„A fost grozav să comunic cu cei pe care anterior îi urmăream de departe.” Iana Cabacenco, despre studiile în Amsterdam și practica la Bang Bang

Logo pe fotografie 2 (2)
Foto:Iana Cabacenco/arhivă personală

Iana Cabacenco este studentă la Universitatea din Amsterdam, Țările de Jos. Inițial, și-a început studiile într-un program de licență în Științe Politice, dar, după un an, a decis să facă o schimbare și să se concentreze pe Antropologie Culturală și Sociologie a Dezvoltării. Domeniul respectiv i se părea mai relevant pentru interesele și experiențele sale personale. Cu toate acestea, în vara 2024, tânăra a reușit să aplice în practică teoria despre politologie studiată în decursul primului an de studii. Experiența i-a fost asigurată în cadrul stagiului lansat de #diez – Moldova Brain Gain – în colaborare cu Ambasada Țărilor de Jos.

Iana a ales să studieze în Țările de Jos dintr-o perspectivă practică, fiind conștientă că reprezintă o opțiune bună de studii în limba engleză și, în același timp, e mai accesibilă financiar decât alte destinații, cum ar fi Statele Unite ale Americii sau Regatul Unit. Tânăra își dorea să studieze în engleză pentru că deja o cunoștea la un nivel avansat datorită faptului că făcuse liceul în Polonia.

„Având experiența studiilor în Polonia, unde am învățat în limba engleză timp de doi ani, am realizat că îmi doresc să aprofundez această limbă și să o practic cât mai mult. De aceea, nici nu am luat în considerare universitățile din Moldova și am aplicat la mai multe universități din Anglia și Țările de Jos. Dar, deși am fost acceptată și în Anglia, din cauza costurilor prea mari de acolo, am ales Țările de Jos.”

Inițial, Iana s-a înscris la programul Politologie, dar chiar din primul semestru a înțeles că acest domeniu nu răspunde întrebărilor fundamentale care o frământă, privind diferențele dintre oameni și motivul pentru care unii își formează o viziune asupra vieții, iar alții – alta. Așa a ales să se reorienteze spre Antropologia Culturală. Această disciplină se concentrează pe studiul diversității culturale și al modului în care oamenii trăiesc, gândesc și interacționează în diferite părți ale lumii.

„Pentru mine acest subiect este acum mai important, deoarece, de-a lungul anilor, am interacționat cu diverse culturi. De exemplu, m-am născut în Moldova, unde majoritatea oamenilor vorbesc româna, însă în familie și în cercul meu de prieteni vorbeam rusa. Astfel, o parte din identitatea mea era diferită de cea a celor cu care împărțeam aceleași spațiu și cultură.”

Ulterior, experiența trăită în Polonia a făcut-o să conștientizeze și mai mult diferențele de perspectivă pe care le are în comparație cu colegii săi din alte țări.

Unul dintre aspectele pe care Iana le apreciază cel mai mult la Universitatea din Amsterdam este libertatea oferită studenților. Aceștia au posibilitatea de a alege singuri direcțiile academice pe care doresc să le urmeze, tuturor fiindu-le oferite aceleași oportunități. Studenții pot decide dacă să fie membrii vreunei organizații studențești, să se implice în vreo activitate extracurriculară sau să studieze un semestru în străinătate. Potrivit tinerei, acest tip de educație autonomă este foarte important pentru dezvoltarea personală și profesională.

„Simțeam o responsabilitate foarte mare pentru ceea ce scriu”

În timpul primului an de studiu, Iana a simțit că informațiile pe care le învață sunt destul de abstracte, iar pentru a le aplica într-un context mai concret, a început să caute oportunități. „La universitatea la care studiez, stagiul de practică nu este obligatoriu. Studenții au opțiunea de a alege între un schimb de experiență internațional sau un stagiu de practică, în funcție de preferințele și dorințele lor. Eu am vrut să capăt mai multă experiență în scriere, diferită de ceea ce învățam la facultate. Astfel, citind articolele publicate pe site-ul diez.md, am descoperit proiectul Moldova Brain Gain. Când am văzut că sunt eligibilă, am decis să aplic.”

Tânăra a ales să facă practica în cadrul echipei Bang Bang, cunoscută pentru promovarea acceptării, toleranței și diversității. „Despre organizație știam câte ceva încă înainte să încep stagiul. Citeam materialele lor, urmăream oamenii din spate pe rețelele de socializare. Deci, eram destul de informată.”

Iana înțelegea foarte bine că are ceva de spus și dorea să-și exteriorizeze anumite gânduri, să aducă în prim-plan subiecte care o interesau și care se potriveau contextului. Știa cam despre ce vrea să scrie de la bun început, deci îi rămânea doar să o facă. Totodată, tânăra dorea să experimenteze diferite formate de texte. Până să ajungă la Bang Bang, nu scrisese niciodată nici măcar o știre. Astfel, timp de câteva săptămâni, a explorat din plin domeniul jurnalismului scriind știri, editoriale, materiale analitice și realizând interviuri.

„În editorial, am împărtășit o poveste personală. A fost prima dată când am scris ceva atât de personal pentru un public atât de mare. Eu uneori mai scriu pe rețelele mele de socializare sau în jurnal, dar aceste experiențe nu se pot compara. Materialul a rezonat cu mai mulți oameni, mulți mi-au scris în privat. A fost o experiență foarte memorabilă.”

Un alt moment semnificativ și memorabil a fost realizarea unui interviu cu un medic din comunitatea LGBTQIA+ care activa în armata ucraineană. Interviul a fost redactat în contextul unui proiect de lege înregistrat atunci în țara vecină, care ar permite persoanelor din comunitatea respectivă să-și oficializeze relația. În cazul dat însă, Iana s-a confruntat cu mai multe dificultăți. Având în vedere că interviul a fost realizat online, i-a fost destul de dificil să descifreze textul și să prelucreze materialul, astfel încât să nu distorsioneze informația: „Simțeam o responsabilitate foarte mare pentru ceea ce scriu”.

Totuși, tânăra a rămas foarte mulțumită de rezultat, mai ales că anume acest material a provocat-o să-și amintească teoria studiată la universitate. De ce? Pentru că trebuia să se raporteze la proiectul de lege despre care v-am zis mai sus și să înțeleagă foarte bine procesele care aveau loc atunci în Rada Supremă a Ucrainei.

Cu membrii echipei Iana a reușit să socializeze mai mult datorită unei tabere organizate de Bang Bang. Deși nu a făcut parte din grupul organizatoric și s-a implicat doar ca participantă, i-a părut minunată oportunitatea de a interacționa cu oamenii care împărtășesc aceleași valori ca ea: „A fost grozav să comunic cu alte persoane queer și cu cei pe care anterior îi urmăream de departe”.

Într-un final, experiența trăită în cadrul organizației a făcut-o să înțeleagă mai bine ce dorește să facă în viitor și a apropiat-o de scopurile sale. „Eu știam că vreau să mă întorc acasă după studii și înainte de începerea stagiului de practică, dar acesta m-a făcut mult mai sigură. Cred că acele cunoștințe pe care le-am acumulat de-a lungul anilor mă fac o persoană potrivită pentru câmpul muncii de aici.”

Moldova Brain Gain este o campanie educațională lansată de #diez și Ambasada Regatului Țărilor de Jos în Republica Moldova. Prin intermediul acesteia, ne dorim să reconectăm studenții și studentele care-și fac studiile la universități neerlandeze cu potențialul și oportunitățile de acasă, încurajându-i/încurajându-le astfel să revină după studii pentru a implementa bunele practici învățate peste hotare, contribuind astfel la schimbări pozitive acasă.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente