25 de piese, 12 măști, cinci linogravuri pe material textil, patru afișe conceptuale, trei obiecte de artă, o compoziție tuș-peniță. Aceste lucrări fac parte din expoziția vernisată de Vlad Caraulan în cadrul prezentării tezei de licență, cea cu care și-a încununat anii de studii petrecuți la Facultatea Arte Plastice și Design, programul de studiu Grafică și Metodologia Instruirii de la Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău.
Vlad a fost ghidat în lumea graficii de domnul Simion Zamșa, acesta fiind primul și unicul care l-a sfătuit să lase toate activitățile de pe lângă universitate și să-și direcționeze atenția spre artă. „Îmi priveam propria lucrare pe care o lăuda profesorul și mi-am zis că dacă un membru al Uniunii Artiștilor Plastici spune că gravura e bună, posibil că ea cu adevărat este bună. Am abandonat activitatea sindicală și limba chineză. Mi-am concentrat toată activitatea în direcția artei.”
După mult timp de practică, tânărul a observat că lucrările sale sunt neobișnuite și speciale, fiind astfel promovat la expoziții de grup. „În primăvara anului III, am vernisat prima expoziție la Drochia, cu genericul «Texturile Sufletului». Ulterior, a urmat expoziția personală în orașul meu natal Florești, «Identitate», apoi «Turnul Rațiunii» la Centrul Cultural Istoric Orheiul Vechi. A patra expoziție – «Chipuri Geometrizate» – s-a desfășurat în cadrul tezei de licență. Ultima expoziție a avut loc la sfârșitul lunii august al anului curent, «Odă Orașului Natal».”
Vlad își amintește de experiența plăcută ce i-a fost oferită în cadrul expoziției comune de la Piatra Neamț, România, unde lucrările sale atârnau alături de creațiile domnilor Tudor Zbârnea, Simion Zamșa, Andrei Castraveț și ale Elenei Karachentseva. „Eu nu urmăream un scop anume, îmi plăcea că munca mea e apreciată, de aceea lucram tot mai mult, până am obținut ceea ce am în prezent. Am căpătat experiența de acum datorită susținerii din partea familiei și a profesorilor”, povestește Vlad.
„Frumusețea ne înconjoară și noi trebuie doar s-o observăm”
„Tehnicile graficii tradiționale presupun multă răbdare și fidelitate în lucrul cu materialul matriței. În dependență de cantitatea muncii depuse și de timpul acordat obținerii stampei vine și recompensa. Pe lângă dibăcie, gravurile solicită și cunoștințe în domeniul compozițional, coloristic și tehnic de imprimare. Posibil că tehnicile grafice solicită maximul sufletului artistic, însă precum am menționat, sunt fără de regrete.”
Vlad spune că principiile școlii Bauhaus presupun simplitate și practicitate maximă. „Datorită faptului că formele geometrice sunt maxim perceptibile de creierul uman, lucrările se întipăresc bine în memorie. Legea dată stă la baza apariției semnelor simbolice, rutiere și a logourilor.”
Vlad explică faptul că tehnica paper mache este relativ ieftină, accesibilă și permite crearea în timpi admisibili a unei lucrări. „Hârtia și cleiul sunt cele mai prietenoase materiale în percepția mea. Ele sunt combinația perfectă dintre duritate și flexibilitate, în plus, formează o imagine tridimensională a compoziției și textură palpabilă.”
Tânărul consideră că micul său experiment a avut succes. „Culoarea portocalie ce semnifică energia pură leagă extremele dihotomismului din interiorul sufletului artistic. Negru și alb, ascuțit și moale, sunt doar câteva dintre contrastele trăite de fiecare dintre noi. Este necesar doar să stabilim la timp valorile general umane și să rămânem oameni până la sfârșit.”
Vlad și-a vernisat a patra expoziție personală, cu genericul „Chipuri Geometrizate”, în incinta UPSC. Formatul expunerii lucrărilor din cadrul tezei de licență a fost astfel neobișnuit, acestea fiind expuse pe holul universității.
Echipa #diez continuă seria de materiale despre tezele de licență inovatoare ale tinerilor și tinerelor care pun în valoare potențialul de transformare a Moldovei în diverse domenii, precum farmaceutica, ingineria, arte plastice și robotică.