Pe 24 martie, Primăria municipiului Chișinău a prezentat public o nouă metodologie de calculare a tarifului pentru călătoria în transportul public. Conform documentului, prețul calculat ar putea fi majorat cu până la 6 lei pentru o călătorie, atât la troleibuz cât și la autobuz.
În cele din urmă, consilierii municipali ai fracțiunii PAS din cadrul Primăriei Chișinău au organizat o conferință de presă în care au enumerat cinci condiții pentru respectarea cărora vor fi de acord să susține ajustarea prețului pentru călătoriile cu transportul public în Chișinău.
„În anul 2020 prin decizia CMC 6/3, a fost aprobat Planul de reînnoire a parcului rulant a transportului public din municipiul Chișinău. Pe lângă achiziționarea de noi unități de transport, decizia prevedea mai multe aspecte cheie pentru creșterea calității transportului public în municipiu și anume:
# dezvoltarea rețelei de benzi dedicate;
# revizuirea schemei de rute;
# realizarea auditului funcționa și financiar la cele 2 întreprinderi municipale de transport public;
# implementarea tichetării electronice.
Din păcate nimic cele enumerate mai sus nu s-a făcut. În schimb Ion Ceban falnic ne prezintă noua metodologie prin care încearcă să ne demonstreze că tariful trebuie să fie de 6 lei pentru o singură călătorie.
Drept argument, ne aduce exemplele de tarif din Cluj, Vilnius sau Riga, or în aceste orașe toate condițiile unui transport calitativ și comod sunt deja implementate. Și tichetarea electronică, și transparența în administrarea întreprinderilor și benzi dedicate.” a spus președintele fracțiunii PAS din CMC, Roman Cojuhari.
„Primăria și Ion Ceban în special au decis să execute doar acțiunile care le sunt lor convenabile nu și orașului. Au cumpărat autobuze și troleibuze cu bani împrumutați și au decis să majoreze tariful fără ca să intervină și la alte aspecte cheie care asigură calitatea transportului public.
Atunci când în anul 2020 am elaborat Decizia pentru reînnoirea parcului rulant al sistemului de transport public aveam o logică foarte clară a ceea ce trebuie de făcut. Și anume, în primul rând trebuia de achiziționat unități noi de transport – acest lucru după aproape un an de chinuială Primăria l-a făcut și aici totul s-a oprit.” a adăugat deputatul PAS, Alex Trubca.
În continuare, aceștia au prezentat cinci angajamente pe care primăria să le ia în considerare în procesul de ajustare a prețului pentru o călătorie.
„Planificarea călătoriei este esențială pentru organizarea sistemului de transport public. Dacă cetățenii prin intermediul unei aplicații pot afla unde se află unitatea pe care o așteaptă și în cât timp va ajunge la stație acest lucru fluidizează enorm traficul întrucât permite călătorilor să-și planifice mai bine deplasare. De asemenea un sistem GPS funcțional înseamnă și o mai bună monitorizare de către primărie a activității celor două întreprinderi municipale și implicit o optimizare a cheltuielilor.
Utilizarea GPS va conduce la o organizare mai bună a graficului de călătorie a pasagerilor și va diminua îmbulzelile în stații în orele de vârf.
Benzile dedicate pe de o parte permit o deplasare mai rapidă a celora care optează pentru un transport public în detrimentul automobilelor personale, iar pe de altă parte fluidizează traficul și asigură respectarea graficului diminuând riscul îmbulzelii în unitate de transport – un indicator foarte important de calitate a transportului public.
Implementarea tichetării electronice înseamnă și diminuarea riscului de fraudare a biletelor.
Audit financiar și funcțional la cele două întreprinderi municipale. Primarul ne cere să-i votăm 6 lei pentru o călătorie însă nimeni așa și nu știe dacă milioanele plătite anuale de primărie celor două întreprinderi sunt valorificate corect sau pur și simplu sunt furate.
E nevoie de organizarea unor concursuri normale la funcțiile de directori la cele două întreprinderi municipale. În mai bine de doi ani de mandat Ion Ceban așa și nu a reușit să organizeze un concurs transparent pentru funcția de director al cele două întreprinderi. Pana azi atât RTEC cât și PUA sunt administrate de interimari, se arată în comunicatul PAS.
„O ajustare a tarifului poate avea loc doar dacă vor fi înlăturate toate riscurile de fraudă și hoție din cadrul celor 2 întreprinderi municipale și dacă va fi organizat un audit funcțional și financiar complex care să arate societății costul real al unei călătorii. În caz contrar orice susținere a majorării este o susținere a hoției și fraudei.” a adăugat președintele fracțiunii PAS din CMC, Roman Cojuhari.