Teodora Rebeja, manageră de programe la Terre des Hommes: „Prevenirea bullyingului pornește de la asigurarea unui mediu școlar sigur și incluziv”

cover (1)

Bullyingul este o problemă reală, care afectează mii de copii anual, însă există soluții! Campania națională „Împreună, fără bullying!” își propune să să contracareze fenomenul și să creeze un mediu sigur și incluziv pentru elevi.

Pentru a înțelege mai bine impactul acestei campanii și soluțiile concrete pe care le aduce, am discutat cu Teodora Rebeja, manageră de programe la Terre des Hommes. Specialista ne-a vorbit despre importanța prevenirii bullying-ului, implicarea comunității școlare și pașii necesari pentru a schimba situația actuală.

Prevenirea bullyingului în instituțiile de învățământ, care sunt soluțiile și pașii de urmat?

Prevenirea bullyingului pornește de la asigurarea unui mediu școlar sigur și incluziv. Printre cele mai eficiente metode se numără formarea personalului didactic pentru a recunoaște și interveni rapid în cazurile de bullying, implementarea unor programe educaționale care promovează empatia și respectul reciproc, precum și dezvoltarea unor politici clare anti-bullying. Activitățile de grup ce încurajează colaborarea și solidaritatea între elevi ajută, de asemenea, la diminuarea conflictelor și discriminărilor.

Ce a motivat implementarea campaniei „Împreună, fără bullying!”?

Proiectul a fost inițiat ca răspuns la nevoile semnalate de elevi, părinți, profesori și autorități din învățământ. Printre motivele principale se numără:
# Creșterea cazurilor de bullying raportate în școli, care necesită sprijin psihologic adecvat pentru elevi;
# Cererea constantă pentru prezența unui psiholog școlar bine pregătit în fiecare instituție;
# Necesitatea instruirii profesorilor și părinților pentru a recunoaște și gestiona cazurile de bullying. Totodată, proiectul urmărește să abordeze atât cauzele, cât și efectele bullying-ului, creând un mediu educațional sigur și incluziv.

Care sunt activitățile planificate în cadrul proiectului și pe care vă propuneți să le implementați?

Ca organizație, ne-am propus să contribuim activ la crearea unui mediu școlar sigur atât în plan fizic, cât și online. În acest sens, am inițiat proiecte care abordează securitatea copiilor în mediul digital, punând accent pe educație, prevenție și colaborare între toți actorii implicați – profesori, consilieri, părinți și elevi.

Printre activitățile planificate, ne propunem să abordăm următoarele:
# formarea cadrelor didactice și consilierilor școlari pentru a recunoaște riscurile și a gestiona eficient situațiile de abuz online.
# elaborarea unor ghiduri practice de utilizare sigură a tehnologiei, dedicate școlilor.
# organizarea de sesiuni educative și ateliere pentru copii și părinți, în scopul conștientizării riscurilor din mediul online.
# promovarea unui dialog deschis între elevi, profesori și familii, pentru a construi împreună un mediu digital mai sigur.”

Ce politici și reguli ar trebui să fie implementate la nivelul instituțiilor pentru a aborda bullying-ul?

Instituțiile de învățământ ar trebui să adopte politici anti-bullying clare, care să includă măsuri de prevenire, identificare și soluționare a cazurilor de bullying. Aceste politici trebuie să ofere proceduri transparente pentru raportarea incidentelor și să implice atât profesorii, cât și părinții și elevii în procesul de prevenție. Totodată, ar trebui să existe reguli clare privind consecințele comportamentelor de bullying și activități educaționale care să promoveze respectul și incluziunea.

Ce resurse și suport pot oferi profesorii pentru a gestiona situațiile de bullying în clasă?

Profesorii pot crea un mediu sigur și deschis pentru învățare. Ei trebuie să fie pregătiți să identifice semnele bullying-ului și să intervină rapid. Printre resursele disponibile se numără sesiuni de consiliere, activități de grup pentru dezvoltarea empatiei și materiale care abordează bullying-ul. De asemenea, este important ca profesorii să comunice constant cu elevii și părinții pentru a preveni și rezolva conflictele.

Cât de bine sunt instruiți profesorii, mai ales când vorbim de mediul rural?

Din păcate, în instituțiile din mediul rural, profesorii pot întâmpina dificultăți din cauza lipsei de resurse și de formare specializată. Pentru noi, toți cei implicați, e important să dezvoltăm programe de formare continuă și acces la materiale educaționale care să abordeze problema bullying-ului. Totodată, parteneriatele cu organizații neguvernamentale pot fi de ajutor în asigurarea sprijinului necesar pentru personalul didactic din mediul rural.

Cum poate comunitatea școlară să promoveze un mediu sigur și incluziv pentru toți elevii?

Comunitatea școlară poate crea un mediu sigur și incluziv prin promovarea respectului și deschiderii față de diversitate. Aceasta implică organizarea de sesiuni de informare, activități de echipă și dialog deschis între elevi, profesori și părinți. Atelierele și sesiunile interactive din program educă participanții despre respectul reciproc și diversitate, încurajând implicarea părinților pentru susținerea acestor inițiative.

***

Conform Organizației Mondiale a Sănătății, bullying-ul este unul dintre cei mai mari factori de risc pentru sănătatea mintală a copilului și adolescentului. E unul dintre cei mai mari factori care duc la escaladarea episoadelor depresive. 

Campania națională „Împreună, fără bullying!”, destinată pentru combaterea și prevenirea fenomenului de bullying este inițiată de Alianța ONG-urilor active în domeniul Protecției Sociale a Copilului și Familiei (APSCF) și Ministerul Educației și Cercetării, cu sprijinul financiar al Liechtenstein Development Service.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente