Cu ceva timp în urmă am dat startul unui jurnal de liceu, prin intermediul căruia mi-am propus să scot la iveală confesiunile mai multor absolvenți de liceu. Astfel, următoarea protagonistă a jurnalului este Felicia Istratii. Tânăra a avut așteptări mari în legătură cu viața de liceu, deseori imaginându-și că va fi ca în filmele americane. Însă realitatea s-a dovedit a fi alta și Felicia s-a convins destul de rapid că așteptările ei au fost nerealiste.
# Începutul anilor de liceu. Așteptări, emoții și relațiile cu oamenii din jur
„Așteptările mele legate de viața de liceu erau precum cele din filmele americane cu adolescenți. Pe scurt, visam la găști rebele, care să reușească să «mute» lumea din loc și, în același timp, să se bucure de o bună reușită academică. Realitatea însă a fost alta, iar așteptările s-au dovedit nerealiste”, susține Felicia.
Primul an de liceu al absolventei a fost în mare parte petrecut în fața calculatorului, online. O experiență interesantă, dar care a lipsit-o de multe activități și proiecte în care și-ar fi dorit să se implice. Astfel, primul an de liceu al Feliciei a fost unul monoton, cu puține amintiri, dar cu multe emoții pentru această nouă etapă din viață. „Singurele lucruri pe care mi le amintesc sunt microfonul, camera și colegii văzuți doar în pătratul îngust din conferințele online. Școala online, cel puțin pentru mine, a fost o experiență neobișnuită, întrucât mereu mi-am dorit să experimentez homeschoolingul”, a adăugat Felicia.
# „M-am regăsit în profilul pe care l-am ales”
Felicia a urmat profilul umanistic și nu a regretat pentru nicio secundă alegerea făcută. Fiind pasionată de studierea limbilor străine, ea a fost încântată să petreacă ore în șir citind cărți. Totodată, tânăra recunoaște că a avut suficient timp pentru a se implica în cadrul activităților de voluntariat. „M-am regăsit în profilul pe care l-am ales. Mă bucur mult că profilul umanistic mi-a oferit suficientă diversitate, că m-a încurajat să-mi explorez creativitatea, dar și că nu a fost solicitant, astfel încât să reușesc să am timp și pentru alte activități.”
„«Liceu, – cimitir / Al tinereții mele!»”
„«Liceu, – cimitir / Al tinereții mele!» Prima dată când am citit poezia lui Bacovia, m-am întrebat dacă liceul nu s-a transformat și pentru mine în cimitirul tinereții. Acum, la sfârșitul anilor de liceu, pot afirma cu certitudine că, în pofida încercărilor și obstacolelor, a fost o periodă plină de conștientizări și amintiri frumoase de care îmi va fi cu adevărat dor”, afirmă Felicia. Pentru ea liceul a fost despre echilibru. Pe unde monoton, pe unde solicitant, dar în esență – o experiență ce a reușit să o maturizeze frumos, fiind perioada în care a conștientizat că devine adultă în adevăratul sens al cuvântului.
Absolventa recunoaște că nu a învățat mereu din plăcere sau chiar sistematic. A avut și ea, de altfel ca orice alt licean, momente în care nu și-a făcut temele pentru acasă, în care a luat o notă mică sau în care nu s-a pregătit pentru o evaluare. Totuși, a încercat, de fiecare dată, să prioritizeze cunoștințele sale și reușita academică.
Cu siguranță, eleva va ține minte sesiunile lungi de învățat din perioada tezelor, care au fost, de fiecare dată, atât de stresante. „Cel puțin pe mine pregătirea pentru tezele semestriale m-a ajutat să învăț să-mi planific mai bine timpul, să-mi controlez emoțiile și să găsesc formula potrivită pentru a memora cel mai eficient informația”, explică Felicia.
# Pregătirile pentru examenele de bacalaureat
Încă de la începutul anului școlar, atunci când se gândea sau vorbea despre examenele de bacalaureat, emoțiile începeau să o copleșească. Felicia spune că lucrurile nu prea s-au schimbat de atunci, chiar dacă este scutită cu 10 din oficiu de la două examene (cel de limba engleză și cel de limba și literatura română).
„Am început pregătirile încă din septembrie, astfel încât să reușesc să recapitulez toate noțiunile și subiectele fără a fi presată de timp. Tot de atunci am reușit să-mi adun resursele din care urma să mă pregătesc, fie că erau niște caiete cu exerciții de rezolvare sau ghiduri cu noțiuni și teme structurate în tabele/scheme”, povestește Felicia.
Pentru examenul la limba și literatura română tânăra recomandă caietele de teste, întrucât acestea conțin repere teoretice și exemple de formulări a sarcinilor în stilul examenului de bac, iar pentru examenul disciplinei la solicitare, în cazul ei chimia, resursele de bază sunt compediul la chimie și ghidul cu teste și exerciții. De asemenea, eleva a prioritizat exersarea prin rezolvarea testelor din anii precedenți.
„Consider că tot secretul reușitei constă în învățarea și pregătirea sistematică alături de o planificare corespunzătoare”, a adăugat Felicia.
# „Să trăiți din plin această perioadă”
Felicia a formulat câteva recomandări pentru viitorii liceeni. „Sfatul meu este să încercați de toate. Să faceți cât mai multe amintiri și să trăiți din plin această perioadă, pentru că timpul nu ține cont de planurile noastre. Țineți minte că liceul nu este doar despre tezele semestriale sau despre examenele de bac. Încercați să vă cunoașteți mai mult, să vă implicați în cât mai multe activități de voluntariat, în concursuri și în olimpiade, să investiți în dezvoltarea voastră și să vă prioritizați. Învățați. Chiar dacă pe moment unele note sau materii par nesemnificative, nu știți cum se schimbă lucrurile în viitor. Liceul e ca o călătorie ce vă maturizează și vă învață să vă cunoașteți mai bine.”