Republica Moldova nu poate beneficia de a doua tranșă în valoare de 30 de milioane de euro din partea Uniunii Europene, din cauza că parlamentarii nu au votat încă legea cu privire la organizațiile necomerciale. Asta nu s-a întâmplat, deoarece două săptămâni parlamentul s-a aflat în carantină, iar socialiștii de la bun început erau împotrivă. Procesul s-a tărăgănat, în contextul pandemiei de COVID-19 în care statul are nevoie urgent de bani pentru a-și onora obligațiunile față de bugetari și pensionari.
În acest articol am adunat toate lucrurile pe care trebuie să le cunoști despre acest „măr al discordiei” dintre majoritatea parlamentară și opoziție. Vom ruina miturile și vom vedea cum pe parcursul ultimelor două săptămâni politicienii abordau acest subiect la conferințele de presă sau la talk-show-urile televizate.
***
Politicienii folosesc termenul de ONG-uri, pe când legea se referă la ONC-uri (n.r. Organizații necomerciale). Nu este o greșeală, dar totuși haideți să respectăm termenii corecți. Chiar în proiectul de lege, în articolul 1, aliniatul 3 se specifică următoarele: „Prin organizație necomercială se înțelege asociație obștească, fundații sau instituția privată”. Prin urmare, OCN-lu înglobează termenii de organizație neguvernamentală (ONG), fundații și altele.
Mituri versus Realitate
Juriștii sunt cei care cel mai bine pot să ne explice esența acestei legi. În acest sens, specialiștii din cadrul Centrului de Resurse Juridice din Moldova au elaborat un „ghid” pentru oamenii simpli în care le sunt explicate pe înțeles aspectele-cheie, din cauza cărora politicienii nu se pot înțelege pe marginea acestui subiect.
Iată care sunt cele mai importante teze bine de reținut:
Mitul #1. „Proiectul nu aduce nimic nou, se suprapune cu legislația actuală”.
Realitatea #1.
– Proiectul racordează legislația specială cu privire la organizațiile necomerciale (ONC) la Codul civil modernizat (în vigoare din martie 2019);
– Proiectul simplifică procedura de înregistrare a ONC-urilor, elimină multe restricții nejustificate pentru a fi membru sau parte a organelor de administrare ale ONC (art. 11 din proiect);
– Proiectul introduce un sistem flexibil al organizării interne, inclusiv posibilitatea fondatorilor să-și proiecteze individual structura și organele de administrare și de control, (Art. 17 – 20 din proiect).
Mitul #2. „ONG-urile vor putea să se implice în politică”.
Realitatea #2.
– Proiectul de lege este mai restrictiv comparativ cu legislația în vigoare (Legea cu privire la asociațiile obștești, art. 8) care nu interzice asociațiilor obștești să facă agitație electorală. Proiectul interzice în termeni absoluți ONC să facă agitație electorală în favoarea vreunui candidat în alegeri (Art. 6 alin. 3-5 din proiect);
– Proiectul transpune în legislația Moldovei Recomandarea Consiliului Europei privind statutul juridic al organizațiilor neguvernamentale (pct. 13) și recomandările din Opinia Comisiei de la Veneția CDL(2018)008 în cazul României (pct. 53) în partea ce se referă la libertatea de exprimare a organizațiilor necomerciale.
Mitul #3. „ONG-urile vor putea finanța partide politice”.
Realitatea #3.
– Lucrurile stau tocmai invers. Proiectul, prin art. 6, interzice ONC-urilor susținerea financiară a partidelor politice. De asemenea, rămân a fi aplicabile prevederile Codului electoral (art. 41), ale Legii privind partidele politice (art. 26 alin. 6 lit. h) și Codului fiscal (Art. 52 alin. 2 lit. d) care interzic orice posibilitate pentru organizația necomercială să utilizeze resursele sale pentru susținerea financiară a partidelor politice.
Mitul #4. „ONG-urile vor face concurență companiilor comerciale prin activități”.
Realitatea #4.
– Proiectul prevede că ONG-urile pot desfășura orice activitate neinterzisă de lege, inclusiv activitatea economică sau de antreprenoriat social (Art. 6 din proiect). Totuși proiectul interzice distribuirea profitului organizației între membri fondatori și alte persoane (Art. 8 alin. 3 din proiect), ceea ce exclude ca, sub paravanul unei ONC, să fie dezvoltată o activitate economică în scopul obținerii de profit.
Mitul #5. „ONG-urile nu vor mai fi obligate să raporteze Ministerului Justiției”.
Realitatea #5.
– Proiectul prevede obligația organizațiilor necomerciale să publice raportul de activitate anual și să îl prezinte oricărui solicitant (art. 7 alin. 3 din proiect).
Mitul #6. „Noua lege nu prevede posibilitatea creării uniunilor de persoane juridice”.
Realitatea #6.
– Persoanele care vor dori să fondeze uniuni (asociații) de persoane juridice se vor putea asocia în calitate de asociații obștești, având aceleași drepturi și posibilități de până la adoptarea modificărilor Codului civil modernizat;
– Uniunile de persoane juridice existente deja vor fi tratate de autorități ca asociații obștești, decât dacă ultimele nu își modifică singure forma de organizare juridică.
Mitul #7. „Noua lege va impune anumite ONG-uri să se reînregistreze”.
Realitatea #7.
– Proiectul nu prevede reorganizarea forțată a organizațiilor necomerciale. Dispozițiile tranzitorii și finale ale proiectului de lege prevăd că reorganizarea va avea loc doar la cererea organizației necomerciale.
Prima declarație fierbinte împotriva acestui proiect de lege a fost făcută de prim-ministrul Ion Chicu, pe 1 iunie, la un briefing de dimineață. El a zis că cei care doresc votarea „legii cu privire la ONG-uri”, în realitate au intenția să lichideze Republica Moldova. „Vreau să amintesc pentru cei care chipurile lucrează pentru Republica Moldova, dar o fac în detrimentul Republicii Moldova, parlamentari în primul rând: creditul rusesc este în interesul Republicii Moldova. Iresponsabilii din Parlament au adus un prejudiciu enorm Republicii Moldova, dinamitând acest credit. Toată grija acestor iresponsabili este să facă ca în Republica Moldova să fie cât mai rău, pentru că aceasta este cea mai ușoară cale de a distruge acest stat. Obiectivul lor este de a-i lăsa pe moldoveni fără independență și fără stat.”
Pe de altă parte, în opinia președintei Partidului Acțiune și Solidaritate, Maia Sandu, în legea respectivă nu se regăsesc formulări care ar fi împotriva intereselor țării. „E cu totul de neînțeles de ce prim-ministrul formulează asemenea întrebări față de o lege care este necesară într-o țară democratică și evident că Uniunea Europeană nu ar insista niciodată pe niște formulări sau o lege care să vină împotriva intereselor țării sau împotriva proceselor democratice. Noi avem ONG-uri în țară respectate care s-au dat cu părerea. Au avut loc mai multe discuții și mi se pare total iresponsabil în situația în care nu ai bani, oamenii nu au efectiv ce să mănânce și statul spune că nu are de unde să le dea bani, dar refuză să ia niște bani care sunt acolo de la Uniunea Europeană pentru că are nu știu ce pretenții la legea cu privire la organizațiile nonguvernamentale. Este o atitudine lipsită de responsabilitate și lipsită de respect față de oameni și de partenerii europeni”, a declarat politiciana, în cadrul emisiunii „Punctul pe Azi” de la postul de televiziune TVR Moldova.
În spațiul public au apărut informații (zvonuri) că alianța șubredă dintre PSRM și PDM s-ar putea destrăma anume din cauza refuzului socialiștilor de a vota în plenul parlamentului proiectul de lege. Însă, în câteva zile, socialiștii și-au asigurat partenerii de coaliție că, totuși va vota cu anumite condiționalități (amendamente). Socialiștii sunt împotriva articolului șase din proiectul de lege care interzice organizațiilor neguvernamentale să se implice în politică (despre aceasta vă explicăm mai jos). Astfel, în comunicatul publicat de PDM se arată că: „Majoritatea parlamentară va acorda suport Guvernului pentru aprobarea, în termenii stabiliți, a tuturor proiectelor necesare. Astfel, deputații PD și PSRM au dat asigurări că sunt gata să aprobe în lectură finală proiectul de „lege privind ONG-urile”, cu modificările de rigoare, astfel încât orice riscuri de corupție sau finanțare netransparentă să fie excluse.”
Președintele Igor Dodon a explicat în ce condiții va promulga „Legea ONG-urilor”. În opinia lui, urmează a fi revăzute conceptual unele articole din lege, în special articolul 6, care presupune implicarea directă a ONG-urilor în politică. „În unele state europene este indicat expres că, dacă ONG-urile se implică în politică, atunci ele trebuie să raporteze public de unde au veniturile”.
Iată ce prevede articolul 6, aliniatul 4: „Organizația necomercială nu poate susține material sau nu poate presta gratuit servicii partidelor politice și organizațiilor social-politice. Organizațiile necomerciale constituite de partidele politice și organizațiile social-politice pot presta gratuit servicii partidelor politice și organizațiilor social-politice în scopul consolidării capacităților organizaționale ale acestora.
În continuare, vezi ce stipulează aliniatul 5 al aceluiași articol: „În perioada campaniei electorale, organizația necomercială nu poate susține material sau nu poate presta gratuit servicii concurenților electorali sau nu poate face agitație electorală”.
Sergiu Litvinenco (PAS) a subliniat că anume articolul 6, aliniatul 5 nu este pe placul socialiștilor, în mod deosebit lui Igor Dodon. Iată ce a declarat într-o intervenție live la emisiunea „În Profunzime” de la postul de televiziune ProTV. „Conform acestei legi, nicio organizație necomercială nu se va putea implica în campania electorală și nu va putea face agitație electorală, fie deschisă sau ascunsă. În categoria organizațiilor necomerciale intră și fundațiile. Acum se știe foarte bine să soția președintelui are o fundație care se numește „Din suflet”, aceasta este finanțată în mod absolut netransparent. Dacă intră în vigoare această lege, Igor Dodon nu va mai putea să fie susținut în campanii de către fundația primei doamne. Această fundație ar trebui să-și suspende activitatea pe durata campaniei electorale și nu va putea în continuare să susțină candidatul Igor Dodon prin coruperea alegătorilor, prin oferirea darurilor, așa cum s-a procedat până în prezent. Asta este cauza reală dincolo de pretextele vociferate de Dodon și Chicu.”
Astăzi, 9 iunie, același deputat a publicat pe pagina lui de Facebook amendamentul socialiștilor pentru această prevedere. Iată cum arată. „(5) Organizaţiile necomerciale nu pot participa la campanile electorale, nu pot susţine material sau acorda servicii partidelor politice, decât în condiţiile stabilite de Codul Electoral. Observați că textul «NU POATE FACE AGITAȚIE ELECTORALĂ» a dispărut din redacția propusă. Asta înseamnă că fundației soției lui Igor Dodon, conform amendamentelor domnului Bolea, nu i se va interzice de a face agitație electorală.”
Totuși, vom vedea ce se va întâmpla la sfârșitul acestei săptămâni. Zinaida Greceanîi va convoca mâine biroul parlamentului pentru a stabili ca în zilele de joi și vineri să aibă loc ședințele plenare.
Pentru ca o lege să fie aprobată este nevoie de majoritatea voturilor din parlament, adică 51 din 101. Astăzi am aflat că încă un deputat democrat a părăsit majoritatea parlamentară și fracțiunea PDM și a aderat la grupul parlamentar Pro Moldova. Este vorba de Angel Agache. În prezent, majoritatea parlamentară numără 51 de deputați, cifra exactă pentru ca acest proiect de lege să fie aprobat. Cu toate acestea, nu uităm de voturile opoziției.