Un startup nu este doar o idee, este o idee implementată de o echipă dedicată, care lucrează zi și noapte pentru a oferi un produs în forma în care el poate fi util consumatorului final. Pe acest drum au pornit Sergiu și Nicoleta Nagailîc, însoțiți de alți cinci entuziaști, care vor să lanseze în scurt timp MedicalTourism – un portal cu toate informațiile necesare despre toate instituțiile medicale din lume și despre cum acestea au grijă de pacienții lor. Înainte de lansare, echipa va merge la San Francisco, la unul din cele mai importante evenimente mondiale din lumea IT, unde vor primi feedback, instruire și vor cunoaște alți startuperi din întreaga lume.
Sergiu și Nicoleta formează o echipă, acasă și la lucru. Mai demult, au tăiat stickere împreună la un eveniment al Asociației Drupal în Moldova, unde ambii erau voluntari. Astea și încă câteva viziuni comune, scopuri mărețe și țeluri împărtășite, i-au unit acum într-o idee ce se lansează în curând sub forma unui startup global, ce vine să-i ghideze pe turiștii din toată lumea prin instituțiile medicale de care pot avea nevoie, astfel încât aceștia să știe unde să caute anumite servicii, ce părere le-a lăsat un anumit spital pacienților anteriori sau alte date utile, legate de țara în care se află instituția respectivă.
Sergiu Nagailîc: După terminarea studiilor în IT și câteva experiențe de lucru în domeniu, între care și jumătate de an în SUA, Sergiu a revenit hotărât să întemeieze Asociația Drupal Moldova. Acolo, el și ceilalți membri ai asociației s-au ocupat de promovarea platformei Drupal, evenimente, conferințe, Drupal School și alte chestii similare.
Nicoleta Nagailîc: La universitate a învățat Design interior. Nu a lucrat în domeniu, pentru că a avut oportunitatea să se transfere în sectorul cinematografiei. Astfel, în cinci ani, Nicoleta ajungea să viziteze 30 de țări, participând în diferite proiecte de filmări. Odată revenită în Moldova, ea a început să lucreze într-un studio de animație 3D.
Turismul medical – un domeniu foarte popular pe internet, cu un potențial mare de dezvoltare
Sergiu ne-a povestit că anterior a lucrat la câteva site-uri care se bazau pe recenzii. Ideea de a crea una pentru turismul medical a venit dintr-o logică simplă și anume de la faptul că o platformă de recenzii ar fi utilă într-un domeniu în care există un risc înalt, iar pe internet este puțină informație. „Într-un timp foarte scurt ne-am dat seama că anume turismul medical este un domeniu foarte popular pe internet, cu un potențial mare de dezvoltare, dar despre care găsești puțină informație în mediul online.”
Cu ceva timp în urmă, în timp ce călătorea, lucrând la producerea filmelor pentru National Geographic și Discovery, Nicoleta a avut nevoie de servicii medicale în țările prin care a fost. La aceste experiențe s-a adăugat și cea de lucru în domeniul turismului pentru o agenție autohtonă și interesul sporit pentru medicină încă din perioada în care alegea să studieze, designul în defavoarea medicinei, luând în calcul stresul sporit care ar surveni odată cu activitatea în sectorul medical. „Uneori, când călătorești, se întâmplă ceva neplăcut. Fiecare spital are specificul lui, fiindcă în fiecare țară, oamenii sunt diferiți, au o cultură diferită și metode diferite de tratament. Sunt locuri unde eu am fost foarte uimită de calitatea serviciilor pe care le-am întâlnit, iar altele nu mi-au satisfăcut așteptările.”
MedicalTourism.review – o platformă cât un imens spital global
„Când citești articole medicale în format original, ele conțin cel puțin zece pagini de informație specializată, nemaivorbind de faptul că pentru un studiu personal trebuie să citești minimum 40 de pagini pentru a trage o concluzie”, povestește Nicoleta, care ne-a mai spus că aceasta a fost și motivația principală de face ca informația disponibilă pe site să aibă o structură bine organizată, ușor de accesat pentru orice utilizator.
Astfel, pe platformă, pacienții vor găsi:
# cum să contacteze instituțiile medicale internaționale;
# toată informația necesară despre aceste instituții, alte recenzii lăsate de pacienți, fotografii;
# informație despre țările în care se găsesc respectivele instituții și procedurile legale de a obține o viză;
# informații despre diferite servicii medicale, însoțite de o clasificare corespunzătoare a instituțiilor care prestează serviciile respective;
# articole despre securitatea de a apela la un spital sau altul, despre procedurile legale disponibile, precum și despre ce se poate întâmpla după procedura efectuată și care sunt drepturile unui pacient în statul respectiv.
Cine furnizează informația?
Informația vine din trei surse principale:
- Echipa de cercetare. „Informația pe care o găsim, o transformăm din date medicale în date accesibile cititorilor. Avem persoane care se implică și în cercetarea legală, siguranță, informație despre țări și cum este dezvoltată medicina pentru turiști, pentru că fiecare țară trebuie tratată particular”, spune Nicoleta.
- Utilizatorii, care vor putea lăsa recenzii. Oamenii vor putea scrie o recenzie în două moduri: fie că își vor scrie experiența personală în formă liberă, fie că vor alege să completeze un formular prestabilit, unde vor răspunde la anumite întrebări.
- Spitalele ce vor fi deschise să colaboreze. Acestea vor avea posibilitatea să răspundă la întrebările pacienților, să ofere informațiile pe care le consideră relevante sau să se promoveze din perspectiva punctelor forte.
„Noi vrem să creăm condițiile favorabile stabilirii unei comunități online, unde oamenii vor comunica între ei despre experiențele sale. La această comunicare vor participa profesioniști, dar și reprezentanții spitalului respectiv, discutând pe teme ce prezintă interes tuturor pentru toți cei implicați.”
Turismul medical în domeniul IT-ului – în continuă dezvoltare
Conceptul inițiat de Sergiu și Nicoleta este unul nou prin abordare, chiar și la nivel mondial. „Turismul medical în domeniul IT-ului este în continuă dezvoltare. Mai multe companii IT încearcă să facă ceva în acest domeniu și nu doar în domeniul turismului medical, dar în general în medicină. Noi am găsit câteva agenții, care lucrează în acest domeniu doar cu anumite companii țintă cu care strict colaborează și pe care le promovează, or asta nu-ți poate oferi o recenzie obiectivă. Pentru noi a fost important să facem o resursă nepărtinitoare, cu toată informația accesibilă pentru utilizator și chiar dacă o instituție nu va vrea să colaboreze, ea va avea profil acolo, oamenii vor putea posta recenzii despre ea, iar pentru utilizatori acest serviciu este gratuit, nu trebuie să achite nimic, ei doar vin și se informează. Dacă doresc, lasă recenzii, dacă nu, nu. Noi dorim să facem ceva asemănător cu Trip Advisor – un portal cu toate informațiile despre toate instituțiile medicale și cum acestea au grijă de pacienți”, ne-a explicat Sergiu.
Tinerii ne-au povestit că pentru Moldova conceptul este și mai nou, mai ales din motiv că turismul medical aici abia prinde contur. „Țara noastră nu este gata pentru piața mondială, dar nu poate fi negat faptul că suntem atractivi pentru alte țări care conștientizează valoarea profesioniștilor noștri.”
Mentorat de la profesioniști din Sillicon Valley și participarea la cel mai important eveniment din lume pentru startupuri
Startupul lor va fi lansat în luna septembrie a acestui an, însă până atunci, echipa își continuă cercetarea pentru a-și perfecționa produsul. Recent, startuperii au câștigat proiectul Traction Camp. Astfel, pentru două săptămâni, tinerii noștri se vor deplasa în SUA, acolo unde vor avea parte de mentorat de la profesioniști din Sillicon Valley, vor interacționa cu alți startuperi, vor cunoaște investitori, iar la final vor participa la Techcrunch Disrupt San Francisco – unul dintre cele mai importante evenimente din domeniul startupurilor din lume. Această oportunitate le oferă posibilitatea ca în una din două zile să aibă un stand, prin care să-și promoveze startupul.
„Ceea ce așteptăm noi de la eveniment este să testăm dacă ceea ce planificăm este corect și unde ar trebui să facem îmbunătățiri privind produsul și planurile noastre. Proiectul nostru este global și cu siguranță la San Francisco vor mai fi startuperi care vor să lanseze proiecte globale. Noi avem nevoie de o părere a unor oameni experimentați în acest domeniu”, spune Nicoleta.
„Noi nu putem să ne așteptăm la investitori sau la sume mari de bani, pentru că nu poți lua de la eveniment ceva material, ci doar direcții generale, sfaturi, contacte, marketing și să arătăm lumii că noi existăm și că facem ceva”, spune Sergiu.
Startupul rămâne startup doar pentru o perioadă scurtă, după care generează un produs care se vinde
„Am uitat de timp liber, weekendurile sunt și mai productive câteodată, iar cumva acest ritm devine un regim”, spun ei. „Startupul rămâne startup doar pentru o perioadă scurtă. După asta, el generează un produs care se vinde. Până atunci însă, trebuie să trăiești la limita de a învăța, de a reuși, de a lucra. Nicio idee nu este originală. Diferența este în cine o va face primul, cine o va implementa mai bine, cine o va adapta mai bine, cine va oferi produsul anume cum este el necesar, aici și acum, iar pentru asta, trebuie să ai o echipă care crede în produs, în obiective comune, pentru a genera un impact pozitiv”, spune Nicoleta.
„Startupurile nu sunt doar idei”, ne-a spus în continuare Sergiu. „La noi, în Moldova, mulți oameni pot avea idei, calitative, mai puțin calitative, idei banale, oricum ar fi acestea, mai importantă este implementarea. Partea grea este să construiești o echipă eficientă care mereu se va autoperfecționa, care va dori să crească în toate domeniile de dezvoltare a startupului. Puțini moldoveni am văzut însă să-și analizeze eficiența lucrului și să facă ceva pentru a o mări. Noi am creat o echipă în care eu văd că oamenii se străduie mereu să învețe și să-și măsoare eficiența despre care vorbeam, iar deseori, anume aceste echipe au succes.”