Darea în concesiune, în 2013, a Aeroportului Internațional Chișinău a fost soluția optimă în situația dificilă financiară în care se pomenise atunci principala aerogară a țării. De atunci și până acum au fost realizate multe lucruri care au îmbunătățit radical infrastructura aeroportului. Disputele din ultima vreme despre AIC denotă faptul că tema a fost politizată și s-a făcut show din asta.
Afirmații în acest sens au fost făcute de Petru Jardan, fost director al companiei AVIA-Invest, care gestionează AIC, și Ian Lisnevschi, directorul „Intellect Group”, în cadrul unui talk-show de la Publika TV.
Autoritățile nu au inventat bicicleta transmițând în concesiune AIC. Ei au preluat experiența altor state unde aeroporturile se dezvoltă anume în condiții de concesiune, or peste 50% din aeroporturile lumii sunt date în concesiune. Decizia de a concesiona Aeroportul de la Chișinău a fost luată după ce au eșuat câteva tentative de a moderniza infrastructura AIC în baza unor credite oferite de BERD, a amintit Jardan.
Cât despre transformările de după concesiune, Petru Jardan afirmă că acestea au atins un astfel de nivel încât statul ar trebui să se mândrească cu ele. Dezvoltarea infrastructurii AIC au făcut să crească radical standardele ce țin de asigurarea siguranței zborurilor, a subliniat Jardan.
Referindu-se la relațiile dintre stat și investitor, expertul Ian Lisnevschi a remarcat că acestea trebuie să fie corecte, iar investitorul să nu aibă de suferit din cauza politicului.
„Investitorii trebuie să fie protejați de factorul politic. În mare parte, toate problemele sunt generate de factorii politici”, a menționat Lisnevschi.
Expertul a sugerat că autoritățile țării nu au dat dovadă de consecutivitate în raport cu investitorul de la AIC.
Expertul a mai spus că rolul statului constă în monitorizarea felului în care sunt realizate angajamentele investiționale în așa manieră ca investitorul să simtă că statul ține la control situația.
În contextul realizării angajamentelor anunțate de noul investitor al AIC, Petru Jardan a spus că acestea sunt pe deplin realizabile. AIC poate și trebuie să devină un hub important prin care să treacă cât mai multe curse tranzit, a spus Jardan.
AIC a fost transmis în concesiune acum șase ani companiei AVIA-Invest pentru 49 de ani, perioadă în care urmează să fie investite peste 244 mil. de euro. Până acum, AVIA Invest a investit circa 96 de mil. de euro. AIC a fost recunoscut, în câteva rânduri, drept aeroportul cu cea mai dinamică dezvoltare din CSI. În ultimii șase ani, fluxul anual de pasageri s-a dublat, ajungând la circa 3 mil., iar numărul zborurilor s-a triplat până la circa 28 de mii, în 2018. În prezent, 19 companii aeriene operează zboruri regulate şi charter prin AIC spre 40 de destinaţii din toată lumea.