Ce s-a întâmplat cu „Visul Olimpic”

Untitled design (92)
Foto:Vlad Vîrtos/Alexandru Osadcenco/Facebook

În data de 28 septembrie pe rețelele de socializare au apărut mai multe fotografii în care muralul „Visul Olimpic” a început să fie vopsit. Imaginile s-au popularizat rapid pe rețelele de socializare, iar la fața locului a intervenit poliția, lucrările fiind întrerupte. „Periuțele” ar fi aparținut unei companii care a postat anterior publicitate pe clădire. Primăria Chișinău a calificat situația drept „samavolnicie” și a subliniat că firma nu mai avea autorizație pentru publicitate. Două zile mai târziu, muralul a fost acoperit cu un banner, iar administratorul companiei a susținut că încă deține autorizația. Vandalizarea a fost condamnată și de Cancelaria de Stat.

În ziua când a avut loc deteriorarea parțială a muralului, Agora a aflat de la Primăria Chișinău că APL ar fi solicitat anterior demontarea bannerului publicitar instalat de compania „Neorama” ca pe perete să fie pictat muralul dedicat Jocurilor Olimpice. Primăria a mai adăugat că lucrările de vopsire au fost stopate, iar în curând urmează să fie restabilită pictura murală.

În aceeași zi, cu o declarație publică a venit și Comitetul Olimpic. Acesta a catalogat situația drept un „act de vandalism” și a îndemnat ca muralul să fie restaurat.

Reacția Primăriei Municipiului Chișinău

În dimineața zilei de luni, 30 septembrie, subiectul „Visul Olimpic” a fost ridicat și în cadrul ședinței serviciilor operative ale Primăriei Chișinău. Astfel, vicepretorul sectorului Centru, Andrian Sergiu, a declarat că „Neorama” a deținut autorizația doar pentru un panou, iar acesta a fost „demontat benevol”, înainte să înceapă crearea muralului „Visul Olimpic”.

Despre vandalizarea muralului a vorbit și edilul Ion Ceban. Acesta a spus, făcând trimitere la acțiunile companiei, că: „Dacă vor continua tot așa, noi vom ține cont pe viitor și o să se aleagă cu sancțiuni și pe alte cauze, nu doar pe acest subiect”.

Contactată de Agora, Natalia Ixari a explicat că autorizația a fost emisă pentru un panou. Respectiv, indiferent de termenul pentru care a fost emis documentul, acesta nu mai este valabil odată ce autoritatea a solicitat eliminarea panoului publicitar.

Reacția companiei „Neorama”

Citat de Agora, Alexandru Osadcenco, directorul companiei „Neorama”, a acuzat pretura Centru de minciună și a menționat că încă ar deține autorizația pentru amplasarea publicității pe peretele în cauză, furnizând documentul în cauză.

În cadrul său este indicat faptul că „dispozitivul publicitar urmează să fie demontat la prima solicitare a administrației publice locale”. Totuși, întrebați dacă primăria le-a solicitat demontarea panoului, reprezentanții companiei au negat acest fapt.

Sursă: Agora

În după-amiaza zilei de 30 septembrie, pictura murală a fost acoperită de un banner care, aparent, viza integrarea europeană a Republicii Moldova. Despre aceasta a anunțat și directorul companiei „Neorama”, Alexandru Osadcenco, într-o postare pe Facebook. În textul postării, el menționează că „prin acest gest, Neorama susține parcursul european al țării noastre”.

De asemenea, Osadcenco a declarat pentru Agora că a publicat acest banner din inițiativă proprie.

Sursă: Facebook/Alexandru Osadcenco

Reacția Cancelariei de Stat

Spre seară, Cancelaria de Stat a Republicii Moldova a venit cu unele precizări legate de vandalizarea muralului. Astfel, autoritatea a menționat:
#1.⁠ ⁠Cancelaria de Stat nu a oferit niciun document permisiv pentru plasarea acestui banner și folosirea simbolurilor de stat agenției de publicitate care l-a plasat;
#2.⁠ ⁠Cancelaria de Stat consideră că Pictura Murală „Visul Olimpic” trebuie reconstituită imediat, iar bannerul – retras;
#3. ⁠Cancelaria de Stat solicită Poliției să investigheze vandalizarea picturii murale, instalarea fără autorizare a unor bannere publicitare care conțin simboluri de stat peste această pictură murală și să ia toate măsurile legale pentru a stopa ilegalitățile comise.

Totodată, Cancelaria de Stat a menționat că în luna iulie a fost înregistrată solicitarea Agenției de Publicitate „Neorama” privind desfășurarea unei campanii outdoor de sensibilizare a opiniei publice în vederea desfășurării Referendumului național pentru susținerea aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană. În lipsa unui răspuns din partea Cancelariei de Stat către companie, se prezumă lipsa unui acord față de solicitarea respectivă.

Situația a fost comentată și de Radu Marian, deputat din partea Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS). Acesta a menționat că vandalizarea muralului „Visul Olimpic” pare o provocare ordinară.

O companie publicitară a decis să facă niște bani în plus și au instalat deasupra un banner cu Uniunea Europeană, cu un scop de denigrare a cauzei europene. Imediat după ce s-a făcut această prostie, au venit cu comentarii bloggerii lui Șor, Dodon pe Telegram, acuzând în mod ridicol guvernarea și PAS. Fugarii sunt disperați și se înșală dacă cred că astfel de trucuri vor funcționa.

Radu Marian

Alexandru Osadcenco a menționat în comentariile deputatului că el este cel care a gândit și a creat această idee, totodată adăugând că muralul este un desen neautorizat.

Muralul „Visul Olimpic” a fost inaugurat pe 24 mai la Chișinău. Acesta a fost dedicat participanților la Jocurile Olimpice de la Paris 2024.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente