Examenul de bacalaureat este o etapă importantă pentru fiecare licean. În febra pregătirilor pentru „testul maturității”, elevii sunt în căutarea resurselor care i-ar putea ajuta să treacă cu brio de acesta. Pentru că niciodată nu este prea târziu să începi pregătirile pentru bac, echipa #diez a realizat o serie de materiale în care vă oferim modele de rezolvare a exercițiilor care se regăsesc în examen pentru a reuși să evitați cele mai comune greșeli și să acumulați punctajul maxim.
În acest articol puteți vedea exemple de rezolvare a exercițiilor pentru examenul la limba și literatura română, oferite de Doina Lupu, profesoară la Centrul de Excelență în Informatică și Tehnologii Informaționale din Chișinău.
Rescrierea din lista propusă a unui sinonim și argumentarea acestuia
De exemplu, în cazul în care candidatului i se propune să găsească un sinonim pentru lexemul „liniștit” din versul „Răsaie luna liniștit…” (Mihai Eminescu, „Să fie sară-n asfințit”) din șirul propus: lin, cuminte, negălăgios, un răspuns posibil ar fi:
Am ales, din șirul propus, sinonimul „lin”, deoarece se potrivește contextului. În tabloul romantic al înserării apare lin luna personificată, care transfigurează cu razele ei întregul peisaj terestru.
Notă: dacă ai identificat sinonimul, plasează-l, imaginar, în context, să te asiguri că se potrivește semantic textului. Vei respecta și forma paradigmatică a cuvântului propus.
Model de comentare a unei figuri de stil
Să presupunem că ți se cere să comentezi o comparație dintr-o operă lirică, de exemplu „Virtuți pământești / aduni ca o rodie…” (Lucian Blaga, „Mică odă unei fete”).
Răspuns posibil: comparația din versurile de mai sus s-a construit prin asocierea tinereții cu fructul rodiei. Aceasta definește liric tinerețea ca o vârstă a împlinirii, a maturizării, a desăvârșirii. Poetul apelează la comparație, întâlnită și în limbajul biblic, cu fructul rodiei care e un simbol al abundenței, ce sugerează acumularea de energii roditoare.
Notă:
# primul pas – numește corect figura de stil;
# al doilea pas – numește procedeul prin care s-a construit;
# al treilea pas – stabilește sugestia contextuală.
Model de comentare a unui motiv literar în raport cu același motiv literar din alt text
De exemplu, ți se cere să identifici și să comentezi motivul condiției efemere a ființei umane din versurile: „Strivit între logica misterioasă / a vieții / și logica misterioasă a morții, / sunt terenul de luptă. / Au rămas din mine / doar ochii, să vadă și să se îngrozească.” (Marin Sorescu, „Spectator”).
Răspuns posibil: în această strofă este valorificat motivul condiției efemere a ființei umane. Omul este perceput de eul liric ca ființă perisabilă, supusă bolii și morții. Acest motiv armonizează cu ipostaza eului liric de martor lucid, conștient de fragilitatea sa, de efemeritatea sa. Acest motiv e valorificat și în textul liric „Trei fețe” de Lucian Blaga, în „Steaua de vineri” de Grigore Vieru.
Cum argumentăm apartenența textului la genul epic sau liric
Dacă ți se cere să argumentezi apartenența textului „Ecou de romanță” de George Bacovia la genul liric, poți oferi următorul răspuns.
#1. Prezența eului liric. Mărcile eului liric sunt verbele și pronumele la persoana I: „am așteptat”, „de mine”.
#2. Exprimarea directă a trăirilor eului liric: de așteptare, de regret.
#3. Limbajul operei lirice este plastic, afectiv, concentrat și sugestiv.
Model de comentare a unui simbol
De exemplu, în textul „Ecou de romanță” de George Bacovia există mai multe simboluri. În acest text liric fiecare anotimp este un simbol și sugerează, prin intermediul schimbărilor din natură, un stadiu al așteptării zadarnice. De exemplu, primăvara, prin cerul senin, sugerează ideea poetică a speranței luminoase, a încrederii că iubirea se poate împlini.
Reguli de care ținem cont la realizarea unui text funcțional
#1. Utilizarea structurii specifice CV-ului/cererii/invitației/procurii/anunțului.
#2. Valorificarea conținutului legendei.
#3. Respectarea normelor ortografice și punctuaționale ale limbii române literare.
Reguli de care ținem cont la argumentarea stilistică a semnelor de punctuație, a verbelor la diferite timpuri
#1. Dacă absolventul trebuie să interpreteze valoarea stilistică a unui semn de punctuație, mai întâi e necesar să citească cu atenție textul și să încerce să identifice niște valori stilistice ale acestuia. De exemplu, semnul interogării din replicile personajului Alexandru din opera „Visul unei nopți de iarnă” de Tudor Mușatescu: „Alexandru: Un autograf? De la mine?”.
Răspuns posibil: semnul întrebării marchează finalul unui enunț interogativ, sugerează și un element paraverbal. Tonul pe care este rostită replica scoate în evidență atitudinea de surprindere sinceră a lui Alexandru atunci când Maria îi spune că s-au mai întâlnit și chiar i-a acordat și un autograf.
#2. Interpretarea valorii stilistice a verbelor la imperfect dintr-un fragment din romanul „Clopotnița” de Ion Druță.
Răspuns posibil: imperfectul este un aspect al timpului trecut, al modului indicativ; arată o acțiune trecută și neterminată. Verbele la imperfect „veneam”, „culegeam”, „ascultam”, „adunam” au caracter evocator și marchează continuitatea acțiunii. Autorul dramatic conturează astfel tumultul gândurilor lui Jeannette legate de viitorul ei, de dragostea ei. Aceste verbe mai marchează și evoluția lumii interioare a personajului feminin, Jeannette.
Reguli de care ținem cont la elaborarea eseului
# Citește cu atenție cerințele.
# Respectă structura textului argumentativ.
# Respectă normele ortografice și de punctuație ale limbii române literare.
# Formulează clar ipoteza – un adevăr general valabil despre tema în discuție. Exprimă-ți și opinia proprie în legătură cu această ipoteză. Poți folosi conectorii: „în opinia mea”, „eu consider că”, „eu cred că”.
# Dezvoltă argumentele folosind conectorii logici: „în primul rând”, „în al doilea rând” sau „pe de o parte”, „pe de altă parte”.
# Formulează clar concluzia reluând ipoteza și rezumând argumentele. Folosește conectorii: „în concluzie”, „prin urmare”, „așadar”.
# Citește, recitește și corectează textul scris de tine. Nu uita: textul tău trebuie să respecte structura: ipoteză, argumentare, concluzie.
Caiete auxiliare pe care le puteți consulta pentru un proces de pregătire mai eficient
# „Teste sumative pentru bacalaureat la limba și literatura română”. Prețul caietului este de 49 de lei.
# „Teste pentru examenul de bacalaureat la limba și literatura română”. Prețul caietului este de 56 de lei.
În acest articol puteți vedea orarul pentru pretestările de la bacalaureat din acest an.
În acest articol puteți vedea care sunt testele de exersare pentru sesiunea de examene din acest an.
Vedeți aici cronologia examenului de bac: când se fac testele, când se controlează și când se eliberează diplomele.
Dacă dorești să fii mereu la curent cu știrile actualizate despre bacalaureat, ești mereu binevenit(ă) și pe canalul nostru de Telegram.
Echipa #diez este alături de absolvenții liceelor în fiecare an și aduce informații utile despre examenele de bac. Dacă te numeri și tu printre tinerii care au de susținut în acest an bacalaureatul, îți sugerăm să urmărești acest tag special de pe #diez pentru a fi la curent cu toate noutățile despre examen.