CAC (Customer Acquisition Cost), sau în română costul de achiziție a unui client, reprezintă suma totală de bani pe care o companie o cheltuiește pentru a atrage un client nou. Cu alte cuvinte, este costul mediu asociat cu transformarea unui potențial client într-un client plătitor.
De ce este important CAC
Eficiența marketingului: CAC te ajută să înțelegi dacă strategiile tale de marketing sunt eficiente. În cazul în care costul de a atrage un client este prea mare, poate fi necesar să ajustezi bugetul sau să încerci alte abordări.
Profitabilitate: pentru ca o afacere să fie profitabilă, venitul obținut de la un client trebuie să fie mai mare decât costul pentru a-l achiziționa.
Valoarea vieții clientului (CLTV): CAC este adesea comparat cu valoarea vieții clientului (CLTV) pentru a determina dacă o companie își recuperează investiția în marketing și dacă ai ei clienți aduc profit pe termen lung.
Exemple concrete
Publicitate online: dacă o companie cheltuiește 1 000 de lei pe o campanie de publicitate online și în urma acestei campanii obține 10 clienți noi, atunci CAC-ul este de 100 de lei pe client (1 000 de lei ÷ 10 clienți).
Marketing prin e-mail: costurile asociate cu crearea și trimiterea unui e-mail de marketing, precum și costurile platformei de e-mail marketing sunt incluse în calculul CAC.
Evenimente de networking: costurile de participare la un eveniment de networking, cum ar fi închirierea unui spațiu, catering și materiale promoționale, sunt luate în considerare atunci când se calculează CAC.
Cum se calculează CAC?
Formula de calcul a CAC este relativ simplă.
CAC = totalul costurilor de marketing și vânzări ÷ numărul de clienți noi obținuți
Exemplu: un magazin online de îmbrăcăminte cheltuiește 1 000 de euro pe reclame Facebook, Google Ads și alte activități de marketing într-o lună. Dacă din această investiție reușește să aducă 50 de clienți noi, atunci obținem următorul rezultat.
De ce este important CAC pentru start-upuri
Un CAC scăzut înseamnă că start-upul reușește să atragă clienți la un cost mai mic, ceea ce poate duce la profitabilitate mai rapidă. În schimb, un CAC ridicat poate pune presiune pe resursele financiare ale start-upului, mai ales dacă nu reușesc să recupereze rapid acești bani din vânzări.