Dacă eşti prea mândru să ceri cuiva scuze, sau nu ştii cum să o faci, poţi angaja o agenţie specializată în aşa ceva; ce-i drept, serviciul este disponibil, deocamdată, doar în Japonia, unde agenţiile de prezentat scuze au devenit o adevărată afacere.
Nu este un lucru uşor să stai faţă în faţă cu o persoană căreia trebuie să îi prezinţi scuze pentru ceva ce i-ai greşit, mai ales dacă persoana în cauză a avut de suferit ori s-a supărat foarte tare. Dar ştii că ai greşit şi scuzele sunt necesare. Ce faci? Angajezi un expert! Astfel, eviţi disconfortul prezentării personale a scuzelor şi te asiguri că persoana lezată va primi, totuşi, scuzele meritate. Agenţiile japoneze specializate în prezentarea scuzelor îşi instruiesc personalul pentru a trata fiecare situaţie în funcţie de gravitatea ei. Dar rolul lor merge dincolo de prezentarea scuzelor după un eveniment deja consumat, scrie Think Outside the Box. Spre exemplu, ele pot trimite un angajat care susţine că este rudă sau prieten cu tine, pentru a rupe o relaţie cu un partener care nu vrea să renunţe la relaţia respectivă. Sau pot suna la locul de muncă pretinzând că sunt partenerul / partenera de viaţă şi să anunţe că eşti prea bolnav să mergi la birou, când nu ai chef să mergi.
Aceste servicii se bazează, în fapt, pe minciuni, pe decepţie, pentru că nu se compară cu recunoaşterea faţă în faţă a unei greşeli, prezentarea personală a scuzelor sau curajul de a-ţi asuma o despărţire ori o zi proastă în care nu vrei să mergi la birou. Din acest motiv, agenţiile de scuze sunt intens criticate, mai ales pentru că au facilitat oamenilor să găsească o metodă de a eluda acest gen de experienţă umană esenţială – a recunoaşte că ai greşit şi a spune că îţi pare rău. În ciuda criticilor, agenţiile sunt afaceri înfloritoare. Se estimează că aproximativ 40% din clienţi sunt femei cu vârste cuprinse între 20 şi 40 de ani, iar restul, bărbaţi, companii etc. Cele mai “populare” probleme în care agenţiile sunt solicitate sunt legate de bani sau amor. Costurile depind de tipul de “scuză” necesar: de la 96 de dolari pentru scuze prin email sau telefon până la 240 de dolari pentru scuze prezentate direct persoanei lezate. Alte agenţii au tarife pe oră (spre exemplu, 33 de dolari), dar sunt şi agenţii care nu vor să îşi dezvăluie tarifele, motivând că evaluează diferit fiecare situaţie şi susţinând că oferă inclusiv “scuze cu lacrimi”, mai ales în cazul persoanelor foarte furioase.