Secția „Memoria Chișinăului” a publicat o serie de fotografii cu soprana Maria Bieșu. Acestea fac parte dintr-un set de cărți poștale de la editura „Timpul”, scoase la tipar în 1981. Privindu-le, veți descoperi cele mai renumite roluri jucate de celebra artistă.
Floria Tosca („Tosca”, Giacomo Puccini)
![](https://diez.md/wp-content/uploads/2023/05/biesu1.webp)
Floria Tosca este rolul la care Maria Bieșu a muncit până la uitare de sine, fiind parte din piesa de debut a cântăreței. A interpretat rolul Floriei Tosca în peste 200 de spectacole.
Aïda („Aïda”, Giuseppe Verdi)
![](https://diez.md/wp-content/uploads/2023/05/biesu2-1-620x935.webp)
„Aïda e rolul care diferă de celelalte nu doar ca expresie fizică. A trebuit să înțeleg și să mă pătrund de starea ei de spirit, să mă transformer în ea.”
Deși exteriorizată într-un mod mult mai static decât alte personaje, Aïda întruchipată de Maria Bieșu își dezvăluie prin voce firea puternică și pătimașă. Din punct de vedere vocal, Aïda reprezintă o victorie a Mariei Bieșu.
Tatiana („Evghenii Oneghin”, Piotr Ilici Ceaikovskii)
![](https://diez.md/wp-content/uploads/2023/05/biesu3-620x949.webp)
Tatiana este una din eroinele și caracterele foarte dragi Mariei Bieșu. Firea hotărâtă, firească, sinceră a Tatienei a inspirat-o.
Despre acestă operă, Ceaikovskii spunea: „Dacă vreodată o muzică a fost compusă cu avant nestăvilit, cu dragoste față de subect și față de personaje, aceea e muzica din «Oneghin»”. Maria Bieșu a înțeles perfect mesajul compozitorului, interpretând rolul cu o sinceritate profundă.
Madama Butterfly („Madama Butterfly” sau „Cio-Cio-San”, Giacomo Puccini)
![](https://diez.md/wp-content/uploads/2023/05/biesu4-620x942.webp)
Cio-cio-san este cartea de vizită a cântăreței. La Concursul Internațional de Canto Miura Tamaki (Tōkyō, Japonia) Maria Bieșu obține titlul de cea mai bună Cio-Cio-San. În acest rol, Maria Bieșu cucerește prin vocea-i sublimă, dar și prin prezența scenică de un firesc ireproșabil.
Mimi („Boema”, Giacomo Puccini)
![](https://diez.md/wp-content/uploads/2023/05/biesu5-620x942.webp)
„Prin Mimi, Maria Bieșu a scos la iveală un personaj de o tandrețe ireproșabilă. Ea a creat o Mimi cu chip gingaș, de un lirism fascinant, înnobilată de o voce în stil Renoir, care emană o lumină blândă cu nuanțe sidefii”, spunea scenarista și muzicologa Elena Vdovina.
Iolanta („Iolanta”, Piotr Ilici Ceaikovskii)
![](https://diez.md/wp-content/uploads/2023/05/biesu6.webp)
Iolanta cucerește prin neobișnuita eleganță a vocalizelor, prin tehnica filigranată, prin ținuta scenică a primadonei. Maria Bieșu părea înveșmântată nu doar în haina timpului redat prin mesajul operei, dar și teleportată, grație dăruirii părtinitoare, într-o altă dimensiune a universului în care dăinuia doar sublimul.
Leonora („Trubadurul”, Giuseppe Verdi)
![](https://diez.md/wp-content/uploads/2023/05/biesu7-620x949.webp)
Maria Bieșu considera că acest rol a fost creat special pentru ea. Vocea și firea ei artistă s-au sincronizat perfect cu mesajul operei. Celebra cavantină a Leonorei este interpretată spectaculos.
Norma („Norma”, Vincenzo Bellini)
![](https://diez.md/wp-content/uploads/2023/05/biesu8-620x928.webp)
Norma a fost visul din tinerețe al Mariei Bieșu. Era conștientă că un asemenea rol poate fi interpretat doar de marile voci și de mari actrițe. În final, Maria Bieșu a reușit să contureze un chip dramatic memorabil. „Norma” a fost un spectacol senzațional, care a reprezentat un adevărat triumf.
„Publicul, prin aplauze, m-a făcut să înțeleg că sunt apreciată și la mine acasă, ceea ce este foarte important pentru un om de creație. Norma mi-a adus consacrarea. Prin acest persoanaj vocea mea a spus tot ce a putut să spună”, afirma artista.
Turandot („Turandot”, Giacomo Puccini)
![](https://diez.md/wp-content/uploads/2023/05/biesu9-620x949.webp)
Turandot și Liu – două roluri în cadrul aceluiași spectacol! Ambele personaje fiind deosebite și inconfundabile. Maria Bieșu a reușit să contureze pentru fiecare dintre aceste două caractere feminine o expresie scenică neasemuită.
„A fost nevoie să-mi imaginez și să simbolizez – prin gesturi, mimică și voce – trufia și aroganța, dar și înțelepciunea”, spunea Maria Bieșu.
Iaroslavna („Cneazul Igor”, Aleksandr Glazunov, Aleksandr Porfirievici Borodin și Nikolai Andreevici Rimskii-Korsakov)
![](https://diez.md/wp-content/uploads/2023/05/biesu10.webp)
![](https://diez.md/wp-content/uploads/2023/05/biesu11.webp)
![](https://diez.md/wp-content/uploads/2023/05/biesu13-620x936.webp)
![](https://diez.md/wp-content/uploads/2023/05/biesu12-620x389.webp)
Maria Bieșu s-a născut la data de 3 august 1935 în localitatea Volintiri, raionul Ștefan Vodă. Aceasta a debutat ca solistă în cadrul formației de muzică populară Fluieraș, cu piesa „Struguraș de pe colină”, la un concurs raional, alături de celebrii artiști – Tamara Ciobanu și Serghei Lunchevici.