Pe lângă profilul real și umanist, în unele licee din Republica Moldova, elevii au posibilitatea de a alege un profil vocațional. Asta înseamnă că tinerii au oportunitatea de dezvoltare în domenii artistice și sportive și pot pune accentul pe aprofundarea cunoștințelor și pe acumularea experienței în ariile studiate.
Profilul real se axează pe științe exacte, iar profilul umanist este destinat celor pasionați de studii literare. În completare, profilul vocațional le permite elevilor să-și dezvolte talentele și abilitățile practice într-un domeniu specific – coregrafie, sport, muzică, arte teatrale sau arte plastice.
Potrivit Direcției Generale Educație Tineret și Sport a Primăriei municipiului Chișinău (DGETS) în anul 2023, în urma primei etape de admitere în învățământul liceal, din totalul de 4.353 de elevi înmatriculați, 90 de elevi au fost admiși la profilul artistic și 68 – la profilul sportiv, ceea ce reprezintă doar 3,7 % din totalul elevilor.
În anul 2024, dintre cei 4.953 de elevi înmatriculați, 73 au fost admiși la profilul artistic și 126 de elevi – la profilul sportiv, astfel doar 4 % dintre elevii admiși în prima etapă au fost repartizați în clase cu profil vocațional, ceea ce demonstrează că acest tip de învățământ este ales de o minoritate. Deși profilurile umanist și real domină în rândul liceelor din Republica Moldova cu un procentaj cumulat de peste 95 % din totalul elevilor admiși, se observă o creștere ușoară a profilurilor vocaționale.
Pentru susținerea elevilor în dezvoltarea talentelor și acumularea experienței necesare pentru performanțe sportive și expresii artistice, programul de studii este adaptat pentru a combina pregătirea teoretică cu orele practice.
Viața la profil sportiv – mai mult decât mușchi și mișcare
Ștefan Malcoci este unul dintre elevii care învață într-o clasă cu profil sportiv din cadrul Liceului Teoretic cu Profil Sportiv „Gloria”. Îndemnul de a studia într-o școală cu un alt profil decât cele tradiționale vine de la părinți. Ștefan, cu timpul, a ajuns să considere că decizia luată de aceștia este una perfectă pentru el.

„Odată ce am început să fac parte dintr-o comunitate cu influențe sportive, a apărut și la mine motivația de a practica un sport și de a-mi menține un stil sănătos de viață.”
Deși Ștefan nu a avut un examen de admitere, întrucât era deja elev în cadrul liceului, începând cu etapa gimnazială, ceilalți candidați au fost admiși în baza matricolei școlare. Respectiv, elevii trebuiau să aibă note pozitive și examenul de clasa a IX-a susținut.
Contrar așteptărilor, îmbinarea studiilor teoretice cu sportul nu îi aduce nicio dificultate elevului; acesta consideră că a găsit un echilibru confortabil între antrenarea minții și a corpului. Deși nu planifică să urmeze o carieră în domeniul sportiv, Ștefan este recunoscător competențelor pe care le-a acumulat – organizarea, vitalitatea și adaptabilitatea –, toate derivate din disciplina ce a fost creată de-a lungul timpului în cadrul profilului sportiv.
„Disciplina, una dintre competențele obținute în urma unui istoric sportiv, mă va ajuta în viitorul meu profesional. Domeniul în care doresc să profesez nu este departe de sport. Vreau să devin kinetoterapeut”, relatează elevul.
Tânărul menționează că, după absolvirea liceului cu profil sportiv, cele mai populare trasee profesionale sunt în domeniul antrenoratului sau al educației fizice. Respectiv, elevii aleg să devină antrenori sau profesori de educație fizică. Totuși, el subliniază că nu există presiune în a alege o astfel de carieră, iar absolvenții au libertatea să-și urmeze propriile dorințe profesionale.
Cu toate că studiază într-un liceu sportiv, în curriculum nu sunt incluse multe ore practice. Totuși, Ștefan afirmă că orarul lejer le oferă elevilor posibilitatea să practice sportul iubit în afara programului școlar. Pentru tânărul licean sala de sport este locul unde își poate limpezi mintea, iar din rutina sa nu lipsește alimentația echilibrată, mult umor și un somn odihnitor. Elevul este pasionat de atletica grea și alocă câte două ore din timpul său liber pentru antrenamente.
Ștefan explică că, în general, elevii din școala sa sunt atrași de echipa de baschet a liceului, care se remarcă prin succesul obținut la concursuri și faima adusă instituției. În același timp, dansurile sportive și sporturile de contact, la fel, sunt foarte populare în rândurile elevilor. În cadrul școlii, elevii au acces la antrenori specializați și la un inventar sportiv modern, iar sălile de sport sunt corespunzătoare pentru antrenamente. În ceea ce privește echipamentele, acestea trebuie să fie procurate de elevi, însă inventarul necesar pentru activități, precum mingi, conuri și altele, este asigurat de școală.
Lecții teoretice la educația fizică și examenul de bac
Unele persoane au impresia că profilul sportiv este conceput întocmai după curriculumul profilului umanist, însă lucrurile sunt puțin diferite. Ștefan susține că lecția de biologie este predată după planul de învățământ al profilului real, evidențiind importanța sportivilor de a fi familiarizați cu propriul corp. Totodată, în curriculum sunt mai multe lecții teoretice la educația fizică, în cadrul cărora se pot aprofunda în diferitele aspecte ale vieții sportive.
„Pentru orice persoană este esențial să posede o cultură generală bogată, de aceea toate lecțiile sunt valoroase în felul lor. Cât despre lecția teoretică la educația fizică, aș putea spune că se discută mult despre istoria sporturilor. În cadrul acesteia, învățăm despre trecutul sportiv din Republica Moldova, de la prima apariție a țării la Jocurile Olimpice până în zilele noastre. De asemenea, studiem în detaliu tehnicile sportive, termeni esențiali și alte aspecte importante”, explică tânărul.

În prezent, tânărul studiază în ultimul an de liceu. Ștefan se pregătește cu multă silință pentru probele examenului de bacalaureat. Pe lângă pregătirea pentru disciplinele de bază, precum limba și literatura română, limba engleză și geografia, elevul absolvent se antrenează pentru proba de profil — sportul. El menționează că lecțiile de limba și literatura română și limba engleză sunt printre preferatele sale. Pe lângă sport, fiind o persoană creativă, îi place să-și exprime gândurile în cadrul acestor materii.
Examenul de bacalaureat la proba de profil este format din două componente: partea scrisă și partea practică. Cea mai mare dificultate pe care o întâmpină este memorarea unui volum considerabil de teorie pentru proba scrisă, care a fost introdusă în treapta liceală, astfel fiind un subiect relativ nou.
„Proba practică constă din realizarea exercițiilor în baza unor norme. Deci trebuie să faci un anumit număr de repetări sau un kilometraj anumit într-un timp prestabilit. Exercițiile pentru proba de bac se cunosc din timp, astfel încât elevii să se poată focaliza pe acestea în procesul de pregătire: ridicarea trunchiului din culcat dorsal, săritura în lungime de pe loc, tracțiuni la bară fixă, alergare de rezistență (1-2 km), alergarea de viteză (100 m), flotări. Toate exercițiile variază în funcție de gen, greutate corporală și înălțime, pentru o competiție cinstită”, explică Ștefan despre proba practică a examenului de bacalaureat la profil.
Despre liceele cu profil sportiv sunt mai multe mituri, respectiv Ștefan a ales să evidențieze atât adevărul despre instituția în care studiază, cât și despre colegii săi. „Mulți cred că elevii de la profilul sportiv au un nivel mic de pregătire în cadrul școlii sau că sunt doar mușchi și mai puțin creier. Vreau să adresez aceste două mituri, pentru că în liceul meu am avut mulți elevi care s-au remarcat prin performanțele lor la olimpiadele locale și naționale la mai multe discipline. De asemenea, pot să vă asigur că ai mei colegi sunt inteligenți și sensibili, respectiv pot fi interlocutori perfecți pentru varii subiecte.”
Ștefan încurajează tinerii cu ambiții sportive să se aventureze în studii la un liceu cu profil vocațional. Tânărul sportiv subliniază că nu vor avea regrete, deoarece colectivul este plăcut și motivant, iar posibilitățile pentru o carieră profesională în sport sunt vaste. Alegând profilul sportiv, elevii au oportunitatea să se axeze pe sportul care le place și să depună tot efortul și pasiunea lor în acest domeniu. Astfel, sportul devine un refugiu și o direcție pentru aceștia, oferindu-le încredere, scop și liniște.
Autoare: Victoria Breahnă