Învățământul profesional tehnic trebuie să devină atractiv pentru tinerii care vor să intre cât mai repede pe piața muncii și să facă antreprenoriat. Reformele promovate de Ministerul Educației își propun să sporească prestigiul acestei trepte de învățământ și să schimbe percepția potrivit căreia instituțiile profesionale sunt singura șansă la studii pentru cei care nu pot urma o facultate.
O declarație în acest sens a făcut ministrul Educației, Maia Sandu, la ședința cu membrii Consiliului Național al Elevilor din învățământul profesional (CNEÎP). Evenimentul s-a desfășurat la Școala Profesională nr. 2 din Bălți.
În cadrul ședinței, care a fost ultima pentru prima componență a CNE ÎP, elevii au avut posibilitatea să viziteze câteva școli profesionale și colegii din municipiul Bălți și au avut discuții cu reprezentanți ai 25 de instituții profesional tehnice din nordul țării.
Membri consiliului au menționat că cei mai mulți dintre elevii cu care au discutat s-au referit la probleme ce țin de lipsa de laboratoare moderne și bine dotate și deficitul de manuale pentru disciplinele generale. Un subiect aparte ține de reticența directorilor de școli față de participarea elevilor la luarea deciziilor care vizează activitatea școlii.
Totodată, membrii CNE ÎP au salutat punerea în aplicare a prevederii Codului educației prin care toți managerii instituțiilor de învățământ vor fi aleși prin concurs. Potrivit tinerilor, acest fapt va asigura un management eficient al instituției și, implicit, condiții mai bune pentru elevi și pentru cadrele didactice.
În context, Maia Sandu a menționat experiența gazdei evenimentului – administrația Școlii Profesionale nr.2 din Bălți, care, în câțiva ani, a reușit să atragă investiții importante în baza tehnico-materială a instituției, să modernizeze sălile de studii și laboratoarele, astfel încât instituția a devenit una extrem de atractivă în rândul candidaților la studii.
Maia Sandu i-a încurajat pe tineri să se implice mai mult în procesul de luare a deciziilor privind gestionarea bugetelor instituțiilor în care învață și să ceară managerilor de școli să asigure maximum de transparență pe această dimensiune.
La finalul ședinței, ministrul le-a înmânat elevilor diplome din partea Ministerului Educației și le-a mulțumit pentru curajul și implicarea de care au dat dovadă.
„Prin voi, schimbările demarate de Ministerul Educației ajung la toți elevii din țara noastră. Sunteți cei mai buni avocați ai reformelor și politicilor promovate de echipa noastră”, a spus Maia Sandu. Totodată, ministrul i-a îndemnat pe elevi să încurajeze și alți elevi din instituțiile în care învață să participe la concursul anunțat de Ministerul Educației pentru selectarea noii componențe a Consiliului Național al Elevilor din învățământul profesional.
La rândul lor, membrii primei componențe a CNE din învățământul profesional au mulțumit ministrului pentru oportunitatea de a participa în consiliu și de a fi mesagerii opiniei tuturor tinerilor din instituțiile în care învață.
Consiliul Național al Elevilor din învățământul profesional secundar și post-secundar a fost creat de Ministerul Educației la începutul anului curent de studii. Scopul acestuia este de a asigura dreptul la opinie și libera exprimare a elevilor. Cei 34 de membri ai CNE din colegii și școli profesionale au fost selectați de către o comisie în urma unui concurs național la care au participat 44 de elevi.