Jocuri interactive, discuții video cu colegii lor din diferite colțuri ale lumii și teste online cu variante multiple de răspuns – sunt doar câteva dintre activitățile preferate ale elevilor moderni în timpul lecțiilor. „Nativii digitali”. Alternativele lecțiilor tradiționale și așteptările elevilor au fost discutate în cadrul Conferinței naționale „Platforme educaționale online”, organizată de Academia de Inovare și Schimbare prin Educație, în parteneriat cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării.
Generația „Z” preferă să fie implicată în diferite procese și să găsească soluții, să cunoască lumea prin interacțiuni neordinare. În consecință, profesorii sunt cei care trebuie să le ofere alternative și să le dezvolte noi abilități. Conferința națională „Platforme Educaționale Online”, care a întrunit peste 120 de profesori din toată țara, și-a propus să-i ajute pe participanți în identificarea celor mai accesibile instrumente digitale, care ar putea eficientiza procesul de predare-învățare-evaluare.
Daniela Munca-Aftenev, președinta Academiei de Inovare și Schimbare prin Educație, a spus: „Profesorii trebuie să țină pasul cu schimbările care se produc în era digitală, pentru a pregăti elevi care să facă față standardelor impuse de piața muncii în secolul XXI. În cazul tinerilor, competențele digitate nu mai sunt un avantaj, ci o necesitate, iar profesorii, chiar dacă reprezintă generația precedentă, sunt cei care trebuie să-i instruiască și să le dezvolte încă din școală.”
Angela Prisăcaru, consultanta generală, Direcția învățământ general, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, este de părere că: „Elevii de astăzi sunt în permanentă schimbare, cerințele lor față de profesori se schimbă, tehnologiile digitale se dezvoltă foarte rapid și trebuie să le valorificăm la maximum, astfel încât copiii să fie motivați. Studiul recent realizat de OECP privind tendințele pentru anul 2030 arată că învățarea nu mai trebuie să se petreacă doar în clasă, trebuie să fie extinsă.”
Pentru a pune accent pe dezvoltarea abilităților necesare viitorului, profesorii Heritage s-au adaptat cerințelor globale și implementează cu mult curaj cele mai noi metode de predare. De exemplu, cu ajutorul platformei Tricider elevii își exprimă mai ușor opiniile și apreciază prin vot lucrările altor colegi. Google Forms le oferă posibilitatea să participe la diverse sondaje și testări online. Skype, Google Hangouts sau Adobe Connect sunt utilizate pentru conferințele video cu diferite școli din alte țări. Iar atunci când este vorba să se prezinte prin intermediul unui video, aleg FlipGrid.
Robert Ford, directorul Școlii Internaționale Heritage, a declarat: „Elevii reacționează pozitiv atunci când folosesc instrumentele digitale, pentru că toți copiii care își fac studiile la Școala Internațională Heritage sunt născuți în secolul XXI și sunt obișnuiți să integreze tehnologiile în viața lor. Ei se așteaptă ca tehnologia să facă parte din viața lor, iar acest lucru trebuie să se întâmple și în educație. Conexiunea dintre clasă și viața reală este posibilă prin intermediul instrumentelor digitale, iar această revoluție în învățământ deja dă rezultate. Le permitem elevilor să utilizeze telefoanele la școală, pentru că au nevoie de resurse online pentru a se informa. Aceste instrumente transformă Heritage într-o școală a secolului XXI. Tehnologiile nu sunt pentru a fi folosite din când în când, în școala viitorului le aplicăm zilnic.”
„Ce notă ai primit astăzi?” sau „Arată-mi agenda, ca să văd ce ai făcut la școală” sunt fraze inexistente în vocabularul părinților ai căror copii învață la Heritage. Motivul este simplu: la Heritage procesul de învățământ se bazează pe instrumente moderne, care oferă fiecărui părinte posibilitatea să urmărească activitatea zilnică în agenda electronică a elevului. Profesorii, elevii și părinții au acces la informații despre orar, note și comentariile profesorilor pe marginea reușitei academice a fiecărui copil. Instrumentele digitale au devenit o normalitate pentru elevii Heritage, iar atunci când profesorii simt că posibilitățile existente nu sunt suficiente, creează altele noi, care să-i ajute pe copii să învețe mai ușor. Unul dintre profesorii Heritage și-a propus să le ofere copiilor o cale alternativă de studiere a istoriei. Lecțiile transmise online pe platforma history.md în format video au captat rapid atenția elevilor, care apelează cu încredere la această sursă chiar și în afara orelor. Proiectul este cunoscut nu doar elevilor din Moldova, dar și celor din România.
Tatiana Magaleas, profesoară de istorie la Școala Internațională Heritage: „Inițial proiectul a fost gândit pentru elevii care nu prea reușeau să înțeleagă temele la școală sau care erau absenți, dar s-a dovedit că lecțiile video îi ajută să înțeleagă mai bine orice subiect.”
Despre avantajele și posibilitățile pe care le oferă instrumentele web în pregătirea tinerilor pentru profesiile viitorului au aflat și ceilalți participanți la conferință. Aceștia au rămas impresionați de instrumentele digitale utilizate de colegii lor și sunt pregătiți să preia din experiența lor. Cristina Davidenco, învățătoare de clasele primare, gimnaziul-grădiniță din Merenii Noi, Anenii Noi: „Pentru clasele primare instrumentele digitale sunt mai simple. Utilizăm și acum jocuri de cuvinte, dicționare, învățarea cuvintelor noi. În urma instruirilor practice, am aflat de Quizlet, un instrument interactiv folosit pentru însușirea vocabularului, dar și Kahoot, adică jocurile cu variante multiple de răspuns, pe care le putem utiliza pentru evaluare în toate domeniile.” Aliona Barbu, profesoară de limba engleză, liceul „Nicolae Bălcescu” din Ciorescu: „De fiecare dată mă străduiesc să le aduc copiilor în clasă tot globul pământesc. Mă bucur că am ocazia să iau câte ceva din succesul altor profesori și să încerc să le pun în aplicare. Am fost impresionată de cartea «Educație pentru sănătate», prezentată în cadrul atelierelor și m-am gândit că această idee o pot adapta pentru lecțiile de limbă engleză. Sper să am susținerea colegilor din liceu și să o realizăm împreună.”
La finalul conferinței, au fost anunțate rezultatele concursului pentru cele mai reușite lucrări digitale create de profesori și elevi. Aceștia au primit diplome pentru lucrările inovative realizate, iar participanții au fost încurajați să le preia pentru a le aplica în școlile lor.