Chiar dacă este greu de crezut, uneori o problemă poate fi acceleratorul dezvoltării. Pentru unii oameni, găsirea soluțiilor la probleme reprezintă oportunități de a ieși din zona de confort. Traian Chivriga este mentor și fondator la XY Partners. A studiat Economia Globală și Management la Jacobs University Bremen, iar acum lucrează în Moldova și înregistrează rezultate frumoase. A activat în mai multe organizații – precum Vintage, UnArtOraș, Ignite Chisinau, iHUB – și a lansat programul pentru start-upuri XY Accelerator powered by Tekwill.
Traian are o pasiune deosebită pentru rezolvarea problemelor, spune că i se trage încă din copilărie, când mergea la olimpiade de matematică și încerca să identifice metode de rezolvare pentru probleme extrem de complicate. De-a lungul timpului, a înțeles că dorește să-și transforme pasiunea într-o profesie. Astfel, a ajuns să studieze domeniul afacerilor la universitate, unde a învățat să soluționeze business case-uri.
„Văd antreprenoriatul ca pe o structură prin care un fondator găsește o problemă și spune că o să dezvolte o soluție, iar oamenii o să-i plătească bani pentru această soluție. Statul tot soluționează probleme, dar antreprenorii o fac mult mai repede și mai ușor. Pe mine mă pasionează componenta de a găsi soluții pentru probleme megacomplicate.”
Pe lângă faptul că universitatea l-a învățat să fie politicos, responsabil și să nu copieze, experiența internațională i-a lărgit orizonturile, i-a întărit gândirea critică și i-a oferit lecții valoroase despre diversitatea culturală. Traian spune că, atunci când a avut ocazia să interacționeze cu oameni de diferite culturi, a conștientizat că există mai multe viziuni despre un anumit obiect sau despre o anumită idee.
„Prima mea experiență de a cunoaște alți oameni a fost la Competiția Internațională de Dezbateri, prin 2009 sau 2008. Am reprezentat Republica Moldova și atunci am văzut pentru prima dată ce înseamnă să fii într-un club de oameni foarte diferiți. Atunci am înțeles că fiecare vede lucrurile diferit. Asta am înțeles și la universitate. Nu există o singură cultură, sunt multiple culturi și perspective legate de un singur lucru. Atunci când tu vezi că persoana înțelege un aspect într-un mod diferit, prima impresie este că ceva este greșit în sistemul ei de gândire. Cei care nu au fost în alte țări au o probabilitate mult mai mare să se uite puțin rasist la alte culturi și la alți oameni. Experiența mea de peste hotare m-a învățat că nu există o perspectivă corectă, că sunt multiple perspective corecte. Am înțeles că nu totul este alb și nu totul este negru, uneori e gri și trebuie să schimbi lentilele culturale și să vezi anumite situații altfel.”
Cu toate că la început ar putea fi greu, Traian subliniază faptul că este important ca antreprenorii să iasă din țară, întrucât aceștia trebuie să dezvolte o viziune mai amplă asupra proceselor care au loc în lume, iar studiile sunt un prim pas ce ajută să explorezi diferite lumi.
„Cu cât mai repede un antreprenor iese din țară, cu atât mai repede el este predispus pentru a vedea noi clienți, pentru a vedea noi strategii de captare a pieței, pentru a găsi parteneri, colegi sau investitori. Noi nu mai trăim în Moldova, noi trăim pe planeta Pământ. Putem călători și putem opera în multe lumi. Studiile trebuie să fie folosite ca un instrument de învățare și creștere.”
Dezvoltarea capacităților profesionale este doar o parte a perioadei de studenție. Traian ne-a povestit că la universitate a format conexiuni cu oamenii, iar socializarea și integrarea sunt etape semnificative.
„Nu trebuie să te ascunzi de oameni, trebuie să faci cunoștință cu comunitatea de acolo și să petreci alături de ei toate nopțile și toate zilele, chiar dacă o să-ți fie greu. Așa dezvolți prietenii care vor dura foarte mult.”
„Dorul de casă m-a făcut să revin în Republica Moldova”
Principalul motiv pentru care Traian a revenit acasă a fost dorința de a se reuni cu persoanele apropiate și cu locurile care îl fac fericit. El precizează că oportunitățile din străinătate nu au valoare dacă nu te simți împăcat.
„Dorul de casă m-a făcut să revin în Republica Moldova. Fiecare persoană care trăiește în străinătate și nu este înconjurată de familie se simte singură. Te simți bine acolo unde sunt frații, surorile și prietenii. Oamenii, de obicei, se simt foarte fericiți în locul în care s-au născut. Din perspectivă profesională, cea mai deșteaptă decizie ar fi fost să rămân în străinătate, dar pentru mine aceasta avea să fie una dintre cele mai mari greșeli. Eu nu găsesc un loc mai frumos și mai plăcut pentru trai decât orașul Chișinău. Dacă te simți bine, tu poți crea. Nu sugerez oamenilor să rămână acolo unde ei nu se simt bine pentru bani sau pentru alte beneficii.”
În Republica Moldova, prin diverse proiecte, Traian a contribuit la îmbunătățirea situației artiștilor. El menționează că în continuare nu avem o piață a artei, însă datorită start-upului pe care îl crease, unii artiști au beneficiat de resurse financiare.
„Am lansat un start-up care se numea Vintage. Dădeam în chirie și vindeam lucrări de artă. Am ajutat o bună parte dintre artiști să câștige niște bani, dar nu am schimbat lucruri semnificative. Este important să nu acționezi cu ideea că tu o să schimbi ceva fundamental. Trebuie să gândești la nivel de problematică. Uneori, antreprenorii soluționează probleme pe moment, dar nu reușesc să le elimine. Datorită Vintage, mulți artiști și lucrările acestora au rămas acasă.”
Proiectul Vintage a motivat oamenii să fie interesați de obiecte de artă. Astfel, în cadrul „UnArtOraș” au fost create lucrări cum ar fi „Lasă jălea” sau covorul de pe strada 31 August, care deja fac parte din viața Chișinăului.
Din activitatea de antreprenor, Traian Chivriga a extras multe lecții care l-au motivat să fondeze XY Partners. XY este o instituție educațională creată de oameni din comunitate. Mentorii sunt persoane din Republica Moldova care învață viitorii antreprenori și îi ajută să-și lanseze afacerile.
„Eu acum sunt mai mult mentor decât antreprenor. Prima mea companie se ocupa cu vânzarea de artă și cu lucrări de artă. Am călcat pe foarte multe greble la timpul meu. M-am întrebat de ce alții ar trebui să repete greșelile mele și de aici a pornit XY. Noi ajutăm antreprenorii să treacă prin această etapă de început mult mai ușor. Sentimentul de familie este trăsătura ce face ca XY Partners să difere de alte companii. Empatizăm foarte mult antreprenorii noștri.”
La XY Partners, o atenție deosebită este acordată educației antreprenoriale pentru femei. Traian ne-a explicat că o bună parte dintre femei nu au posibilitatea de a trăi liber și nu au încredere în propriile forțe. Programele de accelerare pentru femei au menirea de a crea un mediu favorabil și sigur pentru dezvoltarea acestora.
„În Republica Moldova avem foarte multe femei care nu-și permit să trăiască o viață normală, pentru că bărbații lor le asupresc. Am observat asta prin frica de a se înregistra la programele noastre. Primul nostru program de accelerare a avut 80 % bărbați și 20 % femei. Femeile credeau că nu vor reuși, pentru că nu vedeau alte femei antreprenoare care să participe. Acasă li se spune că nu vor reuși, din motiv că au copii și multe alte chestii. Am început să dezvoltăm programe speciale pentru femei și rata de înregistrare s-a schimbat. Avem 60 % femei și 40 % bărbați. Multe femei au reușit să dezvolte programe care sunt vizibile și care aduc bani, respectiv alte femei au fost inspirate.”
„Fiecare om poate învăța prin propriile greșeli”
Traian încurajează oamenii să nu se lase răpuși de frică și să lanseze afacerile la care visează. El a explicat că experiența este cel mai bun dascăl. Dacă dorința de a obține un rezultat este intensă, omul o să treacă peste toate obstacolele. Educația antreprenorială nu este obligatorie, dar te poate ajuta să parcurgi anumite etape mai ușor.
„Fiecare om poate învăța prin propriile greșeli. Noi vedem educația antreprenorială ca pe un automobil care poate să te ducă mult mai rapid din punctul A în punctul B. Programele noastre sunt instrumente prin care antreprenorii pot să se activeze mai rapid decât ar face-o singuri. La finalul programului de accelerare sau de incubare, antreprenorul o să înțeleagă mai bine cum lucrează piața și cum trebuie să dezvolte un produs.”
Dacă vrem ca antreprenorii să crească și să genereze rezultate îmbucurătoare, ar trebui să promovăm creativitatea, inovarea și activitățile independente încă din copilărie. Totodată, Traian subliniază că oamenii de afaceri au nevoie de mai multă libertate.
„Trebuie să fie studiată educația antreprenorială la școală. Avem nevoie de condiții prielnice ca oamenii să nu se teamă să facă antreprenoriat. Tot ce ține de aparatul de control al statului trebuie să fie foarte limitativ la nivel de ce poate să facă un antreprenor. El să poată lansa afacerea fără multe taxe, controale și birocrație.”
Antreprenoriatul în Republica Moldova și recomandări pentru tineri
Există o percepție comună în rândul tinerilor plecați în străinătate că în Republica Moldova sunt puține oportunități de dezvoltare. Potrivit datelor BNS, în anul 2019, autoritățile au înregistrat aproximativ 155 322 de emigranți. Totuși, Traian spune că Republica Moldova este la o etapă mai bună și că tinerii pot crește din punct de vedere profesional.
„Eu nu cred că în Republica Moldova a fost vreo zi mai bună decât astăzi. În trecut, mereu a fost mai rău. Noi avem internet, discutăm despre start-upuri, avem cinematografe, mergem la teatru independent. Antreprenorii creează, societatea lucrează și oricine poate crea ceva valoros acolo unde se simte bine.”
Chiar și pe timp de criză, compania XY Partners continuă să crească și își propune scopuri mari. Traian Chivriga a menționat că se încearcă promovarea produselor nu doar pe piața internă.
„Ne propunem să educăm 200 de antreprenori până la sfârșit de an. Cel puțin 10 antreprenori să ridice investiții și să dezvolte produse internaționale. Tindem să construim produse care să fie disponibile și pe piețele externe. EduCiber, Floral Soul sunt disponibile în România. Teleport Travel este în vreo 10 locații. Avem multe companii în portofoliul nostru care sunt active în piețele regionale.”
Dacă doriți să fiți satisfăcuți din punct de vedere profesional și să aveți succes acasă, cel mai important este să aveți curaj și să fiți dornici de a învăța. Traian le-a recomandat tuturor tinerilor să creadă în ideile lor și să lupte mereu pentru realizarea acestora.
Interviul cu Traian Chivriga a fost realizat în cadrul Moldova Brain Gain – o campanie educațională lansată de #diez și de Ambasada Regatului Țărilor de Jos în Republica Moldova. În cea de a doua ediție, vă prezentăm istoriile mai multor tineri și tinere care au studiat peste hotare, dar s-au întors să profeseze și să schimbe lucrurile acasă.
De asemenea, în cadrul campaniei, vom lansa și un concurs de internshipuri pentru studenți și studente, dar și pentru absolvenți (absolvente) ai (ale) universităților din Regatul Țărilor de Jos. Prin campania Moldova Brain Gain, #diez și Ambasada Regatului Țărilor de Jos în Republica Moldova își doresc să reconecteze studenții și studentele care-și fac studiile în peste hotare cu potențialul și oportunitățile de acasă, încurajându-i/încurajându-le astfel să revină după studii pentru a implementa bunele practici învățate peste hotare, contribuind astfel la schimbări pozitive acasă.