„Stai că acuși pun pe Chat” este o replică pe care probabil ai spus-o sau ai auzit-o destul de des. Nu? Este atât de ușor: doar îi dai o condiție și în câteva secunde primești un răspuns. Nici nu îți dai seama cum te-ai și obișnuit cu el. Însă ești sigur(ă) că îl folosești eficient?
Odată cu apariția primelor platforme AI (cum ar fi OpenAI), acestea s-au bucurat de succes, în special printre elevi. Astfel, temele pentru acasă și alte sarcini au devenit practic o nimica toată. Odată cu trecerea timpului însă, dependența de acest mic ajutor a crescut considerabil, iar unii profesori spun că a devenit o problemă a generației tinere.
Apare întrebarea: „Cum putem utiliza AI-ul ca unealtă de învățare fără a aduce daune abilităților noastre cognitive?”. Aici ne referim la capacitatea noastră de a procesa informațiile, cum ar fi memoria, raționamentul, atenția și utilizarea limbajului. Pentru a da un răspuns, am discutat cu câțiva colegi și profesori de la Liceul Teoretic „Lucian Blaga”.
Este oare inteligența artificială o problemă?
Elevii s-au obișnuit cu obținerea informației cu ajutorul inteligenței artificiale – rapid și fără mult efort –, dar asta poate duce la utilizarea neglijentă a acesteia. Este oare utilizarea AI-ului o problemă? Am întrebat trei profesori de la Liceul Teoretic „Lucian Blaga” din Chișinău ce părere au despre utilizarea inteligenței artificiale în procesul de învățare.
Nadejda Chiosa, profesoară de limba și literatura română, spune că inteligența artificială este o parte componentă a existenței noastre. Dânsa consideră că adulții și elevii o folosesc în mod diferit.
Vârsta fragedă nu permite controlul informației abundente și al jocurilor virtuale. În consecință, elevii devin dependenți de AI și pierd contactul social cu cei din jur.
Nadejda Chiosa
Doina Zaharciuc, profesoară de limba și literatura română și limba engleză, consideră că inteligența artificială are propriile beneficii, însă doar atunci când este utilizată responsabil. Ea crede că AI-ul nu este o problemă în sine, ci mai degrabă un instrument pe care elevii trebuie să îl folosească cu discernământ.
Poate ajuta la învățare personalizată, la clarificarea unor concepte dificile și la dezvoltarea creativității. Dacă este utilizat corect, poate sprijini învățarea oferind explicații suplimentare și resurse interactive.
Doina Zaharciuc
Irina Bordei, profesoară de limba italiană, la fel accentuează punctele forte ale AI-ului, spunând că acesta poate facilita procesul de învățare prin accesul rapid la informații, poate oferi explicații suplimentare prin cuvinte mai simple dacă este necesar și oferă multe alte resurse educaționale. Astfel are loc personalizarea procesului de învățare prin adaptarea materialelor la nevoile și ritmul fiecărui elev. Cu toate acestea, profesoara atenționează că „este esențial ca elevii să învețe să folosească AI-ul în mod critic și responsabil, evitând dependența excesivă de tehnologie”.

Utilizarea inteligenței artificiale poate fi privită din diferite unghiuri, însă ideea comună este responsabilitatea pe care ar trebui să o manifeste elevii în vederea folosirii instrumentelor AI.
Ce impact are AI-ul asupra reușitei școlare?
De cele mai multe ori, instrumentele AI sunt utilizate de către elevi pentru îndeplinirea temelor pentru acasă. Acest lucru ar putea duce la o scădere a reușitei școlare și la deteriorarea cu timpul a competențelor cognitive.
Nadejda Chiosa, a observat că, odată cu apariția programelor AI, reușita școlară are deja de suferit. „Elevii nu depun efort pentru a descoperi, a inventa sau a avea opinii proprii. Așa apare riscul de a pune în mâinile unui grup mic de oameni soarta omenirii prin manipulare și control.”
Pentru a evita astfel de fenomene și a face lucrul cu AI-ul mai eficient, Nadejda Chiosa recomandă stabilirea anumitor restricții. „Ar trebui să se pună limite pentru a-i proteja pe elevi de excesul aflării în mediul virtual, orientând acest domeniu spre cogniție, competențe și dezvoltare.”
Doina Zaharciuc atenționează că există riscul ca elevii să devină prea dependenți de uneltele AI pentru realizarea sarcinilor, fără a înțelege cu adevărat materia.
Acest lucru poate duce la o slabă dezvoltare a gândirii critice și analitice, la diminuarea creativității și la dificultăți în rezolvarea problemelor în mod independent. De asemenea, pot apărea probleme precum plagiatul sau folosirea neautorizată a resurselor generate de AI.
Doina Zaharciuc
Sfatul profesoarei pentru a diminua posibilului impact este nu doar responsabilitate din partea elevilor, ci și din partea cadrelor didactice. „Este esențial ca elevii să fie ghidați în utilizarea responsabilă a acestei tehnologii, astfel încât să îi sprijine dezvoltarea și nu să o înlocuiască.”
Cu privire la impactul AI-ului asupra reușitei școlare și abilităților cognitive, Irina Bordei accentuează că acesta depinde de modul în care este utilizat.
Dacă este integrat corect în procesul educațional, AI-ul poate îmbunătăți învățarea. Acest lucru poate contribui la o înțelegere mai profundă a materiei și la o mai bună pregătire a elevilor.
Irina Bordei
Însă, în același timp, profesoara consideră că utilizarea excesivă sau necontrolată a inteligenței artificiale poate reduce implicarea activă a elevilor, iar asta va afecta gândirea critică, rezolvarea de probleme și capacitatea de concentrare. „De aceea este esențial ca AI-ul să fie utilizat ca un instrument complementar, nu ca o alternativă al efortului individual și al procesului de învățare activă.”
Elevii și AI-ul
Pentru a afla cum folosesc colegii mei inteligența artificială, am realizat un mic sondaj. Cei 22 de elevi au răspuns la câteva întrebări, printre care: ce instrument AI folosiți și cât de des și pentru ce îl folosesc.
Dintre cei 22 de elevi care au răspuns la chestionar, 20 au menționat că utilizează ChatGPT. Urmează platforme precum Gemini (20 %), CanvaAI, pentru crearea proiectelor, (17,5 %), Copilot (7,5 %) și o alternativă pentru ChatGPT recent apărută – DeepSeek (5 %).

Inteligența artificială este utilizată relativ divers, însă majoritatea colegilor mei o folosesc pentru a realiza sarcinile pentru acasă (27,27 %). În special, tinerii utilizează AI la rezolvarea problemelor de matematică și pentru a genera imagini. Curios este faptul că inteligența artificială nu este folosită doar pentru școală, ci și pentru unele activități cotidiene, susțin 22,73 %. Pentru unii, AI-ul este un interlocutor, botul fiind o alternativă mai accesibilă decât vizita la un psiholog.
AI-ul este utilizat zilnic de 28 % dintre colegii mei, 32 % îl folosesc din când în când, iar 8 % aproape că nu îl folosesc.
Ce părere au elevii despre utilizarea AI?
Ala Fiodorov, elevă în clasa a XII-a „B”, spune că folosirea inteligenței artificiale în rândul elevilor are atât aspecte pozitive, cât și negative. Ea zice că prin AI poți explora diverse informații și cel mai important este faptul că sunt decente. „Chat-ul nu permite și nu are acces la informații 18+, fiind un spațiu destul de sigur în mediul online.” Printre aspectele negative pe care le menționează Ala se numără „lenea de a gândi de sine stătător când vine vorba de probleme simple la matematică”. Rezolvarea acestora sunt o abilitate importantă în viața noastră cotidiană.
O elevă din clasa a XI-a consideră că, în ciuda faptului că unii elevi trișează folosind AI-ul, acesta este în general o ustensilă necesară vieții de elev. Ea este de părere că reușita școlară a elevului va avea de suferit în momentul în care acesta o folosește iresponsabil „neînțelegând unde se pune punctul”. Deci „atât timp cât elevul folosește responsabil AI-ul, învățarea va fi mai ușoară și mai plăcută”.
Câteva sugestii din partea elevilor
Elevii de liceu au venit și cu câteva sfaturi despre cum să lucrezi mai eficient cu inteligența artificială.
# Formulează corect și clar întrebările pentru determinarea sarcinilor și pentru a primi un răspuns complex.
# Încearcă să utilizezi AI-ul la crearea conspectelor și a rezumatelor în baza unor teme complexe pentru a facilita memorarea și înțelegerea acestora.
# Folosește AI-ul când ai întrebări mai dificile și cere o explicație detaliată pentru a înțelege mai bine tema.
# Utilizează AI-ul pentru brainstorming.
# O poți folosi pentru a detecta greșeli gramaticale sau de exprimare, însă fii atent(ă)! Nu mereu poate da rezultate corecte.
# AI te poate ajuta la crearea cartonașelor pentru memorarea materialului.
# După ce primești un răspuns, cere-i aplicației AI să cizeleze răspunsul și să-l facă mai succint.
Beneficiile pe care le-ar putea avea AI-ul
# Managementul timpului: instrumentele AI te pot ajuta să îți organizezi timpul mai eficient.
# Dezvoltarea competențelor digitale, precum abilități de programare de bază, comunicare digitală și procesarea imaginilor/videoclipurilor care ar putea să îți fie utile atât în viața de zi cu zi, cât și în viitoarea carieră.
# Posibilitatea de a studia un material mai interactiv și mai simplu și de a obține informații rapid.

Utilizarea AI-ului este inevitabilă, însă noi, în calitate de elevi, am putea să îl folosim mai puțin, de exemplu, drept suport pentru însușirea materialelor școlare. Prin urmare, utilizarea inteligenței artificiale devine o metodă bună de a economisi timp, însă având o abordare responsabilă și neabuzând de ea.
Autoare: Polina Ruțcaia