orașul Hudson, Ohio. Recunoaște că inițial decizia nu a încântat-o neapărat. „Nu m-aș fi gândit că dintre toate statele posibile voi ajunge tocmai în Ohio. Pe de altă parte, aplicasem mai mult pentru experiență, fără a avea un loc anume unde mi-aș fi dorit să ajung.” Treptat, impresiile au devenit din ce în ce mai bune, iar într-un final a îndrăgit totul – orașul, școala, oamenii pe care i-a cunoscut. „Zona în care am locuit era foarte liniștită, curată, cu oameni care își permiteau un stil de viață calm, fără agitație. Era verde, ceea ce îmi amintea de Chișinău. Faptul că am ajuns în Ohio, și nu într-un stat precum New York sau California, a venit cu avantajul oamenilor calzi și deschiși.” Spiritul colectiv l-a simțit inclusiv la școală și la căminul studențesc. „Nu știam că o să-mi placă atât de mult să trăiesc într-o comunitate. Tot timpul îi aveam pe prietenii mei aproape. M-am apropiat foarte mult de oameni. Aveam prieteni diferiți pentru diferite activități – prieteni cu care făceam sport, prieteni cu care învățam, prieteni cu care ieșeam în oraș.” Eleva a locuit într-un cămin studențesc micuț împreună cu alte 10 colege. În opinia Mikaelei, era unul dintre cele mai bune cămine, cu multă liniște și curățenie. „Am împărțit camera cu o colegă și aveam propria noastră baie. Alături de această colegă cred că am avut parte de cele mai bune luni, exista o relație cu adevărat apropiată între noi.”
Prima zi de școală a fost, de asemenea, uimitoare în viziunea tinerei. Își amintește că instituția avea un campus mare, clădiri vechi cu un interior modern. „Campusul era situat în natură, puteam observa și locuitori care se plimbau în timpul zilei. Am ajuns acolo în luna august și totul era verde, frumos, plin de oameni bucuroși că s-au întors la școală.” În cele două semestre, Mikaela a studiat opt materii – câteva dintre ele erau obligatorii, iar pe restul și le-a ales singură. „Fiecare elev trebuie să acumuleze un număr de credite pentru a absolvi. De exemplu, în clasa a XI-a, istoria, engleza și matematica erau cursuri obligatorii. Eu, având în vedere că nu urma să absolv școala respectivă, am ales economia în locul istoriei. În afară de acestea, am mai studiat limba spaniolă, limba chineză, robotica, fizica, discursul public.”


La școala în care a învățat Mikaela, lecțiile durează 65 de minute, iar într-o singură zi elevii au până la patru materii. Deoarece clasele sunt repartizate în funcție de nivelul elevilor, dar nu de treapta de învățământ, fiecare grupă funcționează diferit, profesorii fiind cei care stabilesc și modul de desfășurare a examenelor. „Elevii sunt bine repartizați, astfel că se acordă mai multă atenție fiecăruia. Sunt anumite materii care au examen final la sfârșitul semestrului. Pe parcursul semestrului sunt și teste simple, pe capitole. Americanii învață într-un mod mai intens, au mai puține materii, dar studiază cu atenție fiecare subiect. Ei învață des în grupuri, la bibliotecă, se ajută unii pe alții.” Tânăra precizează că elevii americani evită să stea pe telefoane în timpul lecțiilor și nu copiază la teste, iar dacă încearcă să trișeze, sunt sancționați. „Există mai multe restricții, dar tocmai de aceea foarte puțini încearcă să trișeze și sunt mai puține asemenea cazuri.”
Cei care le cultivă elevilor interesul pentru studii sunt profesorii. Tânăra menționează că ei devin adevărați prieteni ai elevilor, iar în momentele dificile le cerea întotdeauna ajutorul. „M-am apropiat mult de un profesor de matematică. Era un fel de diriginte al clasei din care făceam parte. El mă ajuta atât cu problemele matematice, cât și cu cele personale.” Pasiunea pentru materiile predate se simțea și în rândul lor, iar acest lucru, spune tânăra, facilita colaborarea dintre elevi și profesori. „Elevii adresau mereu întrebări, iar profesorii nu ezitau să răspundă, să-i ajute, să le ofere materiale suplimentare.”
Nu doar profesorii i-au devenit prietenii Mikaelei, dar și colegii ei. Ea spune că cel mai des își petrecea timpul cu elevii vorbitori de spaniolă, originari din Mexic, Argentina, Uruguay. „Cu ei interacționam cel mai mult, fiindcă le știam limba și îmi era ușor să stau cu ei.” S-a împrietenit și cu elevi din China, Coreea, Filipine. „Era atât de interesant să văd cât de diferită este lumea de la o țară la alta și cât de variate sunt culturile, căci modul lor de a discuta, de a învăța, de a ieși în oraș este cu totul diferit. De exemplu, cu cei din Asia îmi plăcea să studiez, deoarece erau foarte concentrați pe ceea ce făceau și știam că, dacă merg cu ei la bibliotecă, o să învăț.” Cei din America Latină și Asia erau curioși să descopere inclusiv Republica Moldova prin prisma Mikaelei. „Majoritatea nu știa de existența țării mele, auzea pentru prima dată despre Moldova. Alții, în schimb, cei din Asia sau din zona slavonă, cunoșteau câte ceva. Mă întrebau despre valută, despre sărbători, despre mâncarea noastră, despre sistemul de educație de aici.”


Prietena cea mai bună a Mikaelei, pe care a întâlnit-o acolo, era originară din Florida. La ea acasă și-a petrecut majoritatea vacanțelor. Pe parcursul unui an academic, a avut parte de patru vacanțe: cea de toamnă, cea dedicată Zilei Recunoștinței, cea de iarnă și cea de primăvară. „Eu am ales să nu mă întorc acasă, dar să rămân în America, să explorez și alte state. Cu ocazia Zilei Recunoștinței, am mers să vizitez niște rude stabilite în Seattle, Washington.” Pentru o seară, Mikaela s-a simțit mai aproape de casă datorită unei românce. Era mama unui coleg de-al tinerei, iar când a aflat că vine din Moldova, a decis să o invite la cină. „A gătit sarmale, zeamă. Eu le-am dăruit un vin moldovenesc pe care mi-l lăsase mama în momentul în care venise să mă ajute cu cazarea.”
Balul de absolvire ca în serialele americane
Alături de prietenii săi, Mikaela s-a bucurat de o viață activă și în afara școlii. A practicat tenisul, atletismul, a mers la competiții de discursuri publice și a reușit să obțină chiar premii. În primul rând, tenisul a reprezentat o parte importantă din experiența sa în State. Deși joacă tenis și acasă, ceea ce făcea acolo era diferit, fiindcă s-a alăturat unei echipe. „Datorită tenisului am mers în turnee, am jucat cu elevii din alte școli și chiar am călătorit în Tennessee, Pennsylvania. Mi-a plăcut mult experiența, pentru că mi-a deschis uși și conexiuni.” Un alt sport căruia i s-a dedicat Mikaela a fost atletismul, pe care, de altfel, îl practica în Moldova și devenise campioană națională. Deși a mers la sezonul de deschidere doar pentru a-și susține un prieten, a ajuns să se califice pentru All Stars Meet – un eveniment dedicat sportivilor care reușesc să obțină performanță la timpul alergat. „Eu am reușit să ocup locul 12 dintre 24 de copii din întreg statul Ohio. A fost foarte neașteptat să alerg cu cei mai buni.”
The Rotary Speech Contest a fost o altă competiție la care a participat Mikaela. S-a înscris în cadrul cursului de discurs public, a reușit să se claseze pe locul II în regiune și să câștige 300 de dolari. „Mi-a plăcut să vorbesc, să lucrez la discurs și să colaborez cu profesoara mea.”



Nu în ultimul rând, un moment memorabil pentru Mikaela a fost balul de absolvire, exact așa cum îl știm din serialele americane. „A fost un moment euforic, în care toată lumea se pregătește, alături de prieteni, iar băieții întrebau fetele: «Do you want to go to prom with me?». Inițial am fost la balul propriu-zis, iar ulterior am mers la Topgolf – un club de golf, dar într-o atmosferă modernă, distractivă. A fost atât de interesant și plăcut.” Și călătoriile au făcut parte din visul american al elevei. A vizita California, New York, New Jersey, Florida.
Întoarcerea în Republica Moldova
Până la revenirea în Republica Moldova, Florida a fost pentru Mikaela și locul în care și-a petrecut ultima săptămână în State. La invitația prietenei ei, a mers acasă la ea, ceea ce a făcut plecarea un pic mai ușoară. „Cele nouă luni au trecut incredibil de repede. Mi se pare că tot ce am visat s-a întâmplat deja, că tot ce am dorit am trăit. Eu sunt sigură că, mai devreme sau mai târziu, o să mă revăd cu colegii mei.”
Eleva a revenit acasă în vara acestui an și zice că s-a bucurat să-i vadă pe cei apropiați la aeroport. „Când i-am văzut, mi-am dat seama că îmi lipseau, doar că nu mă gândisem la asta. A fost bine în primele două săptămâni, dar după aceea a început iarăși dorul de State.” În prezent, Mikaela s-a întors la Liceul Teoretic „Spiru Haret”, acolo unde își face studiile, și este în proces de susținere a diferențelor. „Eu am folosit bursa ASSIST nu pentru a-mi echivala notele când mă întorc, dar pentru a încerca ceva cu adevărat nou. Din acest motiv, s-au adunat destul de multe diferențe pe care trebuie să le susțin: la istorie, la limba română, la geografie, la biologie și la chimie. Notele obținute la matematică, engleză, fizică și informatică s-au echivalat. Pregătirea pentru susținerea diferențelor mă va ajuta și în pregătirea pentru bac, pe care îl voi avea în această vară.”

Mikaelei i-ar plăcea să se expună mediului internațional și după finalizarea studiilor liceale. Consideră că o universitate din afara țării i-ar putea oferi mai multe oportunități de creștere și autocunoaștere. „Nu există un mod mai bun de a cunoaște lumea decât prin contactul direct cu ea. Cu siguranță avem și acasă posibilități de dezvoltare, doar că n-am făcut încă acest efort de căutare. În cazul în care nu voi reuși să plec, mi-ar plăcea să învăț la Chișinău.”
„Nu există un moment perfect, noi ni-l creăm”
Dacă experiența Mikaelei ți-a trezit curiozitatea și vrei să înveți în SUA datorită bursei ASSIST, ea îți oferă câteva sfaturi care te vor ajuta să treci cu brio peste etapele de selecție, dar și să te adaptezi mediului academic.
„# Fii autentic(ă) în procesul de aplicare și evită dubiile, pentru că îndoielile te-ar putea opri mai mult decât eșecurile.
# Arată, prin intermediul eseurilor și interviului, părțile și calitățile tale cele mai bune.
# Dacă ai ocazia, vorbește despre ce îți place să faci, fiindcă asemenea elemente te-ar putea diferenția de restul candidaților.
# În cazul în care ești selectat(ă), acceptă această oportunitate, chiar dacă ți se pare că nu e momentul potrivit. Nu există un moment perfect, noi ni-l creăm.
# Ia studiile în serios și profită de toate oportunitățile pe care ți le oferă America.
# Creează-ți conexiuni cu oamenii pe care îi întâlnești.
# Fă sport și fii conștient(ă) de ceea ce mănânci, deoarece, până la urmă, nu e despre aparență, e despre ceea ce se întâmplă în interiorul organismului.”
Elevii care își doresc să învețe în SUA prin intermediul programului ASSIST sunt încurajați să completeze acest formular. Termenul-limită pentru înregistrare este 1 decembrie. Dacă ai vreo întrebare, o poți expedia la adresa de e-mail [email protected].
În acest material poți citi experiența Danielei Guțu, o tânără din orașul Ștefan Vodă care a reușit să beneficieze de bursa Sanderson. Eleva a povestit despre pașii pe care trebuie să-i urmezi la înscriere.
Un alt exemplu este Cătălina Gurghiș, care a învățat la o școală privată din America datorită programului ASSIST. În acest material îți oferă câteva sfaturi în cazul în care îți dorești o experiență similară. Cum i-a reușit Iuliei Țobenco să devină una dintre câștigătorii burselor ASSIST și DAVIS îți povestim în acest articol.
Dacă dorești să fii mereu la curent cu cele mai noi oportunități #diez, ești mereu binevenit(ă) și pe canalul nostru de Telegram.











