Primăria municipiului Chișinău și structurile subordonate acționează dictatorial în raport cu agenții economici

ghereta11

De mult se aude prin târg că, cumva cei ce comercializează produse din tutun nu activează în limita cadrului legal și cumva acționează și negativ asupra sănătății.

Însă aș ruga măcar să ne și auzim unii pe alții, dar și un pic să intrăm în esența problemei, situației create, factor important pentru orice situație de criză. Așadar pe scurt, pe pași ca să ne fie clar tuturor.

Aspecte legale.

  1. Legea nr. 278 din 14.12.2007 cu privire la tutun și la articolele din tutun a fost republicată la 17.07.2015 sub denumirea de Legea privind controlul tutunului. Modificarea legii sub forma: controlul tutunului a venit cu argumentul, de a da de înțeles că, pe acest segment de activitate se va ține un control aparte, avînd în vedere comerțul ilicit de produse din tutun, nicidecum restricționarea comercializării acestui produs.
  2. Modificările care se vin a fi incluse sunt: protejarea populației, dar nu în detrimentul agenților economici, care asigură populația cu locuri de muncă, bugetul cu impozite.
  3. Nu putem omite nici argumentul stabilit în legea concurenței nr. 183 din 11.07.2012, care prevede că, poziţie dominantă pe piaţă presupune acea poziţie de putere economică de care beneficiază o întreprindere ce îi permite să împiedice menţinerea unei concurenţe efective pe o piaţă relevantă, acordîndu-i posibilitatea de a se comporta, în mare măsură, în mod independent faţă de concurenţi, de clienţii săi şi, în ultimă instanţă, faţă de consumatori.
  4. Astfel că, scopul legii este crearea unui comportament în limite legale atît a cetăţenilor, cît şi a instituţiilor publice, astfel încît instituţiile publice să nu impună reguli aparte, abuzînd de statutul pe care îl au, iar structurile de stat au tolerat acest fapt, impunînd agenţilor economici reguli ilegale, întocmind procese-verbale, şi încasînd bani la buget, la fel ilegal.
  5. Totodată nu se exclude și situația în care Consiliul Concurenței va primi spre examinare mai multe petiții pe acest motiv, susținerea unor agenți economici în defavoarea altor agenți economici, or încălcarea principiilor unei libere economii, economia de piață nu vor mai avea dreptul la viață.
  6. În afară de Constituție este încălcată și Legea Concurenței, și anume a art. 12 al. 1 lit. (a), care stipulează că: „(1) Sînt interzise orice acţiuni sau inacţiuni ale autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale sau locale care restrîng, împiedică sau denaturează concurenţa, precum:a) limitarea drepturilor întreprinderilor de procurare ori comercializare. Iar al. 2 stipulează că acest tip de restricții poate fi instituit doar provizoriu și în condiții de stare de urgență sau război.
  7. Un alt argumentat important este și faptul că, nici o lege, act normativ sau instrucțiune, cît de tare nu am vrea dar, nu este stabilit nici o procedură, metodologie sau persoană responsabilă de măsurarea celor 200 m. b.Nici o lege nu definește ce înseamnă noțiunea de instituțiue de învățămînt și cea de instituție medico-sanitară. Cine credeți că în această situașie se comport în afara cadrului legal? Cînd sunt evacuate gherete abuziv, fără respectarea unor proceduri simple? Ci, se acționează doar la emoții..

Aspecte economice.

  1. Un alt motiv care a îngrădit activitatea agenţilor economici este acela, că restricțiile de comercializare a produselor din tutun prin toate unităţile cu suprafaţa comercială mai mică de 20 m2  din regiune vor avea un impact negativ asupra bugetului local, format din impozite pe venit, contribuții din salariu și respectiv, taxe locale, care de altfel la fel au fost aprobate cu mari abateri de la normele legale.
  2. În acest context, avînd în vedere investițiile efectuate pentru desfășurarea activității comerciale, crearea unui număr mare de locuri de muncă, agenții economici din domeniul vizat evident că exprimă nemulțumiri privind restricțiile comercializării și, produselor din tutun.

 

Aspecte sociale.

  1. Ca rezultat al restricțiilor respective, o bună parte din unităţile cu suprafaţa comercială mai mică de 20 m2  s-ar putea închide.
  2. Crearea unui mediu într-adevăr favorabil ambelor părți, indiferent cîte puncte comerciale ar fi de comercializare a produselor din tutun, cei interesați oricum vor procura, APL prin diverse regulamente, decizii semnate, urmează să protejeze sănătatea cetățenilor față de expunerea la fumul de tutun, precum și față de comerțul ilegal de tutun, nu față de interzicerea comercializării produselor din tutun, mai mult decît atît, nu și față de agenții economici care crează locuri de muncă și investesc sistemic în dezvoltarea salariaților, a companiei, a economiei dacă vreți

Toți participanții la acest proces, atît de organizare, legislativ, administrativ, comercial, trebuie să înțeleagă faptul că, orice modificare a legii are nevoie de timp. Situație care nu ar crea precedente pozitive, ci mai mult ar distruge acele companii care, chiar dacă comercializează produse din tutun, contribuie prin achitarea impozitelor la formarea bugetelor, or lupta majoră trebuie să fie data pentru combaterea ilegală, nu legală a acestui gen de produse.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente