La începutul acestui an școlar, Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a prezentat realizările din învățământul Republicii Moldova din anul precedent și a anunțat planurile pentru anul curent. Pe lângă cifre, estimări și regulamente noi, ministrul Dan Perciun a pomenit și despre o posibilă organizare externă a examenelor susținute de elevii din cadrul învățământului profesional-tehnic. Ba mai mult, din cauza copiatului, MEC ar putea să intervină și în modalitatea de desfășurare a examenelor din universități. Detalii despre reformele asumate de autorități găsiți în articolul de mai jos.
Învățământul general: mai multe manuale, mai puține telefoane
Vorbind despre învățământul general, MEC a precizat că urmează să investească în infrastructura școlară aproximativ 1 miliard de lei. Totodată, vor fi dezvoltate și supuse consultărilor publice proiectele noi de curriculum. Ele vor fi implementate din anul 2027.
Până la sfârșitul anului de studii, autoritățile își propun să asigure toate școlile cu manuale noi, elevilor le va fi interzis să folosească de telefoane mobile în timpul lecțiilor. De asemenea, din acest an de învățământ și-au început activitatea în școli aproape 1 000 de mentori care au fost instruiți anul trecut în cadrul INEL.
Totodată, urmează să fie selectată o listă cu școli unde studenții de la pedagogie își vor face practica. Aceste instituții vor beneficia de resurse suplimentare și vor fi monitorizate mai intens. Inițiativa vine să asigure competența viitorilor pedagogi.
20 de școli vor primi autonomie școlară, ceea ce le va oferi mai multă libertate în procesul de luare a deciziilor. De exemplu, instituțiile vor putea decide când începe ziua de muncă, cât durează lecțiile, cum se ating finalitățile din curriculum și cum este organizată evaluarea profesorilor. Dan Perciun a menționat că un asemenea model este folosit în Estonia.
După monitorizarea examenelor de absolvire a gimnaziului din acest an, anul viitor examenele din clasa a IX-a vor fi centralizate. Mai exact, elevii vor susține examenele în centre speciale, iar testele de examen vor fi evaluate la Chișinău. Totodată, 6 000 de elevi vor beneficia de 30-40 de ore de instruiri la matematică.
Tot la subiectul examenelor, elevii din clasa a IX-a și a XII-a vor putea să susțină, opțional, un test de competențe digitale.
De asemenea, MEC urmează să deruleze cea de-a doua etapă de debirocratizare a instituțiilor de învățământ și să implementeze educația multilingvă pentru a crește calitatea limbii române și pentru a o promova. Astfel, profesorii din școlile cu predare în limba rusă care vor decide să predea în limbile română sau găgăuză vor beneficia de salarizare suplimentară.
Învățământul superior: gata cu copiatul și căminele nerenovate?
În învățământul superior, Dan Perciun a spus că anul acesta vor fi valorificați banii deja disponibili. Accentul ar urma să fie pus inclusiv pe reparația căminelor studențești. De asemenea, se vrea o creștere a numărului de studenți moldoveni și străini înmatriculați în universități.
Totodată, MEC a menționat că va pune accent și pe creșterea integrității și pe reducerea copiatului în universități. Astfel, autoritățile vor desfășura și în acest an un sondaj privind copiatul în universități sau existența mitei. Noutatea cea mare, totuși, este că MEC ar putea să intervină și în modalitatea de desfășurare a examenelor.
Dan Perciun a subliniat că unul dintre obiectivele MEC este și majorarea salariilor pentru cadrele universitare și creșterea veniturilor proprii ale instituțiilor de învățământ superior. Potrivit ministrului, această creștere a veniturilor ar putea fi realizată prin atragerea de proiecte de cercetare și studenți străini, dar și prin valorificarea eficientă a spațiilor și resurselor pe care universitățile le dețin.
Învățământul preșcolar: 100 de povești și patru raioane finanțate altfel
Din anul 2025 în grădinițele din patru raioane va fi pilotată o nouă formulă de finanțare. Este vorba despre raioanele Anenii Noi, Cahul, Florești și Nisporeni. Dacă pilotarea va avea succes, din 2026, formula va fi implementată în întreaga țară. Această inițiativă vine să aducă mai multă egalitate în rândul instituțiilor, or, potrivit lui Dan Perciun, astăzi avem instituții cu același număr de elevi și cu bugete diferite.
Tot în acest an de învățământ, în grădinițe va fi lansat programul național de lectură „100 de povești”. Obiectivul programului este ca fiecare copil, la finalizarea grădiniței, să cunoască 100 de povești. Pentru a realiza acest lucru, se vor amenaja spații de lectură în instituțiile de învățământ preșcolar. Programul deja a înregistrat succes în România și s-a extins parțial și în țara noastră, urmând să capete o amploare națională.
Învățământul vocațional tehnic: mai mulți tineri și mai multe companii
În zona învățământului profesional-tehnic, autoritățile își presupun să revizuiască planul-cadru, motivând acest lucru prin supraîncărcarea programului. Totodată, vor fi dezvoltate noi specialități legate de eficiența energetică sau tranziția verde.
O altă noutate este organizarea externă și centralizată a unor examene de specialitate. Dan Perciun a menționat că MEC nu are certitudinea că examenele desfășurate până acum sunt juste și reflectă realitatea.
Totodată, în învățământul dual, MEC își propune repetat să atragă 2 000 de tineri și 170 de companii. Anul trecut, s-a reușit atragerea a peste 1 500 de tineri și 120 de companii.