(foto) Andrian Zadic, tânărul care a luat patru de 10 la bac: „Pentru mine a fost important să mă aflu într-un mediu productiv”

zadic
Foto:Andrian Zadic/arhivă personală

Pentru absolvenții de liceu, susținerea examenului de bacalaureat reprezintă o etapă foarte importantă. Chiar dacă mulți își doresc să obțină o notă trecătoare, o bună parte dintre absolvenți aspiră la note cât mai mari. Fericirea și sentimentul de mândrie se manifestă mult mai intens atunci când află că au obținut patru de 10 la examenele de bacalaureat. Unul dintre ei este Andrian Zadic, absolvent al Liceului Teoretic Republican „Aristotel” din Capitală.

Andrian a susținut probele de examen la limba și literatura română, la matematică, iar de la examenele la limba engleză și chimie a fost scutit, deoarece a primit „10” din oficiu. Pentru a fi eliberat de la examenul la limba engleză, a obținut un certificat internațional de cunoaștere a limbii străine –Cambridge (nivelul C1) –, iar la chimie a fost scutit, deoarece a obținut locul 2 la Olimpiada Republicană la Chimie. Datorită acestei performanțe, a ajuns în Lotul Olimpic Național și urmează să reprezinte Republica Moldova la Olimpiada Internațională de Chimie din acest an.

„Prietenii mi-au comunicat vestea îmbucurătoare”

Andrian spune că a aflat că este unul dintre elevii cu patru de 10 în momentul în care era la festivalul „Kaleidoscop”, înconjurat de prietenii săi. „Ei au fost cei care mi-au comunicat vestea îmbucurătoare, iar strigătele mele de fericire și felicitările lor s-au armonizat perfect cu muzica de pe fundal, astfel încât să-mi creeze o seară cu adevărat memorabilă. Cât despre așteptările mele, pot spune că eram convins de succesul meu la examenul de matematică, întrucât eram încrezător în abilitățile însușite pe parcursul celor trei ani de liceu. În plus, imediat după finalizarea examenului, am comparat rezultatele mele cu cele ale colegilor, care au și coincis. Limba română, pe de alta parte, a fost disciplina la care eram sceptic în privința rezultatelor iminente. Am întâmpinat dificultăți în decursul studierii acestei discipline, însă mai aveam o picătură de speranță.”

„Am muncit sistematic și nu simțeam că orele suplimentare sunt necesare”

Fiind avantajat de faptul că a trebuit să susțină doar două examene, pregătirea propriu-zisă a fost, în opinia sa, de scurtă durată. A durat mai puțin de trei săptămâni. „Volumul meu de studiu a fost mai redus, deoarece am mers doar la două examene. Sau, de facto, l-am distribuit uniform pe parcursul întregului an școlar. Am învățat independent, fiind îndrumat doar de indicațiile profesorilor mei, căci am muncit sistematic și nu simțeam că orele suplimentare sunt necesare.”

Sursă: Andrian Zadic/arhivă personală

„Planificarea timpului este indispensabilă”

Andrian este de părere că pentru a susține cu brio examenele de bacalaureat, este fundamentală o pregătire în avans, nu una care se concentrează spre finalul clasei a XII-a. „Pentru mine a fost important să mă aflu într-un mediu productiv, înconjurat de colegi la fel de ambițioși și perseverenți, cu un scop comun, motivându-ne reciproc și menținând un schimb de informații continuu. În mod evident, planificarea timpului este indispensabilă, fiindcă în perioada de pregătire este necesar să-ți dedici o bună parte din timp pentru acest scop.”

De altfel, tânărul consideră că anume lipsa de timp este și principala provocare cu care se confruntă majoritatea absolvenților de liceu. „Atunci când crezi că timpul îți oferă un anumit confort, ești exact la un moment distanță de numărătoarea inversă până la primul examen. Cu toții ne dorim să obținem note maxime la testele finale, să învățăm coregrafia pentru dansul absolvenților, iar timp pentru bac nu prea mai rămâne. Totodată, simțim presiunea așteptărilor profesorilor și ale oamenilor dragi, iar frica de a eșua ne limitează randamentul și eficiența.”

O altă provocare cu care se confruntă absolvenții de liceu este lipsa energiei îmbinată cu un sentiment de nostalgie, întrucât, după un an solicitant, absolvenții sunt nevoiți să continue să muncească, în timp ce colegii mai mici deja savurează gustul verii.

Sursă: Andrian Zadic/arhivă personală

„Viitorilor absolvenți de liceu le recomand să-și identifice lacunele și să lucreze asupra lor”

Pentru cei care urmează să susțină examenul de bac în viitor, Andrian Zadic îi asigură că bacalaureatul nu este o încercare ce nu poate fi depășită, atât timp cât conștientizează importanța acestor examene și capacitățile lor de a le înfrunta. „Le recomand să-și identifice lacunele și să lucreze asupra lor prin exersare continuă, mai exact prin rezolvarea subiectelor din anii precedenți – strategie care s-a dovedit a fi eficientă pentru mine. În plus, este esențial să fii încrezător în forțele proprii, să nu-ți lași contaminată gândirea de toate insecuritățile care par a se dubla în situațiile stresante.”

Tânărul ne-a dezvăluit că își va urma studiile în domeniul chimiei și al ingineriei chimice, fie în România, fie într-o țară în care va putea studia în limba engleză. „Rezultatele examenului de bacalaureat îmi demonstrează, din nou, că am dobândit cunoștințele pe care le poate oferi sistemul nostru de învățământ, iar pentru a progresa, simt nevoia de a creștere nivelul de dificultate al studiilor”, a concluzionat acesta.

Taguri: #BAC 2023
Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Ana Mărgineanu
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente