Agenția Națională a Arhivelor a publicat câteva imagini și videoclipuri care fac parte din cadrul expoziției online „Tramvaiul din Chișinău. O filă din istoria transportului public prin prisma documentelor din arhivă”.
Expoziția poate fi vizualizată și în format fizic, la Muzeul de Istorie a Orașului Chișinău, până la data de 15 aprilie.
Apariția tramvaielor pe străzile din Chișinău
În luna aprilie a anului 1888, Duma orășenească a emis o hotărâre, conform căreia în capitala Basarabiei urma să se introducă transportul de tramvai, cu tracțiune mecanică, cum era în acea perioadă, ca mijloc de transport public.
Pentru a face posibil acest lucru, a fost încheiat un contract cu întreprinzătorii particulari, conform căreia se convenea la un termen de exploatare de 42 de ani. Timp de un an atât pe strada centrală Alexandrovskaia (actualmente bd. Ștefan cel Mare și Sfânt) din orașul Chișinău, cât și pe unele străzi adiacente, au fost instalate șine pentru tramvai cu o lungime de șase verste (o verstă = 1 067 de kilometri).
În anul 1895, toată întreprinderea a trecut în proprietatea „Societății anonime a căilor ferate cu tracțiune animală din Chișinău”, care a fost fondată la Bruxelles.
Către 1897, organele de conducere ale capitalei au aprobat proiectul de construcție a unei noi linii de tramvai, care avea drept scop unirea centrului orașului cu Gara Feroviară. Tot în acest anul 1897, un alt oraș din Basarabia, Akkerman, a solicitat acceptul de a introduce transportul de tramvai.
# În 1910 este semnat un nou contract de concesiune a transportului de tramvai din or. Chișinău. În acest an, lungimea drumurilor de tramvai era de 12,5 kilometri, iar numărul vagoanelor în lucru se cifra la 20 de unități. Conform datelor statistice, în decurs de un an, de serviciile transportului de acest gen au beneficiat două milioane de pasageri.
# În anul 1913, a fost pus în circulație primul tramvai electric, iar lungimea totală a traseelor de tramvai era de 14 kilometri. Numărul vagoanelor implicate în transportarea pasagerilor s-a ridicat la 30 de unități. În perioada interbelică transportul de tramvai, în continuare a aparținut Companiei belgiene pe acțiuni, ca ulterior, în anul 1940 aceasta să fie naționalizată.
Dispariția tramvaielor de pe străzile din Chișinău
După cea de-a doua conflagrație mondială, transportul de tramvai își reia activitatea în anul 1946. Lungimea căilor de tramvai ajungea la 17 kilometri, iar numărul de utilizatori a acestui tip de transport s-a ridicat la 9 milioane de pasageri.
Cu toate acestea, prin Hotărârea din 11 mai 1961, Comitetul Executiv al Consiliului Municipiului Chișinău a lichidat gospodăria transportului de tramvai. Argumentul a fost necesitatea de lărgire a străzilor Chișinăului și creșterea ponderii de pasageri pentru transportarea lor cu troleibuzul.
În contextul lichidării transportului de tramvai, Regia de transport a tramvaielor și troleibuzelor a fost reorganizată în Regia de transport de troleibuze, în gestiunea sa fiind trecute toate fondurile financiare predestinate transportului de tramvai.
Mai jos sunt câteva fotografii din cadrul expoziției, care ilustrează tramvaiele din Chișinău.
Mai jos sunt câteva videoclipuri care ilustrează tramvaiele din Chișinău.