O mașină foarte bizară, scoasă la vânzare în Moldova, a atras atenţia celor de la piataauto.md, drept motiv fiind faptul că prețul de vânzare al acesteia este de 75 000 de euro, deși modelul original al unui astfel de automobil ajunge chiar și până la 10 milioane de dolari. De ce proprietarul oferă mașina cu un preț atât de mic aflați mai jos.
În primul rând, modelul acesta evocă unul dintre cele mai somptuoase modele Mercedes-Benz şi totodată cele mai rare, care ajung să se vândă la licitaţii cu preţuri uriaşe, de obicei de şapte cifre. E vorba de Mercedes-Benz 540K Special Roadster, modelul respectiv fiind lansat pentru prima dată în anul 1936.
În total, în acei ani, au fost produse doar 419 automobile de acest model, dintre care doar 58 erau Roadster.
După cum se poate intui din denumire, modelul dat avea sub capotă un motor care era capabil să dezvolte de 193 km/h, care era ceva nemaipomenit pentru acele timpuri.
Toate bune deci, e cât se poate de clar că modelul original e unul absolut magnific şi admirabil, care, fiind atât de rar, se vinde cu preţuri foarte mari. Dar ce e cu creaţia din Moldova, despre care am aflat că se vinde cu 75 000 de euro?
Un asemenea preţ ar fi incredibil de mic, dacă am vorbi de o maşină originală, dar cel care l-a expus la vânzare declară foarte franc că maşina e o replică. Adică un vehicul construit să arate ca un model pe care vrea să-l reproducă, dar construit în zilele noastre. Doar că şi replicele sunt de mai multe abordări. Una e să faci totul absolut identic ca pe maşina originală, de la vopsea până la construcţie, inginerie şi motor, până în cele mai mic detalii şi cu totul altceva e să pui doar carcasă pe dinafară, care să semene cu modelul original, iar de desubt să ai un substrat tehnic de orice altă maşină modernă, care n-are nimic în comun cu modelul original.
Primul semnal de alarmă, care ne indică suspiciuni, sunt roţile late, puse pe maşina din Chişinău. Modelul original avea roţi mult mai subţiri.
Ca aspect exterior, acest exemplar e făcut să reproducă modelul original, într-o combinaţie de două nuanţe de albastru.
Creatorul ei susţine că s-a condus de dimensiunile originale ale lui 540K Special Roadster, dar l-a făcut totuşi un pic mai lat. E interesant şi faptul că maşina pretinde a fi făcută din piese de oţel, nu din fibră de sticlă, fapt care e apreciabil, pentru că necesită mult mai multă muncă şi iscusinţă. Şi ceea ce putem recunoaşte e că la exterior, creaţia chiar reuşeşte să dea o impresie asemănătoare cu originalul, deci cumva gândul creatorului moldovean s-a transpus în realitate.
Dezamăgirile, însă, încep la momentul în care aflăm ce substrat tehnic se ascunde sub această replică. Din păcate, substratul n-are nimic de-a face cu originalul, fiind un banal Mercedes-Benz ML din prima generaţie. Putem înţelege de ce a fost ales el – e mai ieftin, e durabil şi are construcţie pe cadru dur. Dar totuşi, valoarea lui tehnică şi de colecţie nu corespunde în niciun fel cu intenţia de a crea o replică pentru un asemenea model legendar.
S-au făcut sudări la cadru, alungiri, carcase de metal ca-n Mad Max – toate aceste lucrări necesitând pricepere, dar având puţin în comun cu valoarea unei maşini de colecţie şi chiar a unei replici veritabile.
Destul de departe de original prin micile detalii e şi interiorul. Conceptul general undeva e similar, dar până şi elementele mai mari sunt rearanjate şi diferite, având puţine în comun cu originalul.
În fine, vânzătorul moldovean spune că asemenea maşini originale se vând pentru un preţ de 10 milioane de dolari. Şi parţial are dreptate. Dar astea sunt preţuri record, care s-au licitat în ultimii ani pentru exemplare cu adevărat originale, într-o stare de bijuterie absolută, ele fiind doar câteva exemplare în lume.
În august 2018, spre exemplu, un superb 540K Special Roadster roşu s-a vândut pentru 3,3 milioane de dolari, dar există într-adevăr câteva exemplare vândute cu preţuri în jur de 10 milioane. În 2016, spre exemplu, unul absolut original, şasiu şi caroserie, s-a vândut în SUA cu 9,9 milioane de dolari.
În această lumină, marea întrebare rămâne a fi: „Valorează oare cu adevărat replica din Chişinău cei 75 000 de euro ceruţi pe ea?”. Probabil, ca efort pe care l-a depus creatorul său, pasiune şi număr de ore de muncă – da. Dar ca valoare de piaţă, care derivă din cât de aproape e o replică de originalul pe care vrea să-l reproducă, cu greu ne imaginăm vreun cunoscător gata să dea 75 000 de euro pe un şasiu de Mercedes-Benz ML făcut să arate frumos pe dinafară ca un 540K Roadster.
Dar totuși, până la urmă valoarea poate fi corectă dacă se găseşte cineva gata să dea banii aceştia pe ea.