Elevii de clasa a XII-a au susținut vineri, 17 iunie, ultima probă scrisă de la sesiunea de Bacalaureat 2016. Peste 17 mii de elevi de clasa a XII-a au susținut examenul, la alegere, la una dintre disciplinele: geografie, chimie, biologie, istoria românilor și universală, informatică, matematică și fizică. #diez publică subiectele primite de elevii la proba de biologie:
1. Explică în spaţiul rezervat, esenţa noţiunilor, aducând pentru fiecare explicaţie cîte un exemplu corespunzător.
a) Biosfera naturala
b) Biotop
2. În seriile de mai jos subliniază noţiunile ce caracterizează Clasa Reptile:
a) inima cu două camere / inima cu patru camere / inima cu trei camere;
c) rinichi / tuburile Malpighi / glande verzi;
d) circulaţie dublă / circulaţie simplă;
e) fecundare externă / fecundare internă;
f) poichiloterme / homeoterme;
g) sistem nervos tubular / sistem nervos ganglionar / sistem nervos difuz .
3. Stabileşte ce reprezintă schema de mai jos: (a)? Completează legenda respectivă (b), indicînd 5 structuri la alegere şi răspunde la întrebarea asociată (c):
a) Schema reprezintă
b) Legenda:
c) Ce funcţii îndeplinesc structurile indicate pe schemă prin cifrele 1 (rinichi), 2 (uretere) și 3 (vizica urinara)?
4. Completează careurile libere al schemei alăturate şi enumeră două funcţii ale Plastidelor.
Funcțiile plastidelor:
1.
2.
5. Citeşte afirmaţiile de mai jos. Încercuieşte litera A, dacă ai apreciat că afirmaţia este corectă şi litera F, dacă afirmaţia este falsă. În cazul în care ai încercuit litera F, scrie în spaţiile rezervate afirmaţia corectă, substituind totodată cuvintele evidenţiate.
a) A F Variabilitatea ereditara…… modificarea caracterelor sub conditiile factorilor de mediu
a) A F Albinismul se mosteneste cuplat cu cromozomul X
b) A F Mutatia reprezinta modificarea materialului genetic si se transmite descendentilor
c) A F Legea segregarii in prima generatie obtine descendenti 3 :1 iar in a 2 1 :2 :1
6. Grupează noţiunile în triade, pornind de la următoarea consecutivitate
Regn – ex.1 – ex.2
Plante, protiste, amiba, muschiul de turba, feriga, algele.
7. În partea a doua a propoziției, intenționat, sunt comise erori ştiinţifice. Subliniază greșelile şi scrie în spațiul rezervat varianta corectă a propozițiilor.
1. Meioza- mitoza
2. Glanda tiroida- glanda pancreasul
3. Sexuat- asexuat
4. (nu tin minte)
8. Compară clasa Monocotiledonate cu clasa Dicotiledonate. Scrie două asemănări esențiale şi conform criteriilor stipulate (sistemul radicular si nervațiunea frunzei), notează în tabel deosebirile.
9. În coloana I sunt indicați verigi a lanțului trofic, iar în coloana a II-a – exemple. Înscrie în spaţiul rezervat, conform noţiunilor din coloana I, cifrele corespunzătoare din coloana a II-a, care pot fi scrise o singură data
I
a) Descompunatori
b) Producatori
c) Consumatori
II
1.urs
2.rima
3.cianobacterii
4.bacterii saprofite
5. ?
6. ?
7. ?
10. Completează tabelul ce urmează, comparînd, potrivit criteriilor indicate (respiratia, sistemul excretor, regiunele ale corpului, cite un exemlu.), clasa Crustacee și Insecte
11. Din noţiunile propuse mai jos, formează lanţul logic ce ilustrează sistemul respirator la om. Completează schema cu cifrele respective (a). Răspunde la întrebările (b) şi (c):
1. faringe 2. laringe 3. trahee 4.bronhii 5. alveole
b) Care este functia alveolelor ?
c) Scriti o caracteristica anatomica a alveolelor.
12. Subliniază noţiunea care nu se încadrează în grupul tematic. Pentru fiecare cuvîntselectat, argumentează printr-o frază, decizia selectării şi decizia asocierii termenilor biologici.
A
Epitelial
Osos
Nervos
Meristematic
B
Bulbul rahidian
Puntea lui varolio
Emisferile cerebrale
Cerebel
C
Epifiza
Hipofiza
Hipotalamusul
Tiroida
13. Rezolvaţi problema:
Care este probabilitatea ca intr-o familie unde tata este dihiterozigot avind par intunecat(dominat) si ochi caprui(dominant), iar mama este blonda(recesiv) cu ochi albastii(recesiv) ca se vor naste copii cu par intunecat cu ochii caprui.
14. Scrie trei cauze posibile ale acestei maladii gastrita şi pentru fiecare cauză scrie cîte o metodă de profilaxie corespunzătoare, argumentînd efectele pozitive ale acestei acţiuni asupra organismului.