Ajută copii din Cahul să elaboreze un site, să creeze singuri jocuri pe calculator, animații, aplicații și să programeze roboți. Este vorba despre profesorul de matematică și informatică Sergiu Bejan, care a fondat „Școala de programare robotică și electronică STEM”. În cadrul orelor practice, Sergiu Bejan învăţa copiii cum să utilizeze tehnologiile informaţionale şi cum să le pună în practică. Tânărul antreprenor a reușit să doteze centrul cu utilaj modern datorită unui grant oferit de UE și Suedia prin intermediul Fundației Est-Europene. Profesorul și-a lansat afacerea sub îndrumarea Asociației Obşteşti „Perspectiva” din Cahul.
Gândul de a deschide un centru de programare robotică și electronică l-a urmărit mulți ani pe profesorul din Cahul. Cu ajutorul Asociației Obşteşti „Perspectiva”, tânărul antreprenor a avut curajul să-și realizeze visul. „Este un domeniu foarte apreciat și solicitat, în mod special de părinții, care vor să le ofere copiilor posibilitatea de a frecventa un asemenea centru. Totodată, m-am gândit că pasiunea pe care o am îmi va asigura și o sursă de venit”, spune Sergiu Bejan.
Centrul inaugurat în luna februarie a fost nevoit să-și sisteze activitatea în lunile de primăvară și vară, din cauza restricțiilor impuse de pandemie. Profesorul organizează cursurile online din septembrie. „Școala de programare robotică și electronică STEM” își desfășoară activitatea în incinta Liceului „Mihai Eminescu” din Cahul.
„Copii cu vârsta cuprinsă între 8 și 11 ani pot studia programarea jocurilor video. Mai exact, cu ajutorul unor elemente grafice creează un joc. Elevii între 12 și 16 ani învață programare web, elaborarea unui site, proiectarea și imprimare 3D. Acum, lucrez la elaborarea unui set de lecții pentru fiecare categorie de vârstă”, afirmă fondatorul „Școlii de programare robotică și electronică STEM”.
După ce a aplicat la „Fondul de Susținere al Antreprenoriatului pentru Tineri Cahul”, proiect implementat de Asociația Obştească „Persectiva”, Sergiu Bejan a beneficiat de un grant de 3 000 de euro din partea Uniunii Europene și Suediei, prin intermediul Fundației Est-Europene, care a acoperit costurile tehnicii de bază.
„Am reușit să procur opt calculatoare și echipamente pentru roboți. Pentru mine a fost un suport foarte mare, pentru că, pe lângă acest grant, am beneficiat și de instruiri în domeniul antreprenorial”, punctează profesorul din matematică și informatică.
Copii din Cahul sunt încântați că au posibilitatea să studieze elemente fundamentale de programare și robotică chiar în localitate. Marcel Bezman afirmă că „un asemenea centru este foarte util. Eu aș vrea să studiez programarea, pentru că aș vrea să-mi continui studiile în această direcție”. Iar David Percheclii spune că „am învățat să programez roboți și mi s-a părut destul de distractiv. Acum, pot să elaborez aplicații pentru telefon”.
Fondatorul Centrului de robotică și programare spune că elevii utilizează în mod firesc calculatorul, tableta sau telefoanele mobile, dar centrul le oferă posibilitatea să le folosească într-un mod care va avea un impact pozitiv asupra vieții lor de mai departe.
Acest articol este realizat în cadrul proiectului „Societatea civilă contribuie la dezvoltarea economică și socială a țării”, proiect implementat de către Fundația Est-Europeană, finanțat de Uniunea Europeană și cofinanțat de Suedia.