Spre finalul anului trecut, iData ne-a ajutat să ne dăm seama cum ne vede lumea care ne citește. Conform datelor, lumea nu ne vede așa cum credeam noi. Ce-i drept, BATI (Biroul de Audit al Tirajelor și Internetului) ne poziționează printre platformele cele mai citite de tinerii cu vârsta cuprinsă între 15 și 29 de ani, iar noi știam că tinerii ne citesc și că rubricile dedicate lor sunt cele mai accesate pe site dintotdeauna. Și totuși, în urma studiului, am aflat că pentru majoritatea #diez e un site generalist de știri. Nimic fals, am publicat cam 110 000 de articole în tot acest timp. Ele au fost despre politică, viață socială, stil de viață, educație, cultură, sport și altele.
În timp ce voiam să informăm tinerii despre tot și toate, mai important era să le aducem informații și proiecte utile pe care nu le pot găsi în altă parte, motiv pentru care am lucrat ca să dezvoltăm rubricile de evenimente, oportunități, ghiduri în educație, călătorii sau timp liber, am dezvoltat proiecte de autor orientate să ajute tinerii în diverse domenii: orientare în carieră, pregătire de bacalaureat, admitere, educație sexuală. Și publicam știri considerând că tinerii trebuie să cunoască totul, dar și articole nișate, pentru că misiunea noastră e să le fim tinerilor din Moldova un ghid util.
Pentru că odată cu vârsta apar și întrebările existențiale, acestea ne chinuie și pe noi de ceva vreme. Iar ceea ce ne întrebăm e cum putem continua să fim #diez pe piața media din Moldova și să aducem valoare? Răspunsul îl aveam încă de la început. #diez are sens să mai fie dacă este exclusiv un ghid util tinerilor din Moldova.
Ca să facem asta, am luat mai multe decizii importante.
Conținut
Mai puțin și mai #diez.
Vor mai fi știri. Știrile care ne interesează în continuare în mod principal sunt despre educație, cultură, oportunități, evenimente, lifestyle și start-up (avem rubrică nouă). Vom scrie și despre actualitatea înconjurătoare despre care credem că fiecare tânăr are nevoie în mod esențial, însă nu în regim neapărat de breaking news și nu dintr-o singură sursă. Ne angajăm să documentăm mai bine chiar și știrile simple publicate în decursul unei zile pentru ca cititorii noștri tineri să poată înțelege mai bine ce se întâmplă. Pe lângă știri, vom continua să descoperim tineri interesanți, să mergem la evenimente și să povestim despre ele, vom dezvolta subiecte importante din școli și universități, vom răspunde la întrebările pe care orice tânăr din Moldova și le pune la un moment dat și vom încerca, mai mult decât am făcut-o până acum, să îmbunătățim viața tinerilor din Moldova.
O să încercăm să facem produse noi în acest an, de la podcasturi la newslettere utile și proiecte educaționale concrete. Le anunțăm mai târziu.
Echipa
La #diez ne creștem unii pe alții și ne încercăm în roluri noi. Așadar, din 2024, Valeria Batereanu este la cârma redacției. Valeria este în echipă de aproape șapte ani. În trecut, a fost reporteră, iar în ultimii câțiva ani s-a ocupat de rețelele noastre sociale. Petru Beșleaga și Lilia Zdibneac sunt în continuare redactorii tehnici ai diez.md și, respectiv, ru.diez.md. Rubricile de pe site sunt cu grijă cercetate de reporterii: Maxim Pistrui (educație), Ana Mărgineanu (educație), Petru Beșleaga (start-up), Ana-Maria Sîrcu (lifestyle), Nicoleta Botnaru (oportunități), Cristina Plataș (cultură). Pe versiunea rusă a site-ului, echipa formată din Lilia Zdibneac, Alexandra Mereuță și Victoria Belecci se va ocupa cu dedicație de aceleași rubrici. La fel ca până acum, vom aduce acolo conținut original pentru comunitatea vorbitoare de limbă rusă. Victor Demidenco are grijă să nu avem greșeli gramaticale pe versiunea română a site-ului, iar pentru versiunea rusă poziția de corector va fi suplinită în curând (selectăm CV-urile).
Conținut interesant și util vom avea și din partea corespondentelor noastre. Elena Vatamanu Mărgineanu ne va lămuri tot ce vrem să știm din lumea filmului, Alina Zibrițchi va avea o rubrică săptămânală cu noutăți și articole utile studenților basarabeni din România, Vitalina Simerețchii ne va explica mai departe „Ce-a vrut să zică autorul”, Alina-Maria Țurcanu ne va face cunoștință cu studenți și studente care învață peste hotare și cu provocările acestei experiențe, Antonela Baractari ne va explica tendințe tech locale și internaționale, iar Valeria Jidraș ne va povesti ce se întâmplă la ea în liceu, dar și în comunitățile de liceeni apropiate ei.
De filmarea și editarea videoclipurilor noastre are grijă Ion Borșci, însă lui Ion i-ar prinde bine o mână de ajutor (degrabă vom anunța detalii).
On the darker side, Alina Gîrneț se ocupă în continuare de managementul echipei, iar Marinela Badan are grijă de comunicarea cu clienții companiei. Elena Baranov coordonează proiectele comerciale și de grant, iar Liubomir Guțu ne scrie textele comerciale. Inna Ciumac e contabila noastră dintotdeauna, care are grijă să avem o relație bună cu statul.
Huh, am uitat pe cineva? Ah, Alexandru Lebedev! Este motivația noastră zilnică și lunară, care ne trimite meme, ne duce în călătorii și ne dă salarii! Alexandru este veșnic tânărul nostru CEO.
Suntem 18 angajați full-time cu contracte individuale de muncă. Colaborăm cu șase corespondente pentru rubrici tematice (vrem să mărim această listă) cărora le cumpărăm drepturile de autor pentru produsele realizate. Ocazional, mai semnăm contracte de scurtă durată cu freelanceri pentru diverse proiecte (dacă lucrezi în media și în domeniul creativ, hai să facem cunoștință pentru ca să apelăm mai târziu cu oferte).
În echipa noastră mai avem nevoie de:
# un manager social media (deschidem apel în curând);
# un reporter social media (am închis apelul, degrabă facem selecția);
# un editor video (deschidem apel în curând);
# un director financiar (deschidem apel în curând);
# un vânzător (apelul e deschis și e aici);
# un corector în limba rusă (am închis apelul, degrabă facem selecția).
N.B.: nu căutăm reporteri momentan, dar hei, dacă scrii bine, îți facem loc în echipă!
Cum muncim
În acest an, #diez își dorește să fie un angajator mai bun decât a fost. Vrem să respectăm mai mult timpul și echilibrul de viață al jurnaliștilor și jurnalistelor din echipă, având în vedere că programul de muncă obișnuit al unui jurnalist de știri este de obicei cu limite neclare, cu weekenduri pline, cu nopți de gardă, cu dimineți începute foarte devreme, în special în perioadele de criză care nu au lipsit în ultimii ani. Din acest motiv, am făcut restructurări importante la nivelul orarului de lucru și al condițiilor de recuperare a timpului extra petrecut la muncă. Pandemia și războiul ne-au obosit atât de mult, încât în acești ani am realizat lucruri importante despre cum și cât muncim. Suntem siguri că acest lucru va afecta calitatea produselor noastre. Spre bine, desigur.
Brandul vizual
Cei care ne știu cunosc logoul nostru, mai multe nuanțe de albastru și mov, cu accentul principal pe mov. Cu ajutorul echipei creative de la Piko, am dat un suflu nou brandului nostru vizual. Din tot amestecul, am decis să luăm direcția albastrului electric ca nuanță principală. Culoarea vorbește despre prospețimea pe care vrem să o aducem conținutului nostru în continuare și despre viața pe care o punem zi de zi în eforturile noastre.
Așadar, direcția noastră de a scrie pentru tineri nu pleacă nicăieri. Dimpotrivă, vrem să facem mai mult și mai bine în acest sens, vrem să ne conturăm nișa mai bine și mai clar, vrem să ajungem la mai mulți tineri din țară și din diasporă și să le fim mai mult decât am fost, un ghid util în fiecare zi, iar prin asta să le îmbunătățim viața, cu un semiton mai sus.
Vom face asta în continuare alături de o echipă foarte tânără, probabil cea mai tânără echipă de pe piața media din Moldova. Le dăm lor încrederea să ia decizii, îi susținem să crească brandul #diez așa cum simt și văd și sperăm că și voi, cititorii, colegii de breaslă, partenerii, clienții și donatorii noștri să ne susțineți în acest efort, prin încrederea de a fi alături de noi în aceste decizii îndrăznețe!
Un an bun să avem cu toții!